Forelesning for kl. A2, 29.08.2002 Språkutvikling Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Språkutvikling Forelesning for kl. A2, 29.08.2002 Presentasjonen legges ut på www.hihm.no/lak/sprutvikl
5-åringer i samtale (fra Matre: Samtalar mellom barn) HIL: men det (!) (= glovarmt vatn) kan av og til kom av vasken òg’ PER: mhm_ glovarmt ja’ HIL: ja- visst vi tar det på rødt’ PER: mhm’ HIL: visst det er på rødt – så kjem det glovarmt’ veldig (!) varmt vann_ PER: det kjem ittj med en (!) gang for da blir det litt kalder’ HIL: ja-
PER: for det kjem ittj med en (!) gang vet du’ HIL: nei- PER: når det har vært varmt så kan det berre være varmt_ HIL: dø(!)’ (pause) se her’ (tar spon rundt kniven og held fram mot Per) PER: når det har vært på blått – så blir det litt kaldvann før før før varmvann_ HIL: dø’ når det skal være kaldt så blir det litt varmvann – (snufsar) litt mer – da blir det litt varmvann først_ PER: mhm’ for da er tanken (!) varm vet du HIL: mhm_
Hva kan en 5 - 6-åring? Språkhandlinger - fortelle om noe, spørre om noe, hilse, takke ... Språkfunksjoner - informative funksjon, appellativ funksjon, ekspressiv funksjon ... Språkbrukssituasjoner - ansikt-ansikt, i telefonen, foran tilhørere ... Sjangrer - samtalen, fortellingen , instruksjonen, vitsen ...
Hovedpunkt i forelesningen Hva lærer barnet når det lærer språket? Oversikt over språkutviklingen fram til 10 – 12 år Språkutviklingsteorier Språkstimulering
Hva lærer barnet? en språklig kode, dvs. et symbol- og regelsystem der sansbar form knyttes til et mentalt innhold bruk av koden til å kommunisere på forskjellige måter i forskjellige situasjoner sosio-kulturelle kunnskaper og ferdigheter kognitive (tankemessige) ferdigheter
Språksystemet Ordforråd Grammatikk Uttalesystem (fonologi) Ordformsystem (morfologi) Setningssystem (syntaks)
Språkbruksferdigheter (pragmatikk) Generelle ferdigheter - tolke ytringer ut fra sammenhengen - tilpasse språkbruken til situasjonen (sjanger) - skape sammenheng .... Dialogferdigheter - ta initiativer og gi responser - skifte tur - skifte emne - innlede og avslutte ....
- skape innholdsmessig og språklig sammenheng Monologferdigheter - skape innholdsmessig og språklig sammenheng - gi mottakeren nødvendig informasjon - strukturere teksten etter sjangerkonvensjoner ....
De fire hovedferdighetene TALE SKRIFT PRODUKSJON Snakke Skrive RESEPSJON Forstå talt språk Lese
Oversikt over språkutviklingen ”Førspråklig utvikling” Fram til ca. 1 år Det første ordet Ca. 1 år ”De første femti ordene” Ca. 1 – 1,5 år To- og flerordsytringer Ca. 1,5 – ca. 2 år Rask vekst i ordforråd og grammatikk Ca. 2 – ca. 4 år
Utvikling av metaspråklig bevissthet Det grunnleggende ordforrådet og hovedtrekkene i grammatikken er utviklet Ca. 4 – 5 år Utvikling av metaspråklig bevissthet Ca. 4 år > Utvikling av mer avanserte muntlige ferdigheter Ca. 5 år > Grunnleggende lese- og skriveferdigheter Ca. 6 – 10 år Mer kompliserte språkfunksjoner, nye sjangrer osv. Ca. 10 år >
Døve barn Tospråklige barn simultan tospråklighet før 3-årsalderen to førstespråk (S1) suksessiv tospråklighet etter 3-årsalderen et førstespråk (S1) og et andrespråk (S2)
Nærmere om noen aspekter ved språkutviklingen ord- og begrepsutvikling uttaleutvikling metaspråklig bevissthet
Ord- og begrepsutvikling TING
Begrepet HEST /hest/
/hest/
Trekk ved barns ord- og begrepslæring overspesifisering underspesifisering (overgeneralisering) ikke overordnete begreper til å begynne med
STORFE KU KVIGE
Metaspråklig bevissthet Hvilket ord er lengst av TOG og MEITEMARK? Ordspill: Hvorfor kan ikke jeg brenne når Rembrandt? Gåtevitser: Har du hørt om han som ikke fikk slå på lyset? - Faren var bryter!
To hester skulle på kino, men den ene kom ikke inn fordi han var blakk Andre homonymvitser: Har du hørt om elgen som ikke ville bade fordi han var redd for å bli rein? To hester skulle på kino, men den ene kom ikke inn fordi han var blakk
Tungespiss-r/rulle-r erstattes med bl.a. /j/ eller /l/ Uttaleproblemer hos norske barn R-problem Tungespiss-r/rulle-r erstattes med bl.a. /j/ eller /l/ Frikativproblemer /s/ blir uttalt med tungespissen mellom tennene (lesping) kje-lyden // erstattes med skje-lyden // Problem med konsonantforbindelser - sko > ko, stripe > tipe
Uttalefeil hos norske 4-åringer (prosentandel med flere enn én feil pr Uttalefeil hos norske 4-åringer (prosentandel med flere enn én feil pr. 50 ytringer) Østnorsk Vestnorsk gutter jenter R-feil 74 % 53 % 23 % 13 % Frikativ-feil 29 % 31 % 17 % Konsonant-forb. 47 % 38 % 22 %
ET SLAGS MEDFØDT SPRÅKLÆRINGSPROGRAM? Hvordan lærer barnet språk? IMITASJON? ET SLAGS MEDFØDT SPRÅKLÆRINGSPROGRAM? GRADVIS OPPBYGGING AV ET INDRE SPRÅKSYSTEM I INTERAKSJON MED ANDRE? .....
Språklæringsteorier innlæring av vaner stimulus-respons-forbindelser Behaviorismen innlæring av vaner stimulus-respons-forbindelser imitasjon B.F. Skinner
B.F. Skinner 1904 - 1990
Nativismen medfødt språklæringsevne ”Language acquisition device” språkutvikling etter et programmert mønster Noam Chomsky
Noam Chomsky 1924-
gradvis oppbygging av et indre språksystem Kognitivisme gradvis oppbygging av et indre språksystem en adaptasjonsprosess (assimilasjon og akkommodasjon) Jean Piaget
Jean Piaget 1896 - 1980
Sosiokulturell teori fokus også på nivåer over setningen vekt på samspill med omgivelsene kontekst viktig, også den sosiale og kulturelle konteksten Lev Vygotsky
Lev Semenovich Vygotsky 1896 - 1934
Sosiokulturell teori fokus også på nivåer over setningen vekt på samspill med omgivelsene kontekst viktig, også den sosiale og kulturelle konteksten Lev Vygotsky Elinor Ochs
Elinor Ochs
Noen didaktiske perspektiver
Å kunne et språk = å kunne bruke språket, produktivt og reseptivt, i tale og evnt. i skrift, til en rekke forskjellige formål = å ha bevisste kunnskaper om språket, å ha et metaspråk - om språksystemet - om språkbruken HANDLINGSKUNNSKAP, PROSEDURELL KUNNSKAP PÅSTANDSKUNNSKAP. DEKLARATIV KUNNSKAP
varierte erfaringer med bruk av språket mønstre og modeller Stimulering av handlingskunnskap gi elevene: varierte erfaringer med bruk av språket mønstre og modeller mulighet til å observere og reflektere over egen og andres bruk av språket tilbakemelding og evaluering
utnytte elevenes nysgjerrighet overfor språket Stimulering av påstandskunnskap utnytte elevenes nysgjerrighet overfor språket stimulere til språklig nysgjerrighet utnytte bevisstgjøringsmuligheter når de byr seg la elevene gå på oppdagingsferd i eget og andres språk bruke induktiv tilnæring der det passer tilpasse deduktiv tilnærming etter alder, evner og behov
L 97 lytte og tale lese og skrive Påstandskunnskap Handlingskunnskap lytte og tale lese og skrive Påstandskunnskap kunnskap om språk og kultur
Eksempler på formuleringer Handlingskunnskap leike og eksperimentere lytte, sjå, framføre, fortelje, samtale møte symbol, bokstavar, skrift skape tekstar, formulere lese, skrive hente førebilde og inspirasjon Påstandskunnskap snakke om språk lære om språk granske sin eigen dialekt undersøkje sjangertrekk
passiv tilskuer engasjert observatør gartner tilrettelegger stimulator Lærerroller overfor elevenes språkutvikling passiv tilskuer engasjert observatør gartner tilrettelegger stimulator trener instruktør
Det som tas opp i undervisningen Hele språket Det som er utforsket Det som tas opp i undervisningen Det eksperter kan Det lærere bør kunne
Grensene for mitt språk er grensene for min verden Ludwig Wittgenstein
TALE SKRIFT PRODUKSJON RESEPSJON
TALE SKRIFT PRODUKSJON Snakke RESEPSJON
TALE SKRIFT PRODUKSJON Snakke RESEPSJON Forstå talt språk
TALE SKRIFT PRODUKSJON Snakke Skrive RESEPSJON Forstå talt språk
Oversikt over språkutviklingen Fram til ca. 1 år ”Førspråklig utvikling” Ca. 1 år Det første ordet To- og flerordsytringer Ca. 1,5 – ca. 2 år Rask vekst i ordforråd og grammatikk Ca. 2 – ca. 4 år Det grunnleggende ordforrådet og hovedtrekkene i grammatikken er utviklet Ca. 4 – 5 år