Noen tanker om samhandling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Fra stebarn til knutepunkt? Fremtidens legevakttjeneste
Trender og drivere for sykehusutvikling
Diakonhjemmet Sykehus
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Velkommen til Prekonferanse Kirkenes Litt om tanker rundt praksiskonsulentordningen og vårt prosjekt.
Veiledning av elever / lærlinger
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandling på dagsorden
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandling for et friskere Norge
- Samhandlingsreformen –
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
”Samhandlingsreformen”
Samhandlingsreformen St.melding 47
Organisering av brukermedvirkning i Samhandlingsreformen
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
I dag snakker vi om psykiske problem:
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Snåsa kommune Samarbeidskonferansen 2007 Hva skjer i kommunene og helseforetaket som påvirker framtidig samhandling? Blir det bedre tjenester og mer samhandling.
Erfaringer med samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen – tilsynsblikket Losby-seminaret, 21.november 2011 Petter Schou, fylkeslege.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Helsesøsterkongressen 2017
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Samhandling – internt og mellom nivåene – er det pasientforløp vi i hovedsak bør ha fokus på ? Samfunnsmedisinsk kurs G.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Venner & valg Velkommen.
Regionalt brukerutvalg HMN
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Noen tanker om samhandling Anders Svensson Kommuneoverlege Bø i Vesterålen

Bø ligger i sentrum….. av min verden…….

Helsevesenet En levende, alltid bevegelig organisme bestående av mennesker Kvaliteten avgjøres i møte mellom enkeltmennesker

Slik ser helsevesenet ut

Eller slik, fra et annet perspektiv….. Dersom man ser på disse staplene så ser man at kommunenes pleie og omsorgstjenesten yter mesteparten av helsetjenester. Vi er alle navlebeskuende og mener at vi selve er sentrum i verden, men når det gjelder helsetjenester er i hvert fall ikke HF sentrum av verden. Man kunne satt opp søyler som beskriver resursbruk og oppmerksomhet i media, og da hadde søylene vært fordelt annerledes.

Primærhelsetjenesten Grunnmuren i norsk helsevesen Det er kommunehelsetjenesten som gir syke mennesker bedre livskvalitet ”Pasienten er utskrevet til spesialisthelsetjenesten” Det er i kommunehelsetjenesten og lokalsykehuset de viktigste prioriteringen skjer

Men så ser det slik ut…

Samhandling

Hvorfor samhandling Pasienten/brukeren/klienten/kunden har ulike behov som er i kontinuerlig endring Ulike oppgaver krever: Forskjellig kompetanse Ulik kapasitet Ulik organisering Ingen enkeltaktør kan utføre alle tjenester Samhandling er nødvendig

Fra stykkevis og delt til helt En sømløs helsetjeneste er en utopi Det er i grensesoner risiko oppkommer Når ting går bra er det alltid noen som er ansvarlig for det……… Fremgang føder fremgang…..

Samhandling skjer mellom enkeltmennesker

Forutsettinger for god samhandling Det er alltid personer som samhandler Kunnskap om hverandre Respekt for hverandre Gjensidig tillitt……….. Begge parter må ha en gevinst – på en eller annen måte Fremgang føder fremgang Beslutsmyndighet/dyktighet Økonomi Gode systemer som gir mulighet for ovenstående

Samhandling Om enkeltpasienter Om kompetanse Om systemer

Krav til systemer Enkle Forståelige Faglig motiverte = pasientsentrerte Robuste Fleksible Ikke personavhengige men personlige Bokser er ikke systemer!

KISS

Bø er gode på samhandling Helsetjenesten er samlet i et bygg (inkl NAV) Fastlegeordningen i Bø gjør samhandling lettere Oversiktlig organisasjon – små forhold – korte besluttsveier Legemøte Psykiatriteam Fastlege – hsp Ansvarsgrupper Ledermøter NAV –møter VOP BUP osv osv osv

Vesterålen er gode på samhandling Kommuneoverlegeforum Fagnettverk Samhandlingsmøter psykiatri Samhandlingsgruppe Vesterålen Kompetanse/kurs/RKK Psykiatri – VOP/BUP osv osv

Noen samhandlingseksempler Kommuneoverlegeforum Fungerer for at det oppleves nyttig Psykiatritjenesten i Vesterålen Fungerer for at noen har ønsket det NAV-Bø Fungerer for at vi bor i lag, for at vi liker hverandre og for at vi er små

Samhandlingsreformen Helsevesenet har utviklets kontinuerlig siden 1600 tallet Helsetjenesten i Bø har endrets radikalt siden 1995 Samhandlingsreformen er utviklingsarbeid Noen nye oppgaver (men ikke alle) kommer å kreve interkommunalt samarbeid

Interkommunalt samarbeid i Vesterålen Kultur Vesterålen legevakt Kompetanse Hva skal til?

Forutsettinger for god samhandling Det er alltid personer som samhandler Kunnskap om hverandre Respekt for hverandre Gjensidig tillitt……….. Begge parter må ha en gevinst – på en eller annen måte Avklarte ansvarsforhold Besluttsmyndighet Økonomisk insentiver (ingen skal tape på samhandling) Systemer som ikke motvirker samarbeid

Ingen er uenig samhandlingsreformen -men Reformtretthet Spesialisering = kvalitet Prioriteringer fra Oslo – til hvilken nytte Det er mye lenger fra Sortland til Bø enn fra Bø til Sortland Hvem sitter igjen med svarteper?

Samhandlingsutfordringer i Vesterålen 6 små svært forskjellige kommuner med dårlig økonomi Et kjempestort helseforetak med samhandlingsenhet i Bodø Ledelse av Nordlandssykehuset Vesterålen Fastlegeordningen Økonomi – hvem sitter igjen med svarteper

Samhandling er utviklingsarbeid og må styres av pasientens behov Fagfolk må ha en hånd eller helst begge på ratten Små enheter samhandler bedre Kommuneoverlegeforum ønsker å bidra til utviklingen av helsetjenster i Vesterålen

Vår viktigste oppdragsgiver er pasienten I vanskelige tider må vi verne om de svake

Noen sluttord Vi er gode, men må bli bedre Samhandling kan ikke motiveres i økonomi men være faglig begrunnet Små enheter samhandler bedre! Vikarierende motiver er destruktive og ødelegger utvikling Samhandling må skape gjensidig gevinst

Riding - samhandling mellom hest og rytter