Hvor er hjelpen når det trengs? Om kontakt og samarbeid med foreldre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Relasjon med barn.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Å lykkes eller være lykkelig?
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
- Verdsettende ledelse
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bokpresentasjon Oslo.
PRONOMEN.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvor er hjelpen når det trengs? Om kontakt og samarbeid med foreldre
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Barna som utfordrer oss Om å snakke med barn. Om å ”se” barn
Hvor er hjelpen når det trengs?
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
BARNAS BARNEVERN 2020.
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Livsstilsending - uke 5 -
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Leve lykkelig alle dager til ende…
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
En god skole for alle elever
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Hvor er hjelpen når det trengs? Om kontakt og samarbeid med foreldre For ansatte i barnehager i Bærum ONSDAG 6. NOV. 2013 Kl. 08.30 – 12.00 v/Emilie Kinge emilie_kinge@hotmail.com www.emiliekinge.no Mob: 92895413

INNHOLD: HVORFOR er foreldresamarbeidet så viktig? VERDISYN: Egne holdninger. Om empati og anerkjennelse i kontakten. Om mentalisering Om å forstå andre menneskers reaksjonsmåter Om å se igjennom forsvar og forstå foreldres følelser, opplevelser, behov. HVORDAN? Om dialogen som samtaleform BARN OG FORELDRE, HVA ØNSKER DE – OG HVA TRENGER DE AV OSS? Hvordan fremme foreldrekontakten? Den vanskelige samtalen. Hvorfor ”vanskelig”? Vanskelig for hvem? 02.04.2017 Emilie Kinge

The Serenity prayer The Serenity Prayer Gud gi meg sjelefred å godta de tingene jeg ikke kan forandre; mot til å forandre de ting jeg kan; og visdom til å vite forskjellen. 02.04.2017 Emilie Kinge

(Halfdan W. Freihow 2006, s 8. i ”Kjære Gabriel”; en fars ”brev” til sin autistiske sønn,) ”Vi trenger å ha en vegg i ryggen, du og jeg. Noen ganger er det nok med en håndflate som stryker, andre ganger behøver vi et helt reisverk av innsikt og fatteevne for ikke å falle, tumle ned i uforstand og rådløshet og angst. Enkelte ganger er vi hverandres vegg, iblant er du min, men ofte må jeg være din alene, for du snubler så lett- og da, Gabriel hender det at jeg blir redd, når jeg ikke selv har noe å holde fast ved, noe å klamre meg til, bare vind og lys og åpent hav, og du ramler utfor all begripelse”. 02.04.2017 Emilie Kinge

”Et samfunn som setter Huskeregel pris på sine barn, må ta godt vare på deres foreldre” (John Bowlby i rapport til WHO i 1951) ”Det må en hel landsby til for å oppdra et barn” (afrikansk ordtak) 02.04.2017 Emilie Kinge

Om å se – og å bli sett! Om å bli sett i sine behov Og sett i sine bekymringer, vansker og følelsesmessige tilstand. Om å bli sett bakenfor handlinger og væremåte Om å bli sett for sine intensjoner og for sin sin innsats, og for sine egenskaper 02.04.2017 Emilie Kinge

Alliansen barn/foreldre ”Alle former for kritikk av barnet vil av foreldrene oppleves som kritikk av dem selv. De emosjonelle bindingene er så sterke at det vil være vanskelig å opptre rasjonelt og veloverveid, og det er uttrykk for at foreldre bryr seg” (Thomas Nordahl, 2007) 02.04.2017 Emilie Kinge

Hvorfor er nær kontakt og god dialog med foreldre så avgjørende? NB Barns lojalitet til foreldrene. Forståelsen av barnet og hva barnet har behov for og trenger av oss, vil øke med hvor nært vi kommer foreldrene. ”Hvor er det skoen egentlig trykker?” Forskning viser at elevers skoleprestasjoner og -resultater øker ved økt kontakt mellom skole og hjem. 02.04.2017 Emilie Kinge

”Liker de meg?” ” Liker de barnet mitt?” Grunnleggende behov ”Liker de meg?” ” Liker de barnet mitt?” 02.04.2017 Emilie Kinge

Grunnleggende behov ”Jeg tror svært mye handler om å bli likt. Kanskje er det så enkelt. Vi trenger at noen setter pris på oss. Jeg tror mye av det jeg gjør styres av at noen skal like meg. Godt voksen er jeg fortsatt håpefull om at min far skal sette pris på mye av det jeg presterer” (Skårderud 1999) 02.04.2017 Emilie Kinge

Brunstad (forts) ”Der lengselen etter anerkjennelse og bekreftelse møter et gjensvar, legges grunnlaget for arbeidsglede, trygghet og mening. Denne lengselen vil variere i intensitet og betydning i livets ulike faser, men faller aldri bort”. 02.04.2017 Emilie Kinge

”Den ene” Det kan være nok med ”den ene” som ser og forstår. Men det trengs minst én. ”Er det én som har vært der og sett, kan det være nok til å redde livet (Finn Skårderud 6/2004) 02.04.2017 Emilie Kinge

Grunnleggende holdning i hjelpearbeid (Carl Rogers) Kongruens eller genuinitet Ubetinget positiv aktelse Empati 02.04.2017 Emilie Kinge

To ulike oppmerksomhetsfokus problem- og løsningsfokusert vs behovsfokusert 02.04.2017 Emilie Kinge

Empatisk forståelse og empatisk kommunikasjon Empati kan beskrives som 1) innlevelse eller inntoning og 2) (empatisk) kommunikasjon 02.04.2017 Emilie Kinge

Det motsatte av empati… ….kan sies å være 1) identifisering i betydningen overidentifisering (sympati) EMpati betyr INN føling SYmpati betyr MED føling. (Noen mener derfor at medfølelse er noe annet enn empati , og at den kan hindre vår innlevelse i andre ved at egne følelser styrer oss) 2) Argumentasjon 02.04.2017 Emilie C. Kinge

Om mentalisering Samler begreper som empati/innlevelse, Selvinnsikt (fordrer selvrefleksjon) = ”det er både deg, - og meg. (…). Undring, refleksjon, utforsking Å sette skråsikkerheten i parentes Vise genuin nysgjerrighet (Finn Skårderud) 02.04.2017 Emilie C. Kinge

Om å være positiv ”Og det med at de skal si så mye positivt hele tiden. De prøver liksom å trekke fram positive ting som skjer, og jeg vet at de mener det godt. Så jeg må jo si at det er kjempefint det, og jeg er glad for det, men jeg er nødt til å ta tak i det som er problematisk, for det er jo det som overskygger. Og da har jeg fått høre at; ”men du er så negativ!” (mor til Håkon). 02.04.2017 Emilie Kinge

Forsvarsmekanismer: Å bagatellisere Å benekte (en enkel og direkte form for fortrengning, der en lar vær å legge merke til aspekter eller fenomen som kan virke truende). Å rasjonalisere eller intellektualisere Å angripe andre. Aggressiv, truende atferd. 02.04.2017 Emilie Kinge

Forsvarsmekanismer forts Å projisere (det er din skyld) Å trekke seg tilbake Å passivt ”jatte med oss” Å manipulere Ekstrem tildekning (å snakke bort det meste) 02.04.2017 Emilie Kinge

DIALOG Dialog: (gresk): ”dia”, - betyr gjennom, og ”logos” som betyr ”ord”, ”tale”, ”fornuft”. En dialog er en virksomhet som utøves gjennom ord. Dialog vs. monolog, debatt I dialogen går deltakerne inn i dialogen med en visshet om at alle som deltar har noe å bidra med. De innser at oppgaven, i tillegg til å bidra med egne innspill, også er med til å hjelpe de andre til å bidra med sine. 02.04.2017 Emilie Kinge

Hva skal til for å opprette en dialogisk relasjon? Fravær av ekspert Fravær av makt Fravær av autoritet Fravær av objekt/subjekt Nærvær av subjekt/subjekt 02.04.2017 Emilie Kinge

Om dialog Dialog er initiativ og respons i et rytmisk mønster Å være i dialog er ikke bare å følge/lytte, men også å gi, - dvs. utvidelse ( Haldor Øvreeide) 02.04.2017 Emilie Kinge

Dialog forts. (Helge Svare, i ”Den gode samtalen”): I en god dialog preges samtalen av: at vi har evne til å åpne oss, til å undre oss sammen, til å trekke i samme retning og til å være tydelige uten å bli dogmatiske. stor ro   02.04.2017 Emilie Kinge

Dialog forts. lange pauser tid, - for å få ting til å synke. ingenting haster. Det er rom for ”alt”. sterkt nærvær og en særegen kraft 02.04.2017 Emilie Kinge

Dialog forts. dialogen gir oss innsikt ved at ordene vi bruker når vi snakker, er tanker. Å snakke er å tenke. Å føre dialog er å tenke. Ordene får vekt ved at vi – og noen andre - lytter til dem. innsikt har også å gjøre med åpenheten som skapes når man tillates å si noe som ennå ikke er ferdig tenkt, i en sammenheng der man også får tid og rom til å lete etter ordene. 02.04.2017 Emilie Kinge

Dialog forts innsikt nås gjennom å tenke høyt eller å snakke høyt. tankene blir til underveis, skritt for skritt, i takt med at vi finner ordene vi søker 02.04.2017 Emilie Kinge

Dialogens idealer kunsten å lytte kunsten å stille spørsmål. undring kunsten å gi kritikk sosial årvåkenhet. hvilke følelser rører seg i den andre? oppriktighet. ærlighet. høflighet, takt og respekt. positivitet kjærlighet og vennskap tro, håp og ydmykhet 02.04.2017 Emilie Kinge

Foreldre nevner følgende kvaliteter som de har satt pris på i ”de gode hjelperne”: Hun/han liker barnet mitt Hun/han tar oss på alvor Hun/han virker troverdig. Jeg bare vet at hun vil jenta/gutten vår det beste Hun/han er engasjert og generøs. Hun/han gjør mer enn det hun/han hadde behøvd. Hun/han går bl.a. ut over arbeidstiden sin, gir oss sitt mobilnummer osv. 02.04.2017 Emilie Kinge

Foreldres ønsker og behov forts. Hun/han er tydelig og kaller en spade en spade. Er det noe som ikke går så bra, så sier hun/han ifra. Og jeg tåler det, fordi jeg vet at hun/han vil oss vel. Hun/han overser detaljer og småting og trekker gjerne fram det positive, de større linjene. Hun/han viser oss tillit og tror på det jeg/vi sier. 02.04.2017 Emilie Kinge

Noen praktiske råd Etabler god kontakt i fredstid. Da blir det lettere å møte de vanskeligere tidene. Skap klima for åpenhet om evt problemer i familien. Inviter til kontakt dersom det skulle oppstå vanskelige tider. Søk kunnskap og kompetanse om menneskelige behov og reaksjoner. 02.04.2017 Emilie Kinge

Noen praktiske råd, forts. Om å skape det trygge rom. Invitere til foreldremøter med temaer knyttet til dette, og hvordan vi kan bistå hverandre i sårbare livsfaser Snakk positivt om andre barn og deres foreldre, enten vi er foreldre eller fagpersoner. Prøv å skape forståelse for at barns atferd alltid har en grunn Legg inn tid for evaluering av samarbeidet 02.04.2017 Emilie Kinge

Spørsmål til avklaring/diskusjon? Hvordan kan ansatte i barnehage/skole og foreldre arbeide sammen for å oppnå ”et anerkjennende klima” i barnehagen/skolen? Personalet og foreldre, en likeverdig relasjon? Hva skal til for å øke egen innlevelse og takle andres (forsvars-)reaksjoner? Forventnings- og rolleavklaring! Hvilke dilemmaer oppleves og hvordan kan disse drøftes i dialog med foreldre? 02.04.2017 Emilie Kinge

Bjørn Eidsvåg Me e kver og ein ei gåta et lite univers ikkje lette åbli kloke på me forsøke å forstå oss på kryss og på tvers men har veldig langt igjen å gå Det e lurt å væra åpen og rause det e'kje smart å fella dommar for fort det kan vær farverikt og flott hos den tause og den "verste" vær av flottaste sort me e alle mer enn me forstår me ser kunn litt av det som foregår det e spennande det her: ingen e bare det me ser 02.04.2017 Emilie C. Kinge