VIRKEMIDLER Novelle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Å skrive en god innledning
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Med sekken full av penger!
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 2: Episk diktning
Essay er en skriftlig sjanger.
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Argumenterende tekster
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Studieteknikk Bison.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Språklige virkemidler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Frem.
Hvem er dummest? Eventyr fra Thailand.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
i Word 5 nye måter å jobbe på
Lyrikk og poetisk språk
Analysere og tolke eventyr
Les meilleures photos de
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

VIRKEMIDLER Novelle

Planen fremover Uke 43: nynorsk med avsluttende prøve Uke 44: oppstart noveller og korttekster Uke 45: Skrive en kort novelle Uke 46: Novelleanalyse

IN MEDIAS RES Hva er "in media res"? Istedenfor å starte med begynnelsen, starter historien midt inne i handlingen. Vi kan si at ”in media res” er det samme som en ”pangstart”, hvor leseren kastes rett inn i handlingen med en gang. Personen(e), tid og sted introduseres etterhvert, og ofte ved tilbakeblikk via tankene eller dialogen til personen(e) som er med. En slik innledning er mye brukt fordi den skaper interesse og nysgjerrighet hos leseren. Eksempel: "Proffesor Amadeus Wilkins reiste seg med et stønn fra bakken og tørket svetten som rant ned i øynene. Gleden over å se det fossilerte skjelletet komme langsomt til syne, fikk han nesten til å glemme smertene i ryggen. Hodet av Tyrannosaurus Rex var snart fri fra steienen som hadde holdt det fanget i millioner av år". Fra Phillip Newth: Den mystiske Mary-Pepper saken. I Kontekst 8-10 Tekster 2 2006

PERSONSKILDRINGER Hvorfor bruke personskildringer i novellen? Bruk av dette skaper liv i fortellingen. Personene i novellen beskrives og blir tydelige for leseren, slik at handlingen ikke blir kjedelig. Personskildringer lar leseren bli kjent med personene i historien. Eksempel: Hun hadde mørke, triste øyne som nesten ble borte under den ravnsvarte panneluggen. Klærne hang som filler på den utmagrede kroppen. Hun smilte tappert og rakte frem hånden mot vilt fremmede mennesker, mennesker som ikke ofret henne et blikk engang.

NATUR OG MILJØSKILDRINGER Hva er natur- og miljøskildringer ? På samme måte som personskildringer, brukes skildringer av miljøet og naturen for å skape liv i historien. Slik kan leseren danne seg et bilde inne i hodet sitt. Eksempel: Hun stod lenge og så utover det snødekte jordet. Grantrærne stod som store marshmallows og så på henne. Det snødde tettere og tettere, og sporene hun hadde etterlatt seg, var nesten borte. Langt der borte skimtet hun huset. Et lite rødt hus med stearinlys i vinduene, og lukten av nybakt brød i veggene.

FRAMPEK Hva er frampek? Frampek er et hint om noe som kommer til å skje videre. Forfatteren bruker dette virkemiddelet for å skape spenning og forventning. Du som leser vil da lure på om det du tror skal skje, vil komme til å skje, og når det eventuelt skjer. Eksempel: " Det er en lykkelig morgen til en ond dag, for denne dagen vil et barn drepes i den tredje landsbyen av en lykkelig mann." Utdraget er hentet fra Samtiden nr. 6, 1987

Hva er en spenningskurve Hva er en spenningskurve? Spenningskurven viser hvordan handlingen er bygget opp mot et høydepunkt eller vendepunkt. SPENNINGSKURVE

Hva er synsvinkel? Synsvinkelen er det stedet fortelleren ser handlingen utifra. Vi sier at fortellingen blir sett gjennom øynene til forfatteren, og at forfatteren på denne måten kan vite hva personen(e) føler og tenker. Det er to måter å gjøre dette på: Personal synsvinkel. SYNSVINKEL Vi sier at fortellingen blir sett gjennom øynene til forfatteren, og at forfatteren på denne måten kan vite hva personen(e) føler og tenker. Det er to måter å gjøre dette på:

Personal synsvinkel. Ved å bruke denne synsvinkelen, tar forfatteren selv del i handlingen, og på denne måten får leseren inntrykk av at det er hovedpersonen(e) selv som opplever noe og forteller om det. Vi får vite hva personene tenker og føler. PERSONAL SYNSVINKEL Personal synsvinkel. Ved å bruke denne synsvinkelen, tar forfatteren selv del i handlingen, og på denne måten får leseren inntrykk av at det er hovedpersonen(e) selv som opplever noe og forteller om det. Vi får vite hva personene tenker og føler.

Eksempel: "En av de siste gangene jeg var på kafé var en sommer en søndag, det husker jeg godt, for nesten alle gikk uten jakke og slips, og jeg tenkte: er det kanskje ikke søndag likevel?, og det at jeg tenkte akkurat det, gjør at jeg husker det." Fra Kjell Askildsen: Mennesker på kafé. Hentet fra Kontekst 8-10 Tekster 2. 2006 PERSONAL SYNSVINKEL 1.person. Her er det en jeg- person som forteller historien, men det er ikke sikkert at dette "jeg" er forfatteren selv. Vi kan kalle en slik fortelling for en jeg- fortelling eller en fortelling i 1.person.

Eksempel: "Plutselig begynner hans lille hjerte å slå veldig hardt og veldig raskt. Han blir redd. Han lar lekene være igjen og begynner å løpe. Han løper raskt, raskere enn han har løpt noen gang. Alle han ser, løper." Fra Bakir Ahmethodzic: Blodspor. Hentet fra Kontekst 8-10 Tekster 2. 2006 PERSONAL SYNSVINKEL 3. person. Her omtaler forfatteren hovedpersonen(e) sine som han eller hun. Leseren opplever da historien gjennom "han" eller "henne".

Autoral synsvinkel. 3. person Autoral synsvinkel. 3.person. Fortelleren står utenfor historien og forteller om det han eller hun ser. Her er ikke fortelleren en del av handlingen. Eksempel: "Hun het Astrid, var svensk og hadde noen smilende streker til øyne. Og da hun smilte til han første gangen, skjønte han hvorfor menn kan finne på å gjøre hva som helst for en kvinne. Tillitsfulle øyne, og litt undrende, syntes han." Fra novellen Jævla postkasse av Arne Berggren i Kontekst 8- 10. 2006. AUTORAL SYNSVINKEL Autoral synsvinkel. 3.person. Fortelleren står utenfor historien og forteller om det han eller hun ser. Her er ikke fortelleren en del av handlingen.

METAFOR Hva er metaforer? En metafor er noe som blir beskrevet med egenskapene til noe annet. Det er en sammenligning, men uten at ordet "som" er tatt med. Eksempel: Sola er en feit Gud. Klasserommet var en lydløs boble. Halsen var sandpapir.

SAMMENLIGNING Hva er sammenligninger? Det er når to ting sammenlignes med hverandre for å vise likhet. Dette gjøres som oftest med ordene "som", "liksom" og "lik". Eksempel: Hun var som en rose. Lur som en rev. Stille som en mus. Sint som en bjørn.

SYMBOLER Hva er symboler? Symboler er en type bilder. Forfatteren bruker dette når han eller hun skriver om noe bestemt, men det ligger en annen mening bak. Eksempel: Hjerte = Kjærlighet Kors = Død

FORTETTET SPRÅK Hva er fortetta språk? Det å bruke et fortetta språk. Vil si at forfatteren sier mye med få ord. Ved å arbeide med språket ditt, kan du erstatte lange setninger med ferre ord, slik at teksten din får bedre flyt. Eksempler: Istedet for å skrive : "Hun var det vakreste jeg hadde sett, så yndig og vakker", kan forfatteren skrive "Hun var en rose", eller "Hun var som en rose."

OPPGAVE HUSK!!! Personskildringer på hovedpersoner og miljøskildringer Øveoppgaver -> skal skrives med innblikk i tanker og følelser (personal synsvinkel) a. Skriv en innlending til en novelle. Den skal ikke være lengre enn 10 linjer. Husk at dette bare er innledningen, så forsøk å få med hvem som er med, hvor det skjer og når det skjer. b. Skriv en innledning der du bruker virkemiddelet ”In media res”. Den behøver ikke være lengre enn 10 linjer. c. Skriv personskildringer til to hovedpersoner. d. Skriv en miljøskildring. HUSK!!! Personskildringer på hovedpersoner og miljøskildringer Avslutningen skal ha en åpen slutt. Varier fortellermåte Frampek Språklige bilder Utvide øyeblikkene Se powerpoint for mer

STARTHJELP Velg blant temaene under og skriv en novelle: -Begynn med å finne ut hva novellen skal handle om. -Tenk ut flere ulike avslutninger. -Bestem deg for hvilke personer som skal være med, hvordan de ser ut, hvor gamle de er og hvor de bor. -Finn ut hvem som skal være forteller (synsvinkelen). -Bestem hvordan begynnelsen skal være. -Husk du skal ikke bruke alle virkemidlene du har lært om, men velge ut noen. -Ha det gøy mens du skriver! Velg blant temaene under og skriv en novelle: