Handlingsprogram 2020-2023.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Bergen en sykkelby med potensiale
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Inndeling av vegnettet
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Regional transportplan Agder
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Maridalen – gang-sykkelveg
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Trafikk regler og sykler
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Landbruk og vernet vassdrag Gang- og sykkelvei, Sørvågen til Alsvåg.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Vinterdrift av kommunale veier
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsprogram 2020-2023

Mål i transportplanen I Østfold skal det være attraktivt å gå for alle og andelen gående skal øke minimum tilsvarende nasjonale mål. I Østfold skal det være attraktivt å velge sykkel som transportmiddel og andelen syklende skal øke minimum tilsvarende nasjonale mål. Sykkeltilbudet skal være trafikksikkert og tiltak skal være tilpasset potensialet for økt sykkelbruk. Kollektivtransport skal være et attraktivt valg i hverdagen, og bruken av kollektivtransport skal øke. De ulike kollektivtransportformene skal sees i sammenheng, og bytter mellom de miljøvennlige transportformene skal være effektive. De offentlige veiene i Østfold gis en fremkommelighet, kapasitet og utforming som er basert på trafikksikkerhet og veiens funksjon for person- og næringstransport, samt tar hensyn til trafikkmengder, trafikantgrupper, omgivelser og tilrettelegging for miljøvennlige transportformer. Østfold skal ha et transportsystem hvor trafikksikkerhet har høy prioritet. Det langsiktige målet er ingen drepte eller hardt skadde i trafikken i Østfold. Antall drepte og hardt skadde skal reduseres med 1/3 frem mot 2030.

Økonomiske rammer 2020 2021 2022 2023 2020-2023 Kollektivtransport 383,4 1533 Drift fylkesvei inkl FTU 262 1048 Investeringsbudsjett fylkesveier 155,2 621 Renter og avdrag 9,8 12,0 19,6 32,3 74 Budsjett etter renter og avdrag 145,4 143,3 135,6 122,9 547 Lånefinansiering bruprogram 20 60 200 480

Viken

Viken Handlingsprogrammet blir Østfolds innspill til ny fylkeskommune Veiadministrasjonen for fylkesvei i Statens vegvesen blir en del av Viken – ca 300 årsverk Kollektivselskapenes organisering blir inntil videre som i dag. Behandles i nytt fylkesting

Fylkesvei Jordvern og oppretthold av jordarealstørrelser og -kvaliteter i tilknytning til samferdselsprosjekter: For Østfold fylkeskommune er det er viktig å ta are på matjorda da det er en ikke-fornybar resurs av nasjonal betydning. I samferdselsprosjektene skal vern av matjord fortsatt være en sentral del av arbeidet så langt det er mulig. Det skal i planperioden etableres et jorderstatningsfond der det skal settes av midler i de prosjektene som legger beslag på dyrket mark Ny veinummerering på fylkesveiene Det gjennomføres et arbeid nasjonalt der alle riks og fylkesveier skal ha unik nummerering. I dag er det riks og fylkesveier som har samme nummer og det er flere fylker som benytter samme veinummer. I tillegg er det strekninger som krysser dagens fylkesgrenser og som bytter nummerering på fylkesgrensen. Referansen til alle veistrekninger på landsbasis skal i fremtiden være fristilt fra informasjon som er knyttet til det enkelte fylke eller kommune. Alle strekninger på fylkesveier nasjonalt skal være unike. For Østfold betyr det at enkelte av de regionale veiene vil endre sin nummerering. Fylkesvei 119 blir gjennomgående fra Bredsand i Rygge, rundt Larkollen og til Rygge kirke. For de gamle fylkesveien vil endringen bety at disse bytter fra 3-sifret til 4-sifret nummerering. Nummereringen av disse veiene skiltes ikke.

Fylkesvei Fellesnemnda i Viken Har vedtatt at Statens vegvesens normaler legges til grunn ved utbygginger. Veiene skal oppfylle sin transportfunksjon på en trafikksikker måte. Bruer vil fortsatt ha et særskilt fokus i handlingsprogramperioden, sammen med oppfølging av bypakke Nedre Glomma og innhenting av vedlikeholdsetterslep Utbedret fv 120 og planlegger for utbedring fv 115.

Drift og vedlikehold Etterslep 3 – 5 milliarder Eget brufornyingsprogram Egen vedlikeholdsplan Utskifting av dreneringssystemer. Etablering av nye grøfter. Fjerning av farlige sidehindre (hindrer vannavrenning og er trafikkfarlige). Forsterkning og masseutskifting av veikroppen på dårlige partier. Kantforsterkning/ etablering av veiskulder. Nytt veidekke.

Gange – og sykkel Tiltak prioriteres ut fra å gjøre det mer attraktivt å gå og sykle for å nå målet om økt andel gang- og sykkeltrafikk. Prosjekter baseres på planer for hovednett for sykkeltrafikk, trygg skolevei og økt andel gående og syklende Ved nye anlegg for gående og syklende, blir skolevei særskilt prioritert, i tillegg til strekninger med stort potensial for overgang fra bil til gange og sykkel. Det er viktig at skoleelever har en trygg, trafikksikker og god skolevei, både for å få økt fysisk aktivitet og for å unngå unødig skoleskyss med bil eller buss.

Kollektiv Robuste, alternative og fleksible tilbud og bedre samspill mellom transportmidler Miljøvennlige transportmidler. Bedre tilbud og økt fremkommelighet for kollektivtrafikk Økt bruk av alternative drivstoff som for eksempel biogass. Nytt rutetilbud i Moss og satsing på bestillingsruter Hjem Jobb Hjem – for miljøvennlig transport

Trafikksikkerhet

Trafikksikkerhet Tiltak mot møte- og utforkjøring Tiltak mot viltulykker Tiltak mo ulykker med myke trafikanter Tiltak etter nye fartsgrensekriterier Forkjørsregulering Kryssutbedringer

Forslag til prosjekter i Moss Gjennomføring Gang og sykkelvei fv. 119 Dilling – Vang inkl kryss 20,0 (+52) Kryssutbedring fv 311 x Peer Gyntsvei 10,0 (+ 7) Fornying Kirkealléen Rygge 2,5 Planlegging Fortau fv. 119 Billemannsbakken – Støtvig hotel 1,0 Miljøløftet Moss – sykkel og kollektiv 6,0 Kryssutbedring fv 311 x Peer Gyntsvei 1,0 Statlig finansiering (NTP) Sykkelfelt, fv. 119 ved Melløs, Moss Gang- og sykkelvei, fv. 316 Kambo – fylkesgrensa, Moss