Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Mestring og forebygging av depresjon
Velkommen til kurs Sorg og kriser
- roller og forventinger
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
- Ta kontakt med kursledere:
Kapittel 9: Merkefølelser
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Samarbeid og konflikt.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Meg.
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Salige er de fattige i ånden
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Nærhet, intimitet og seksualitet
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Elever og foresatte 10.trinn
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
- Ta kontakt med kursledere:
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Seminar, Stiftelsen ALS Norsk Støttegruppe, Park Inn, Gardermoen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sett inn riktig form av seriøs eller alvorlig
Side
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Jesu budskap og eksempel
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås) Disposisjon: Men jeg hadde jo tenkt.....om planer og drømmer som går i vasken. Skylles du med eller evner du omstilling? Om våre tap – sorg som tapsreaksjon Hva kan hjelpe i sorgarbeidet? Ulike sorgreaksjoner – ikke to som sørger likt Følger sorg og krise faste mønster? Ulike familiemestringsstiler «Slik vart det» - om å forsone seg med livet slik det er Hvordan bygge familiekapital? Håp

Men jeg hadde jo tenkt Livet går ikke alltid på skinner Sykdom som bryter inn og hindrer planer og drømmer om det gode liv Noen blir sittende i skuffelsen/fortvilelsen lenge – kan bli bitre og selvmedlidende Omstillingsevne Mye kan bli ødelagt av at vi ikke makter å bli konstruktive etter en fortvilelse Omstilling kan gi oss nye muligheter, impulser og glede over å lære noe nytt «Bitre piller bør svelges hele»

Om våre tap Menneskets første tap.....og alle tapene videre Å miste/tape er en del av livet Sorg er en naturlig tapsreaksjon Vi sørger fordi vi har mistet noe Helt normalt å oppføre seg unormalt når fortvilelsen over tapene er overveldende og jeg befinner meg i et følelsesmessig kaos Sorgen må gjennomleves Ikke rømme fra sorgen

Hva kan hjelpe i sorgarbeidet? De tre T’er: ting tar tid TOS – ting ordner seg Sorgen krever den tiden som trengs Arbeide med å tillate reaksjoner Våge åpenheten og ærligheten Våge å miste kontrollen Kontroll kan mistes for så og tas opp igjen

Ulike sorgreaksjoner Depresjon og tristhet Tilbaketrekking og frustrasjon Sinne og aggresjon Frykt og angst Hjelpesløshet Ukontrollerte følelsesutbrudd Ikke to som sørger likt Kognitive forstyrrelser, - min skyld - dårlig samvittighet

Følger sorg og krise faste mønster? Maciejewski og medarbeidere (2007) har vist at det til en viss grad er slik at sorg ved forventede dødsfall følger et mønster Sjokkfasen Reaksjonsfasen Bearbeidingsfasen Nyorienteringsfasen Fasetenkningen gir ofte rigiditet og vi bør ta utgangspunkt i den individuelle situasjonen Er sorgarbeid alltid nødvendig?

Ulike familiemestringsstiler Åpenhet og støtte for hverandre i familien «Itte no å tala på» Ingen kultur for å snakke om hva en føler på Tie og tåle Ikke noe å ta sånn på vei for Mange har det verre Manglende omsorg for hverandre Noen kommer vidunderlig nær hverandre Noen splittes opp

Slik vart det – om å forsone seg Livet er stadig i endring Forsoning er et viktig prosjekt Sitte fast det som var Bare vi kommer så langt , da..... Livet leves her og nå Øyeblikket er menneskets mest kostelige gave, det er anvendelsen av øyeblikket det alltid kommer an på

Hvordan bygge familiekapital? Samtale er den mest verdifulle familiekapital Fravær av samtale betyr at en blir overgitt til det tause rom med alle sine redsler, tanker, uro og fortvilelse Delt sorg er halv sorg Kommunikasjon er svært viktig for å opprettholde gode relasjoner Sette av litt tid en gang i uka? Menn trenger ofte å nærme seg følelsene, bli flinkere til å uttrykke tanker og følelser, utvikle empati, forstå andre Kvinner kan lære å styre sine tanker bedre, ikke reagere på alle sosiale signaler, hurtigere prosessere følelser – unngå grubling

HÅP Menneskets adelsmerke er å kunne håpe Tenke og ønske framover, forbi grensene, flytte seg til noe noe annet, noe bedre Nye håp kommer sjelden lettvint, det kan kreve arbeid Først må det ene sørges ut før man orker å lete etter et nytt Så lenge det er liv er det håp contra Så lenge det er håp er det liv Snakk sammen om håp, viktigheten av å ha et håp og om hvordan håpet kan endre karakter underveis