Gjeldende regelverk om vurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Individuell vurdering
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Foreldremøte 26.september 2012
Individuell vurdering
Endringer i regelverk.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Individuell vurdering
Samarbeid mellom skole og hjem
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Regelverk og rutinar Frammøte, vurdering, varsel, eksamen, dokumentasjon, klage på vurdering.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Sjetne skole Foreldremøte onsdag Mellom barn og voksen  Ungdom «under ombygging.»  Ungdommenes behov for stabilitet, oversiktlighet og tilhørighet.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Temamøte om avslutning av grunnskolen
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Økt kompetanse gjennom god
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Velkommen til foreldremøte
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Sammen lykkes vi!.
Utskrift av presentasjonen:

Gjeldende regelverk om vurdering John Dietrichson seniorrådgiver

Fylkesmannens rolle i vurderingsarbeid Informasjon om gjeldende regelverk Klageinstans for klager på standpunktkarakterer i offentlige- og private grunnskolen og norske vgs i utlandet Har hatt en rolle i den nasjonale satsingen VFL hvor også flere av skolene deres har deltatt Tilsyn

«Vurderingsforskriften» Kapittel 3 i forskrift til friskoleloven – Individuell vurdering i grunnskole og vgo. Delt inn i 6 kapitler: I. Generelle føresegner II. Undervegsvurdering III. Sluttvurdering IV. Fritak frå vurdering med karakter V. Eksamen VI. Dokumentasjon

«Vurderingsforskriften» forts. Felles forskrift for grunnskolen og videregående opplæring

I. Generelle føresegner Fastslår at elevene har en rett til vurdering at de får vite hva som er målene for opplæringen at de får vite hva som blir vektlagt i vurderingen av kompetansen sin Fastslår hva formålet med vurderingen er å fremme læring underveis uttrykke elevens kompetanse underveis og ved slutten av opplæringen gi gode tilbakemeldinger og veiledning Fastslår hva grunnlaget for vurderingen i fag er kompetansemålene i læreplanene for fag

I. Generelle føresegner forts. Fastsetter at og når det skal gis karakterer elevene skal få vurdering uten karakter f.o.m. 1. trinn t.o.m. vg3 f.o.m. 8. trinn skal det også gis vurdering med karakter ved halvårsvurderinger og sluttvurderinger det er ikke et krav om å bruke karakterer utover halvår- og sluttvurdering Karakteren skal være et uttrykk for elevens kompetanse og skal graderes etter en skal fra 1-6: framifrå mykje god god nokså god låg svært låg

II. Undervegsvurdering Redskap i læringsprosessen grunnlaget for tilpasset opplæring bidra til økt kompetanse skal gis løpende, skriftlig eller muntlig Krav til innhold informasjon om elevens kompetanse veiledning om hvordan kompetansen kan økes Rett til samtale om egen utvikling i forhold til kompetansemålene i fagene/IOP Minst en gang hvert halvår

II. Undervegsvurdering forts. Halvårsvurdering - tidspunkt gjennomføres midt i opplæringsperioden for hvert årstrinn gjennomføres ved slutten av opplæringsåret for fag som ikke blir avsluttet Halvårsvurdering – innhold informasjon om elevens kompetanse på det tidspunktet vurderingen blir gitt veiledning om hvordan kompetansen kan økes Halvårsvurdering – form vurdering med karakter – skal være skriftlig (gjelder fra og med 8. trinn) vurdering uten karakter – ikke krav til skriftlighet (gjelder alle trinn) halvårsvurderingen med og uten karakter må ses som en helhet; først vurdering uten karakter så karakter

Underveisvurdering og samtaler med eleven Elevsamtale Fagsamtale § 3-8: Eleven rett til jevnlig dialog med kontaktlæreren om annen utvikling enn den faglige § 3-11 (3): Eleven har rett til faglig samtale med kontaktlærer minst en gang i løpet av hvert halvår Konferansetime Underveissamtale § 4-2: Foreldrene har minst to ganger i året rett til en planlagt og strukturert samtale med kontaktlærer om hvordan eleven arbeider daglig, og om elevens kompetanse i fagene § 3-13 Eleven har rett til halvårsvurdering med og uten karakter midt i og ved slutten av opplæringsperioden Foreldresamtale Utviklingssamtale Halvårssamtale

II. Undervegsvurdering forts. Egenvurdering formålet er å reflektere over og bli bevisst på egen læring delta aktivt i å vurdere: hva som forventes av et eget arbeid egen kompetanse i faget egen faglig utvikling, hvordan de utvikler seg over tid og hvordan de lærer best

4 prinsipper for god læring underveis (VFL) Elevene og lærlingene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem.  Elevene og lærlingene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.  Elevene og lærlingene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg.  Elevene og lærlingene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling. 

II. Undervegsvurdering forts. Sammenhengen mellom underveis- og sluttvurdering (forskrift § 3-15) «Undervegsvurderinga skal fremje læring og gi eleven høve til å forbetre kompetansen sin gjennom opplæringstida i faget. Den kompetansen eleven har vist undervegs i opplæringa er ein del av grunnlaget for vurderinga når standpunktkarakteren i fag skal fastsetjast, jf. § 3-3 og § 3-17.»

III. Sluttvurdering skal gi informasjon om kompetansen til eleven ved avslutningen av opplæringen i fag i læreplanverket er standpunktkarakter og eksamenskarakter sluttvurderinger er enkeltvedtak

III. Sluttvurdering forts. Standpunktkarakter i fag må baseres på et bredt vurderingsgrunnlag skal vise elevens samlede kompetanse i faget eleven skal kjenne til hva det blir lagt vekt på i fastsettingen av standpunktkarakteren eleven skal få vist kompetanse sin på ulike måter og i ulike sammenhenger eleven har rett på en begrunnelse for standpunktkarakteren (gis før eller samtidig som karakteren fastsettes) daglig leder har ansvaret for at faglærer setter standpunktkarakter daglig leder kan be om en ny faglig vurdering før karakteren blir fastsatt og ført

III. Sluttvurdering forts. I fastsetting av standpunktkarakter er det ikke anledning til å legge et utvalg av kompetansemål til grunn i vurderingen utelate hovedområder i læreplanen fra vurderingsgrunnlaget trekke inn elevens forutsetninger, fravær eller forhold knyttet til orden eller oppførsel i vurderingen i fag Normalt vil det ikke være et bredt nok vurderingsgrunnlag å basere standpunktkarakteren på en enkeltprøve

IV. Fritak frå vurdering med karakter elever med IOP på u-trinnet minoritetsspråklige elever på u-trinnet som nylig har kommet til Norge (siste halvdel av et opplæringsår) i skriftlig sidemål for elever både på u-trinn og vgo i kroppsøving for elever både på u-trinn og vgo

Om fritak for vurdering med karakter for elever med IOP – gjelder u-trinnet foresatte til elever med IOP kan bestemme om eleven skal ha vurdering med eller uten karakter det må komme tydelig fram av enkeltvedtaket om spesialundervisning om eleven skal ha avvik fra LK06 hva er avvik? : hvis en elev ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene for sitt hovedtrinn når opplæringen er knyttet til kompetansemål på lavere trinn enn det hovedtrinnet eleven går på konsekvens hvis avvik og ønske om karakter, vil trolig være manglende vurderingsgrunnlag, karakter blir IV vurdering uten karakter regnes ikke som «null» ved beregning av poeng til inntak vgo

Lykke til på veien videre