Modul 3 – Intensiv opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Modul 3 – Intensiv opplæring Meningsfull matematikk Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å gi læreren redskaper og rammer i planlegging av intensiv undervisning for elever som presterer lavt i matematikk. Alle elever har behov for , og kan utvikle forståelse i matematikk, men noen trenger litt mer tid og hjelp til å skape mening og relevans. Grunnleggende for den intensive opplæringen er at læreren planlegger slik at eleven utvikler forståelse, får opplevelse av fremgang og mestring og at elevens tanker og kreativitet blir verdsatt og brukt i samtalen mellom lærer og elev. Ved endring i Opplæringsloven (2018), har skolen plikt til å gi intensiv opplæring når elever på 1. – 4. trinn, står i fare for å bli hengende etter i sentrale fagområder. Elevene skal raskt få støtte og opplæring slik at forventet læringsprogresjon blir nådd og at et problem ikke får tid til å utvikle seg. Elever på høyere klassetrinn kan også ha behov for intensiv opplæring.

Tidsplan for denne modulen Økt Anbefalt tidsbruk A - Forarbeid 40 minutter B - Samarbeid 110 minutter C – Utprøving Flere økter i løpet av 1 – 2 uker D – Etterarbeid 45 minutter Hele modulen 195 minutter

A – Forarbeid 40 minutter

Individuelt arbeid Les artikkelen «Intensiv opplæring i matematikk». Tenk at du skal jobbe med begrepet tid: Hvordan ser du for deg begrepet tid i den laborative fasen? Ikke vær alt for kritisk eller begrensende, men la ideene dine myldre! Hvilke erfaringer vil du at elevene skal sitte igjen med etter den laborative fasen? Noter dine tanker og ideer og ta med notatene til B – Samarbeid.

B – Samarbeid 100 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A - Forarbeid 20 minutter Ideer til arbeid med tema tid 50 minutter Forberedelse til C - Utprøving 40 minutter Hele denne økta 110 minutter

Oppsummering A - Forarbeid 20 minutter

Diskusjon i grupper Individuelt (5 minutter) Les gjennom notatene dine, og gjør deg klar til gruppediskusjon. Gruppe (15 minutter) Gå sammen i grupper på tre-fire personer. Del ideene til laborative aktiviteter med hverandre. Diskuter ideene og vurder om noen ideer hører inn under en av de andre fasene enn den laborative fasen.

Ideer til arbeid med begrepet tid, klokka og kalenderen 50 minutter

Individuelt Les: Ideer til arbeid med begrepet tid, klokka og kalenderen (pdf). Velg en laborativ aktivitet dere vil at elevene skal gjøre. Hvilke aspekter ved tidsbegrepet får elevene erfaring med gjennom denne aktiviteten?

Plakatrunde (Gallery walk) Gruppe Hver gruppe blir enig om en laborativ aktivitet de ønsker å arbeide videre med. Drøft hvilke aktiviteter dere kan legge inn i de andre fasene for å følge opp aspektene ved tidsbegrepet fra den laborative fasen. Hver gruppe skriver på et Flippover-ark sine forslag til aktiviteter i de ulike fasene: Laborative fasen, Representerende fasen, Abstraherende fasen og Oppsummerende fasen. Flippover-arket henges opp og gruppene går rundt, drøfter og supplerer skriftlig med nye idéer, spørsmål og uenigheter på de andre gruppenes ark. Forslagene fra hver gruppe blir presentert og de andre gruppene spiller inn sine alternative forslag. Man presenterer et gruppeforslag av gangen. Plenum Diskuter erfaringene fra Plakatrunden og hva dere tar med dere videre i planlegging av intensiv opplæring.

Forbered utprøving 40 minutter

Planlegg intensiv opplæring Med utgangspunkt i plakatene fra Plakatrunden, skal dere planlegge et forløp for intensiv opplæring for en - to uker med egne elever. Avklar organisering med tanke på. Hvilke elever skal ha intensiv opplæring (klasse, gruppe, enkeltelever)? Hvor mange timer settes av til intensiv opplæring og hvilke rammer har man?

Planlegg innhold i den intensive opplæringen: Hva kan gjøres av laborative erfaringer i klasserommet i tema tid? Hva kan gjøres av undersøkende arbeid med støtte av laborativt materiell eller annen type utforsking, gjennom opplevelser eller erfaringer? Hvilke representasjoner kan elevene ta i bruk for å gjenkalle ulike erfaringer knyttet til det laborative arbeidet og for å støtte egen tenkning? Hva slags støtte kan være hensiktsmessig for eleven i abstraksjonsfasen? Hvordan skal eleven forsterke og oppsummere sin læring? Hvordan kan eleven få vist sin forståelse og hvordan vil dere dokumentere læring underveis, slik at eleven opplever framgang og blir motivert for videre læring?

C – Utprøving Flere økter i løpet av en – to uker

Utprøving med elever Gjennomfør det planlagte forløpet for intensiv opplæring. Noter observasjoner, tanker og erfaringer du gjør underveis.

D – Etterarbeid 45 minutter

Erfaringsdeling fra utprøving Grupper: 20 minutter Plenum: 10 minutter

Erfaringsdeling i grupper Gå sammen i grupper og del erfaringene fra utprøvingene. Ta utgangspunkt i de fire fasene og erfaringer dere gjorde knyttet til hver fase og overgangen mellom de ulike fasene. Velg ut to – tre momenter dere vil diskutere i plenum.

Erfaringsdeling i plenum Del momentene fra gruppene i plenum.

Konsekvenser for matematikkundervisningen Plenum 15 minutter

Konsekvenser for matematikkundervisningen Hvilke erfaringer fra planlegging av dette forløpet med intensiv opplæring vil dere ta med dere videre i skolens arbeid? Hvilke konsekvenser får erfaringene fra denne modulen for den videre undervisningen? Noter konklusjonene om erfaringene dere har gjort, og diskuter hva dere gjør videre.

Anbefalinger til videre arbeid

Anbefalinger til videre arbeid Planlegg et nytt forløp for intensiv opplæring med et annet matematisk tema En av de andre modulene i Pakke 3 Meningsfull matematikk

Referanser Anna Pilebro, Kristina Skogberg & Görel Sterner Nämnaren nr 4/2010 - Intensivundervisning http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/5459_10_4.pdf   P Lundqvist , B Nilsson, E-G Schentz & G Sterner Nämnaren nr 1/2011 Intensivundervisning med gott resultat http://ncm.gu.se/media/namnaren/npn/2011_1/4450_lundqvistmfl.pdf Lundström, Marita: Mäta och utforska tid i förskolan - Nämnaren nr 1/2019 http://ncm.gu.se/namnaren-aktuellt-nummer Alle Teller! Håndbok for lærere som underviser i matematikk i grunnskolen- McIntosh, Alistair, Matematikksenteret 2007: Generell tilnærming s.5-6.

Click to edit Master title style