Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Del 2: Personlig økonomi.
Advertisements

KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
KomRev Trøndelag IKS Diverse regnskapspørsmål Temadager Desember 2013.
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Del 2: Personlig økonomi.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Fylkesrådmannens generelle føringer: Fagenheter/team disponerer sine ressurser i tråd med de føringer som er gitt gjennom RHP, herunder oppfølging av regionenes.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
- Hva må til for at vi skal få kulturhus og høyskolesenter ? - Hva er status i skoleprosjektet? Et attraktivt Rana i årene fremover.
Fylkesrådmannens prioriteringer Kollektiv (nytt sonesystem) Ny Giv, frafall i vid.skole (spesielt ledelse) Fylkesveier (vedlikehold) Akershus fylkeskommune:

1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
1 Budsjett 2009 Samferdsel, Jon Tørset
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Økonomisjefsamling Økonomiplanlegging - Lett oppvarming Ålesund 1. oktober 2015 Martin G. Mortensen.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef Budsjett og økonomistyring
Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Rådmannens budsjettfremlegg
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Budsjett- og økonomiplan
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Sunnfjord kommune ØKONOMiPLANLEGGiNG Økonomisk situasjon for kommunane
Økonomi og handlingsplan
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Lav rente – en gjeldsfelle
Finanskomite Eiendomsskatt
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019 Erfaringsdeling – investeringer og investeringsbeslutninger i Trøndelag FK Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019

Kort om Trøndelag fylkeskommune 32 videregående skoler 6 000 km fylkesvei 52 tannklinikker Driftsbudsjett (1B) 2019 5,8 mrd kr Investeringsbudsjett (2B) 2019: 2,7 mrd kr

Eksempel Fastlandsforbindelse til Linesøya Ferjeavløsningsprosjekt som ble vedtatt i 2006 Finansiering – totalramme 104 millioner kroner Fylkeskommunen - med fremtidig sparte ferjekostnader kommunen dekker resterende opp til kostnadsanslaget Anbud ble inngått med 2 selskaper; delt entreprise mellom fundament og bro Arbeidet med molo/fyllinger ble forsinket Medførte at arbeidet med bro/senkekasser fikk en kritisk fase værmessig høst 2007 Setningenen var større enn entreprenør hadde forventet Arbeidet ble stoppet november 2008

Sintef ble bedt om å gjøre analyse av geotekniske grunnlaget i konkkurransematerialet, setningene og konseptets egnethet. Større setninger enn det som var ønskelig i et slikt bygg Konstruksjonen var krevende og tillot minimale skjevsetninger Det ble foretatt en risikoanalyse av ulike tiltak, samt en økonomiske vurdering 2 alternativer med akseptabelt risikonivå Videreføre dagens løsning med noen forsterkninger Ny løsning med pæler

Fylkeskommunen valgte å gå videre med prosjektet – men med ny teknisk løsning Inngikk ny avtale med entreprenør Ferdigstilt i 2011 Kostnadene endte ca 60 mill kr over opprinnelig ramme

Noen årsaker til situasjonen Fylkeskommunen var for optimistisk på kostnadsoverslaget Stort og teknisk krevende prosjekt For små sikkerhetsmarginer (reserve på 4 mill kr) I den engasjerte atmosfæren for å få til prosjektet var det ingen stemning for å legge større sikkerhetsmargin Valg av delt entreprise mellom fundament og bro Faktisk og rettslig en vanskeligere grensegang når det gjelder ansvarsforholdet Problemstillingen var vurdert før anbudsinngåelsen, men valgte å splitte pga mulighet for rimeligere anbud

Fra entreprenør sin side ble det hevdet at arbeidet til fundamentet ikke ble tilstrekkelig kontrollert/dokumentert at arbeidet ble utført ihht spesifikasjonene

Hvem har risikoen? Ble spørsmål om hvor stor del av overskridelsene hver part hadde ansvaret for Tydelige avtaler er viktig Valg av anbudsform Tydeliggjøring av hvilke krav entreprenøren krever

Andre eksempler Noen eksempler på investeringer som ikke har vært fullt integrert i økonomiplanleggingen: Idrettsbygg Meråker - investering av privat firma. Etter noen år overtar fylkeskommunen Asfaltprogram NTFK – vedtatt i et politisk program, vanskelig å snu eller endre (Asfalt på alle fylkesveger) Fylkets Hus i Steinkjer - felles investering med innovasjonsmiljø. Måtte senere overta hele bygget

Generell utfordring Investeringer har lengre tidsperspektiv enn en økonomiplanperiode Investeringersplaner bør ha lengre tidshorisonter Investeringsvedtak i egen sak utenom økonomiplan Gir føringer for økonomiplan mange år fremover Mister mulighet for prioriteringer mellom investeringsprosjekter Stor investeringsvilje –

Budsjett 2019 Gjeldsutvikling

Handlingsregler og målsettinger Vedtatt av fylkestinget i sak 61/17 Handlingsregel for Kapitalutgifter: Renter og avdrag skal utgjøre inntil 8% av frie disponible inntekter Rentebufferfondet: har et «tak» på 3% av den andelen av låneporteføljen som ikke er sikret eller maks 200 millioner kroner

Målsettinger Gjeldsgrad: Gjeld som belaster driftsøkonomien skal over tid ikke utgjøre mer enn 100% av driftsinntektene Netto driftsresultat: Fylkeskommunen bør ha et netto driftsresultat på 4-4,5% av driftsinntektene Disposisjonsfond: Fritt disposisjonsfond bør over tid utgjøre 4% av driftsinntektene

Utklipp fra Adressa 5. juni 2019