Rapport: Personalforvaltning i videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Advertisements

Om Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens oppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kvalitet, risiko og avvik
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
SU – Mortenstua skole skoleåret
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Krav til sikring av personopplysninger
Kontroll Forvaltningskontroll fra SLF NMSK og Skogfond
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Rapport: Å ville utvikle skolen
Møte med instituttledere
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Metoder og situasjoner Pluss situasjoner Minus situasjoner Pluss metoder Metoder for utvikling og forbedring Minus metoder Metoder for å håndtere.
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Utvekslingsår i utlandet
Trygt og godt skolemiljø
HMS © Caritas Norge..
NAV-veiledere i vid. skole
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
Presentasjon på KS-nettverk
E-handel.
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sentrale lover og regler
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
PRESENTASJON Forum for KU 14. april 2015 Oddny Ruud Nordvik avd
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Klubbutvikling oppfølging
Kurs for brukere av KFF-KSS
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Gjennomføring etter 5 år
Nå er vi spente!.
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Seniorråd og ny Kommunelov
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Rapport: Personalforvaltning i videregående skole 13. mars 2019 Presentasjon av rapport for Finnmark fylkesting ved prosjektleder/forvaltningsrevisor Viggo Johannessen

Formål 1. Undersøke om fylkeskommunens personalforvaltning i videregående skoler er på et forsvarlig nivå på utvalgte områder 2. Presentert områder hvor det er mulighet for forbedringer

Problemstillingene Undersøkelsen har en hovedproblemstilling og fire underproblem- stillinger. Underproblemstillingene dreier seg om: Avvik blir håndtert på forsvarlig måte Varsling blir håndtert på forsvarlig måte Vanskelige personalsaker blir håndtert på forsvarlig måte Det foreligger rutiner som skal sikre forsvarlig saksbehandling ved opphør av arbeidsforhold Personalforvaltning i henhold til bestillingen er omfattende der hver av underproblemstillingen kunne utgjort en egen rapport. Vidt definert omfatter fagområdet både arbeidsrett, psykologi og ledelsesfaget. Vanskelige personalsaker: Arbeidsgivers styringsrett – ren styringsrett vs. saker som hører inn under handlingsplikt/

Svar på hovedproblemstillingen: I hvilken grad er den undersøkte personalforvaltning i videregående skoler på et forsvarlig nivå? Hovedkonklusjon: Personalforvaltningen ved de undersøkte skolene er i hovedsak er på et forsvarlig nivå Vi har imidlertid funnet mangler og svakheter i håndteringen av både avvik og vanskelige personalsaker, Vi har ikke grunnlag for å uttale oss om den praktiske håndteringen av varslingssaker.

P1: Avvikshåndtering – Konklusjon/revisjonens vurderinger Avvik blir jevnt over håndtert på en forsvarlig måte ved de undersøkte skolene. Manglende implementering av elektronisk avvikssystem ved en av skolene medfører imidlertid risiko for at meldte avvik ikke blir behandlet. Motstridende og mangelfulle skriftlige rutiner/prosedyrer for avvikshåndtering i fylkeskommunen kan videre føre til at avviksbehandlingen ikke skjer i tråd med gjeldende rutiner.

P1: Avvikshåndtering – Revisjonens funn De skriftlige rutinene/prosedyrene for avvikshåndtering er del dels mangelfulle og motstridende Ved Vadsø vgs. er det en videre definisjon av avvik enn ved de to andre undersøkte skolene Det synes å være behov for ytterligere informasjon og opplæring i avviksrutinene Vadsø vgs. har ikke rutiner som sikrer at alle meldte avvik blir registrert, gjennomgått eller lukket (manuelt system) Det er ikke rutiner for kunnskapsdeling mellom skolene

P1: Avvikshåndtering – Revisjonens anbefalinger Gjør fylkeskommunens elektroniske avvikssystem obligatorisk for alle videregående skoler i fylket Tilpass avviksrutinene til gjeldende avvikssystem Samle avviksprosedyrene i en felles rutine Innrette avvikssystemet slik at det legges til rette for – og oppfordres til – læring mellom de videregående skolene i fylket Opprette en koordinerende funksjon på overordnet nivå

P2: Varsling – Konklusjon/revisjonens vurderinger Det er innført tilfredsstillende rutiner for varsling i fylkeskommunen, som er formidlet til de ansatte ved de undersøkte skolene. Vi har imidlertid ikke grunnlag for å uttale oss om den praktiske håndteringen har vært forsvarlig fordi det ikke har vært varslingssaker til behandling ved skolene i den periode undersøkelsen omfatter.

P2: Varsling – Revisjonens funn Det er risiko for at varslingssaker som kommer til arbeidsgivers kunnskap gjennom avviksmeldinger eller varsler etter opplæringsloven utelukkende blir behandlet etter rutinene for avvikshåndtering eller varsling etter opplæringsloven, selv om de også gjelder forhold som omfattes av varsel etter arbeidsmiljøloven Gjeldende varslingsrutiner har ikke vært behandlet i arbeidsmiljøutvalget ved de videregående skolene i Alta og Vadsø Vi kan ikke uttale oss om skolenes behandling av varslingssaker fordi det ikke har vært varslingssaker i den periode undersøkelsen omfatter

P2: Varsling – Revisjonens anbefalinger Klargjør saksgangen for saker som faller inn under mer enn èn av kategoriene avvik, varsel etter arbeidsmiljølovens bestemmelser, varsel etter opplæringslovens bestemmelser og vanskelige personalsaker

P3: Vanskelige personalsaker – Konklusjon/ revisjonens vurderinger Vanskelige personalsaker håndteres i hovedsak på en forsvarlig måte ved de undersøkte skolene. Gjeldende prosedyrer har mangelfull beskrivelse av konflikthåndtering i saker underlagt arbeidsgivers handlingsplikt og håndtering av saker der ordenstraff eller oppsigelse av arbeidstaker kan bli aktuelt, det er mangler i opplæringen av ledere med personalansvar, og kravene til nøytralitet, dokumentasjon og kontradiksjon er i noen saker ikke oppfylt.

P3: Vanskelige personalsaker – Revisjonens funn Rutinene for håndtering av vanskelige personalsaker har svakheter som gjør dem mindre egnet til å håndtere konflikter der arbeidsgiver i henhold til for eksempel arbeidsmiljøloven § 2-1 har en handlingsplikt eller for tilfeller der ordenstraff eller oppsigelse av arbeidstaker er aktuelle konsekvenser. Det gjennomføres ikke systematisk opplæring av ledere med personalansvar Skolenes håndtering av vanskelige personalsaker er i varierende grad i samsvar med lovkrav og anbefalt praksis. I noen av de undersøkte sakene er kravene til nøytralitet, dokumentasjon og kontradiksjon ikke oppfylt

P3: Vanskelige personalsaker – Revisjonens anbefalinger Klargjør saksgang og formalkrav for håndtering av vanskelige personalsaker Sørger for systematisk oppfølging av ledere med personalansvar for å sikre at de har tilfredsstillende kunnskap og ferdigheter til å håndtere vanskelige personalsaker

P4: Opphør av arbeidsforhold – Konklusjon/ revisjonens vurderinger - Funn Konklusjon: Det foreligger rutiner vi vurderer som egnet til å sikre forsvarlig saksbehandling ved opphør av arbeidsforhold

P4: Opphør av arbeidsforhold – Revisjonens anbefalinger Vurder om rutinene også bør beskrive hvilke vurderinger som skal gjøres før arbeidsgiver beslutter å gå til oppsigelse Klargjør sentraladministrasjonens rolle som rådgiver og premissleverandør i oppsigelsessaker

Metode og gjennomføring For å finne svar på problemstillingene har vi brukt følgende metoder:   Intervjuer og dokumentanalyse De primære kildene til informasjon for å finne svar på hvordan personalforvaltningen innenfor de fire områdene fungerer, har vært gjennomgang av skriftlige rutiner og intervjuer med ledelsen og representanter for de ansatte ved skolene. Ved de videregående skolene i Vadsø og Alta har vi gjennomført intervju med rektor og assisterende rektor, mens vi i Lakselv snakket med rektor og kontorleder. Det er også gjennomført intervju med tillitsvalgte og hovedverneombud ved de tre skolene.

Kilder til revisjonskriterier Vi har fastsatt en rekke kriterier som vi har vurdert skolenes praksis opp mot. Disse kriteriene er utledet fra Forvaltningsloven Arbeidsmiljøloven og arbeidsmiljøforskriftene Rettspraksis COSO-rapporten om internkontroll Faglitteratur innen temaene konflikthåndtering og vanskelige arbeidsmiljøsaker Veiledere fra arbeidstilsynets, direktoratet for økonomistyrings, KS, retningslinjer for utarbeidelse av lokale varslingsrutiner i staten For at vi skal kunne gjøre oss en oppfatning av om foretakenes praksis bør endres/forbedres har vi fastsatt en rekke kriterier som vi har vurdert deres praksis opp mot. Disse kriteriene er utledet fra forvaltningsloven, arbeidsmiljøloven, forarbeider til arbeidsmiljøloven, internkontrollforskriften, forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, rettspraksis (Kårstø-dommen), COSO-rapporten om internkontroll, arbeidstilsynets veiledning til internkontrollforskriften, direktoratet for økonomistyrings veileder om prosedyrer for registrering og håndtering av avvik, KS sin veileder om ytringsfrihet og varsling, retningslinjer for utarbeidelse av lokale varslingsrutiner i staten, samt faglitteratur innen temaene konflikthåndtering og vanskelige arbeidsmiljøsaker.