Utviklingshemning og psykiske lidelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Velkommen.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
SØRLANDSMODELLEN.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandling i Indre Østfold
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Forventninger til vegen videre
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Dette er Raskere tilbake
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Møt våren i Geiranger … Ambulante tjenester – samhandling rundt pasienten – roller og modeller – forventninger Voksenpsykiatrisk avdeling Helse Sunnmøre.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Oppsummering av FOU - prosjekt
Barn som pårørende.
Kartleggingsverktøyene DASH-II/ADD og Reiss Screen
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Samhandling sett fra TSB- perspektiv
Fysisk aktivitet og psykisk helse
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Pasientforløp alkohol
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013
Erfaringer med samhandlingsreformen
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Samhandlingsreformen
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Forberedende samtaler
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingshemning og psykiske lidelser Samarbeid mellom primærtjenestene og spesialisttjenestene

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Bakgrunn 2011 – klar erkjennelse av høy forekomst av psykiatriske tilstander hos personer med utviklingshemning Skal ha helsetjenester i samme tjenestelinje som befolkningen for øvrig ____________________________ Er det slik? Hvis ikke – hvorfor er det ikke slik og hvordan kan man evt. utvikle tjeneste og behandlingstilbudet Hvordan utvikles god samhandling Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Kulturelle ulikheter Målrettet miljøarbeid Trening Selvstendighet Ferdigheter Mestring Hjelpebetingelser Atferd Atferdsregulering Helse Psykisk helse Omsorg Skjerming Diagnostisering Behandling Relasjonsarbeid Regulering av forventninger Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Modell - kulturforskjell Miljø med fokus på at endring Kan være psykiatrisk sykdom Miljø med vekt på ferdighetstrening, atferdsendrende tiltak Behandling Skjerming Redusert kapasitet Opprettholde ferdigheter Atferdstiltak Metode Helhetlig tilnærming Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Arbeidsmodell ved utfordrende atferd Helhetlig kartlegging og utredning av problemene med personen selv, nærpersoner, journaler etc Personens aktuelle livssituasjon Miljøbetingelser Dagliglivsfunksjoner Kognitiv fungering Somatisk og psykisk helse Utviklingsforstyrrelser Livshistorie Atferd Felles faglig forståelse: En helhetlig forståelse av problemene danner grunnlaget for helhetlige og sammenhengende tiltak som kan redusere problemene og bedre livssituasjonen. Systemarbeid Individuell plan Rammebetingelser Ansvarsgruppe Familiearbeid Ledelse - ansvarslinjer Personaltiltak: Veiledning Kompetanseheving Struktur Kommunikasjon Struktur Oversiktelighet Dagsplan Ukeplan Belønningssystem Innhold - aktiviteter Miljøterapi: Relasjon/samhandling Kommunikasjon Kravregulering Engasjement Stressdemping Skape trygghet Behandling Samtaler Psykoedukasjon Medikamenter Tiltak for reduksjon av angst Atferd Funksjonell analyse av atferd Endre betingelser for atferdsforekomst LOST 4A Vurdering, evaluering og reformulering Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Endringer Endringer i væremåter og atferd Nærpersoner er de som opplever endring System for å fange opp endringer Kunne anvende det man ser til pasientens beste Kompetanse til å systematisere det man ser av endring Noen som kan ta det videre Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Endringens karakter Man må være opptatt av å oppdage endringer Endring i atferd Endring i interesser Endring i aktivitet Endring i søvn Endring i spisemønster Endret sårbarhet – hva man tåler Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Hva gjør man med endringen Melde fra i miljøet og i linjen Mulighet for refleksjon over opplevd endring i miljøet Opptatt av å forstå endringen Systematisk kartlegging Ta det opp i primærhelsetjensten med ønske om/behov for gjennomgang av pasientens mentale helse Engasjere pasientens fastlege/ansvarlige lege Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Fastlegen Undersøker pasienten Vurderer behov Foreslår – iverksette tiltak System for tilbakemelding til lege om utvikling etter oppstart av tiltak eller behandling Utvikle et jevnlig samarbeid Vurdere – sammen med miljøet i kommunen - behov for henvisning til – samarbeid med spesialisthelsetjenesten. Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Utredning Åpen holdning i utgangspunkt Utredning psykiatrisk sykdom Kognitiv fungering Adaptiv fungering Livshistorie – bakgrunn – anamnese Miljøvariabler Medisinske forhold Vurdere psykisk helse . utviklingsforstyrrelser Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Faglig forståelse En helhetlig faglig forståelse basert på kartlegging, utredning og informasjonsinnhenting Gir størst sannsynlighet for treffsikre og riktige tiltak Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Behandling Medikamenter – samarbeid mellom kommunehelsetjeneste og spesialist fra spesialisthelsetjenesten Gode systemer for rapportering fra nærpersoner til fastlege og evt. veileder Samtaleoppfølging – kommunal psykiatritjeneste eller spesialisthelsetjeneste Opplæring i forhold til egen tilstand – samarbeid mellom Tilpasset miljøbehandling Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Miljøbehandling Tilpassede krav og forventninger – veiledning fra spesialisthelsetjeneste Skjerming ved behov – mye og lære fra behandling i institusjon Kommunikasjon Relasjon Samhandlingskompetanse Samarbeid med og informasjon til familie Gjennomføres lokalt – veiledning av spesialisthelsetjenesten Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Behandling i institusjon Planlagte opphold – DPS – spesialpsykiatri Utredning/observasjon Behandlingstilpasning Avlastning Akuttinnleggelser Spesialiserte sengeposter Forvern Samarbeid – hospitering Ettervern - oppfølging ____________ Fungerer dette nivået som ønskelig Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Personalarbeid Opplæringstiltak Veiledning Motivasjonsarbeid – engasjement Lokal leder som bærer kompetansen Skape rom for faglig utvikling Skape rom for faglige refleksjoner Samarbeid mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten over tid. Forelesning NAKU Olav Ose Evensen

Suksesskriterier for god samhandling Etablere samhandling tidlig nok Dedikerte personer som styrer samhandlingen både i kommunen og spesialisthelsetjenesten Kompetanseutvikling Åpen holdning til hverandre Bygge kompetanse over ulikhetene i lovverk, virkemidler, tradisjon og kultur Skolere fastleger Lav terskel for samarbeid Forelesning NAKU Olav Ose Evensen