Utviklingshemning og psykiske lidelser Samarbeid mellom primærtjenestene og spesialisttjenestene
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Bakgrunn 2011 – klar erkjennelse av høy forekomst av psykiatriske tilstander hos personer med utviklingshemning Skal ha helsetjenester i samme tjenestelinje som befolkningen for øvrig ____________________________ Er det slik? Hvis ikke – hvorfor er det ikke slik og hvordan kan man evt. utvikle tjeneste og behandlingstilbudet Hvordan utvikles god samhandling Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Kulturelle ulikheter Målrettet miljøarbeid Trening Selvstendighet Ferdigheter Mestring Hjelpebetingelser Atferd Atferdsregulering Helse Psykisk helse Omsorg Skjerming Diagnostisering Behandling Relasjonsarbeid Regulering av forventninger Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Modell - kulturforskjell Miljø med fokus på at endring Kan være psykiatrisk sykdom Miljø med vekt på ferdighetstrening, atferdsendrende tiltak Behandling Skjerming Redusert kapasitet Opprettholde ferdigheter Atferdstiltak Metode Helhetlig tilnærming Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Arbeidsmodell ved utfordrende atferd Helhetlig kartlegging og utredning av problemene med personen selv, nærpersoner, journaler etc Personens aktuelle livssituasjon Miljøbetingelser Dagliglivsfunksjoner Kognitiv fungering Somatisk og psykisk helse Utviklingsforstyrrelser Livshistorie Atferd Felles faglig forståelse: En helhetlig forståelse av problemene danner grunnlaget for helhetlige og sammenhengende tiltak som kan redusere problemene og bedre livssituasjonen. Systemarbeid Individuell plan Rammebetingelser Ansvarsgruppe Familiearbeid Ledelse - ansvarslinjer Personaltiltak: Veiledning Kompetanseheving Struktur Kommunikasjon Struktur Oversiktelighet Dagsplan Ukeplan Belønningssystem Innhold - aktiviteter Miljøterapi: Relasjon/samhandling Kommunikasjon Kravregulering Engasjement Stressdemping Skape trygghet Behandling Samtaler Psykoedukasjon Medikamenter Tiltak for reduksjon av angst Atferd Funksjonell analyse av atferd Endre betingelser for atferdsforekomst LOST 4A Vurdering, evaluering og reformulering Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Endringer Endringer i væremåter og atferd Nærpersoner er de som opplever endring System for å fange opp endringer Kunne anvende det man ser til pasientens beste Kompetanse til å systematisere det man ser av endring Noen som kan ta det videre Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Endringens karakter Man må være opptatt av å oppdage endringer Endring i atferd Endring i interesser Endring i aktivitet Endring i søvn Endring i spisemønster Endret sårbarhet – hva man tåler Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Hva gjør man med endringen Melde fra i miljøet og i linjen Mulighet for refleksjon over opplevd endring i miljøet Opptatt av å forstå endringen Systematisk kartlegging Ta det opp i primærhelsetjensten med ønske om/behov for gjennomgang av pasientens mentale helse Engasjere pasientens fastlege/ansvarlige lege Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Fastlegen Undersøker pasienten Vurderer behov Foreslår – iverksette tiltak System for tilbakemelding til lege om utvikling etter oppstart av tiltak eller behandling Utvikle et jevnlig samarbeid Vurdere – sammen med miljøet i kommunen - behov for henvisning til – samarbeid med spesialisthelsetjenesten. Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Utredning Åpen holdning i utgangspunkt Utredning psykiatrisk sykdom Kognitiv fungering Adaptiv fungering Livshistorie – bakgrunn – anamnese Miljøvariabler Medisinske forhold Vurdere psykisk helse . utviklingsforstyrrelser Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Faglig forståelse En helhetlig faglig forståelse basert på kartlegging, utredning og informasjonsinnhenting Gir størst sannsynlighet for treffsikre og riktige tiltak Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Behandling Medikamenter – samarbeid mellom kommunehelsetjeneste og spesialist fra spesialisthelsetjenesten Gode systemer for rapportering fra nærpersoner til fastlege og evt. veileder Samtaleoppfølging – kommunal psykiatritjeneste eller spesialisthelsetjeneste Opplæring i forhold til egen tilstand – samarbeid mellom Tilpasset miljøbehandling Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Miljøbehandling Tilpassede krav og forventninger – veiledning fra spesialisthelsetjeneste Skjerming ved behov – mye og lære fra behandling i institusjon Kommunikasjon Relasjon Samhandlingskompetanse Samarbeid med og informasjon til familie Gjennomføres lokalt – veiledning av spesialisthelsetjenesten Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Behandling i institusjon Planlagte opphold – DPS – spesialpsykiatri Utredning/observasjon Behandlingstilpasning Avlastning Akuttinnleggelser Spesialiserte sengeposter Forvern Samarbeid – hospitering Ettervern - oppfølging ____________ Fungerer dette nivået som ønskelig Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Forelesning NAKU Olav Ose Evensen Personalarbeid Opplæringstiltak Veiledning Motivasjonsarbeid – engasjement Lokal leder som bærer kompetansen Skape rom for faglig utvikling Skape rom for faglige refleksjoner Samarbeid mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten over tid. Forelesning NAKU Olav Ose Evensen
Suksesskriterier for god samhandling Etablere samhandling tidlig nok Dedikerte personer som styrer samhandlingen både i kommunen og spesialisthelsetjenesten Kompetanseutvikling Åpen holdning til hverandre Bygge kompetanse over ulikhetene i lovverk, virkemidler, tradisjon og kultur Skolere fastleger Lav terskel for samarbeid Forelesning NAKU Olav Ose Evensen