Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Pilotprosjektet så langt
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Klassekontaktsmøte Vår Helhetlig lese- og skriveopplæringsplan Målet med planen er å kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen på Korsvoll skole.
Teknologi og forskningslære
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie
Vurderingskriterier og oppgaver
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Eksamen i Kunnskapsløftet
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
skriftlig eksamen i norsk
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Digital eksamen på UiA Status.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Universellforum 2016.
Ad. oppsummering av FINF4001
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Rettskilder til fots - Innledning
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Universellforum 2016.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurderingskurs 2018 norsk Margrethe Moe Sandven Oppmann i Hordaland.
Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ikke alt som teller kan telles
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Læreplan i samisk som førstespråk
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver Nye muligheter for å prøve kompetanse

Gamle løsninger

Separate løsninger Eksamen Prøver

Tilgjengelighet

Formål Prosjektet skal, gjennom anskaffelse og implementering, bidra til at alle prøver og eksamener utvikles og gjennomføres i en ny, felles digital løsning som gir elevene og eksamenskandidatene en intuitiv og brukervennlig tjeneste hvor elevene og kandidatene kan få vist sin kompetanse på flere måter enn i dag.

Langsiktige mål Universell utforming Adaptive prøver Fleksibel løsning som legger til rette for å vurdere kompetanse på flere måter enn i dag Digitale kartleggingsprøver Digitalisering av eksamen Styrke reliabiliteten på eksamen

Overordnet prosjektplan 1.7.2018 1.1.2019 1.1.2020 1.1.2021 1.7.2021 Forprosjekt/ konseptvalg Oppstart hovedprosjekt Planlegge anskaffelse Gjennomføre anskaffelse Integrasjoner og tilpasninger Planlegge gjennomføring Gjennomføringsfase Avslutte Stegvis gjennomføring Vår-eksamen Høst-eksamen Vår-eksamen NP/KP Realisere gevinster

Å prøve kompetanse på eksamen Nå foregår det mange prosesser samtidig som vil påvirke eksamen! Eksamensordningene – gamle og nye dilemmaer

Fagfornyelsens betydning for eksamen Nytt kompetansebegrep Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

Nasjonal eksamensgruppe Kunnskapsgrunnlaget om eksamen er nå samlet i en rapport! Akkurat nå jobber de med dette spørsmålet: Hvilken påvirkning bør fagfornyelsen og teknologisk utvikling ha for eksamensordningene?

Dagens eksamensordninger Sentrale eksamener 5 timers skriftlig eksamen med eller uten forberedelse Todelt eksamen - en del med, og en del uten hjelpemidler Eksamen med åpent internett Lokale eksamener Muntlig eksamen Muntlig-praktisk eksamen Praktisk eksamen

Problemstillinger Hvordan bør eksamen og prøver se ut etter fagfornyelsen? Hvilken plass bør digitale verktøy og internett ha på eksamen? https://tinyurl.com/yxuakkje

Ta med diskusjonen hjem https://tinyurl.com/yxuakkje // oyvind.lind.kvanmo@udir.no Vi trenger innspill

https://tinyurl.com/yxuakkje