Regionsamling HVL Oslo Nord DeKomp og partnerskap Regionsamling HVL Oslo Nord Nanna Paaske 170119 Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
DeKomp sett fra fra lærerutdanningen «Åh, jeg hadde glemt hvordan det er å være i klasserommet!» «Ja, jeg vil gjerne lære mer om hvordan mitt phd- fag tar form i klasserommet?» «Ja, jeg vil utvide samarbeidskretsen min på instituttet (faglig og sosialt)» «Alle i lærerutdanningen bør være med på dette!» «Ingen bør reise ut i skolen 2. januar.» Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Hva skal dette handle om? Å tolke begrepet «skolebasert» etterutdanning Å tolke partnerskapsmodell Slik møter vi praksisfeltet Slik blir vi møtt i praksisfeltet Utfordringer og muligheter i møte med eksterne samarbeidspartnere Strategiene våre Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Nøkler i det skolebaserte Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Samarbeidsforumene og partnerskapene i desentralisert ordning har som intensjon å bidra til langsiktig og målrettet samarbeid mellom kommuner/fylkes-kommuner/skoler og UH-institusjoner. Det er et mål at både ansatte og elever/studenter på skoler og i UH skal utvikle sin kompetanse gjennom et styrket samarbeid om teori og praksis Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Høyt trykk for lærerutdanningene En av flere nye implemteringer i sektoren som skal bidra til økt kapasitet. Kvaliteten på grunnutdanningene for lærere, blant annet manglende relevans for praksisfeltet. vanskelig å skaffe og opprettholde den kapasiteten og de fagressursene som trengs for å møte de samlede forventningene i alle de nasjonale satsingene. Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Utfordringer for å etablere lærende partnerskap: Stor belastning for de som kan etterutdanningsfeltet: Kirsten tar det. Hun har erfaring!» - På toppen av alle oppgaver, så skal jeg gjøre dette også!» Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Krevende oppdrag: Vet skolene at jeg kommer? Er lærerne interessert, eller er det bare rektor? Treffer jeg med opplegget mitt? Skoleeierne har ikke tro på at dere kan bidra med noe? «Det virker som om UH ikke forstår det nye kompetansebegrepet» «Det er så mange ledd før vi kommer i kontakt med lærerne» Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Tettere på praksisfeltet Hva er dybdelæring- kritisk tenkning i alle fag? Hvordan skal vi tolke det nye kompetansebegrepet? Hvordan bør jeg spisse undervisningen min og treffe det studentene trenger i større grad? Styrke UH som lærende organisasjon og holde oss oppdatert, lærer av hverandre og praksisfeltet Være i front på forskning relevant for skoleutvikling Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Hvordan spille oss gode som partnere? Bevisst muligheter: Skryteliste Forespørsel av faglærere med «dialoginnstilling» Delt ut timer Lage fleksible og forutsigbare modeller DeKomp-frokost- lunsj: - Dele, drøfte erfaringer, løse knuter: Praktiske og faglige Faglig påfyll Bruker hverandres erfaringer Tar med ny innsikt «hjem» til utdanningen (medvirkning) Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Forutsigbarhet gjennom modeller Modell 1:På skolen Oppstart: Sondering i kommunen Sondering på skolene Aksjoner på skolene Oppsummeringer- veien videre Modell 2: Partnerskap I partnerskap med fagveiledere Kontakt og sonderinger Observasjon Skolering Utprøving Oppsummering Modell 3: I fagnettverk Sonderinger og ønsker Faglig påfyll Utprøving på skolene Oppsummering og deling Nye vinklinger Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Hvilke partnerskap deltar vi i? Dialog med UDE Dialog med utviklingsveiledere i Akershus Samarbeidsforum Dialog med andre UH om fellesprosjekter Dialog med skoleeierene Dialog med skolelederne Dialog med lærerne Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Utfordringer I dialogen ser vi at synet på skolenes behov endrer: seg raskt (eks) seg med parten som er involvert (lærere, rektorer, skoleledere, utviklingsveiledere, fylkesmenn) Første kontaktmøter starter med skepsis som må overkommes Mange parter utenfor skolen som ønsker å promotere sin egen aktivitet Balanse: Sikre oppdrag for oss – sikre god kvalitet på det som skal gjøres Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Etterspurt kompetanse mai 18 Psykososialt miljø og livsmestring Paragraf 9A- Skole- og læringsmiljø Migrasjonspedagogikk Digital skole: Tilpasset opplæring Vurdering for læring Begynneropplæring og digital skole Fagfornyelsen Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Eks: FØN Startet med tre tema Gruppe 1: Skole-læringsmiljø Gruppe 2: Digitalisering Gruppe 3: Fagfornyelsen og læreplan- fagspesifikk Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Nye temaer høst 2018 meldt inn Overgang mellom 4-5 trinn Klasseledelse Digi-inspirasjon og implemtering (Hvordan sikre skrive-lese opplæring med I-Pad) Matematikkresultater- kan vi bruke naturfaget som inngang? Engelskfaget Elevaktive arbeidsformer Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Noen dilemma: Forespurt om bidrag til storsamlinger: Dybdelæring og Kritisk tenkning Vi blir bedt om å levere storsamling om «Kritisk tenkning» Spenninger: «Er dette skolebasert?» «Hvordan skape lærende partnerskap i storsamlinger?» «Noe for alle» Hva vi vet om skoleutvikling som gir resultater vs intern læring / promotering av OsloMet i satsningen Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Hvilke tegn til resultater ser vi? Faglærerne våre formidler mestringsopplevelser Økt press på fagseksjonen (matematikk, DK) Økt etterspørsel etter vår kompetanse - Synligere i praksisfeltet Økt press på fagseksjonene Faglærere med solid forankring i læreryrket helt avgjørende (etablerer et «vi» til dem) Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Gode responser i partnerskap Stor oppslutning og engasjement under DeKompfrokostene Faglærerne formidler: ønsker om å drive skolerelevant og praksisnær forskning meningsfulle arbeidsdager «Rektor oppdaterte meg om opplegget senest i dag. Han sa at han var superfornøyd og at dette er en gavepakke til skolen». Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Strategier Så tett på skolene, så raskt vi kan Sikre åpen dialog med skoleeiere/skoleledere og lærere Lytte til behov Formidle spisskompetansen vår Tilpasse vår spisskompetanse til behovene Tilsette personer med erfaring fra skolen, genuin interesser for barn og unges læring, evne til å forstå hvordan omsette teori til praksis Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet
Profesjonalitet Hva skal til for at vi deler faglige oppdateringer med hverandre på best vis? Hvordan forbereder vi oss? (målgruppe, bestilling, innsikt i fag og diaktikk) Hvordan håndterer vi tilbakemeldinger fra praksisfeltet? Hvordan sikrer vi gode samarbeidsrutiner oss i mellom? Hvordan sikrer vi gode partnerskap ute på skolene/ med skoleeier? Hvordan tar du vare på deg selv i arbeidet? (fører timer, reiseutgifter etc) Hva bør vi forske på fordi det har overføringsverdi? Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet