Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Deltaking, inkludering og velferd
Advertisements

Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Regionalt prosjekt utprøving sammenslåing. Steigen, Knut Hamsun vgs Fauske, Fauske vgs Saltdal, Saltdal vgs Meløy/Gildeskål, Meløy vgs Sørfold Beiarn.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
Rådgivernettverk 22. – 23. mars 2012 |. Digital Håndbok fylkesnivå.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Sammenslåing av Karrieresenteret og Studieverkstedet i Ofoten Prosjektsamling 30. – 31.mars 2016, Bodø.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Veien videre - sammenslåing Samling Bodø, mars 2016.
1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Nav veileder i videregående skole
JOBCAF’E
Brukerveiledninger her:
Brukerutvalget i NAV Telemark
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Aktuelt om rådgivertjenesten
Rådgiversamling 2. november 2016
Regionsamlinger november 2016
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Utvekslingsår i utlandet
Alternative veier til yrkeskompetanse
Karrieresenter Hedmark
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Voksenes læring i Valdres
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
NAV-veiledere i vid. skole
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Oppfølgingsprosjektet
Dette er tittelen på dokumentet
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Status lærlingordning
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Voksne på Oslo VO vokser
Prosjekt «Flyktninger som ressurs»
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Oppfølging av Høstrapporten
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Flyktningavdelingen i Skien kommune - Nav Skien
NAVs rolle i tilflyttingsarbeidet
Tilpasset opplæring Kurs 5
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Nye innbyggere – nye muligheter for arbeidsliv og kommuner Seminar C: Kvalifisering og utdanning Samarbeid om kvalifisering av innvandrere til jobb Nina Tande Hansen, Karrieresenter Salten Beate Nygård Pedersen, programrådgiver Fauske kommune

Sammenslått med Nettskolen i Nordland 9 karrieresentre Sammenslått med Nettskolen i Nordland Felles føringer og krav til innhold og kvalitet Tjeneste i hovedsak for de over 19 år Tilbyr karriereveiledning, kartlegging og realkompetansevurdering samt opplæring på videregående nivå Nina.Karrieresenteret kjerneoppgaver. Individuell og/eller gruppevis karriereveiledning til alle over 19 år med avklaring, kartlegging og informasjon om yrkes- og utdanningsmuligheter. Over 25 år vurdering av rett og realkompetansevurdering Tilbud om karriere- og studieveiledning på et sted og opplæring gjennom Nettskolen i Nordland Ressurssenter for skolene og rådgivningstjenesten med særlig vekt på grunnskolen Ressurs og samarbeidspart for NAV, offentlige og private virksomheter

Avtaler mellom NAV og NFK En overordnet avtale og flere delavtaler Særavtale: «Samarbeid om karriereveiledning i et livslangt perspektiv» Her beskrives detaljer i samarbeidet mellom: NAV Nordland og NFK utdanningsavdelingen NAV-kontor og karrieresentre på system- og individnivå Samarbeid om minoritetsspråklige beskrives spesielt Nina

Brukere av karrieresentrene i Nordland Nina Totalt i 2017 - 908 2018 pr dd - 755

23 000 innvandrere i Nordland nina 23 000 innvandrere i Nordland

Beate 800 innvandrere på Fauske

Tall Fauske 800 innvandrere 311 flyktninger 38,7 % flyktninger i arbeid 2017: 50% i arbeid eller utdanning etter endt introduksjonsprogram 60 deltakere på intro: 7 på videregående skole 11 på grunnskole for voksne 42 på norskkurs/praksis /andre tiltak Beate

Hvem er disse menneskene egentlig? norsk. Hvem er disse menneskene egentlig? Ungdom med rett – under 25 år «Unge frustrerte menn» 25-30 Studentene Fag-arbeiderne Familie-folkene De eldre…. Vil videre-gående skole Vil videre-gående skole, ingen rett Søkt NOKUT Trenger engelsk og norsk Ønsker fagbrev, fag + praksis familiefolk Jobb, trenger penger Utdanning? Vil jobbe? Grunnskole, ofte svake norsk-kunnskaper Mangler abstrakt begreps-apparat på morsmålet Dokumen-tasjon grunnskole? Mangler abstrakt begreps- apparat. Ingen arbeids-erfaring Har noe utdanning   Har noe utdanning og erfaring fra hjemlandet Lever sammen med familien, eller venter på gjenforening Ambisjoner for egne barn Svake norsk-kunnskaper Mangler ofte utdanning Analfabeter? nina

«Rask kvalifisering av flykninger og innvandrere til jobb» Forprosjekt start høst 2016 avsluttet juli 2017 Utprøving i 4 regioner: Ofoten( Narvik) Vesterålen ( Hadsel) Salten (Fauske) Bodø har også prosjekt med integreringsmottak som overlapper dette prosjektet noe. Samarbeid mellom kommuner, NAV, fylkeskommunen Prosjekteier: Fylkeskommunen Prosjektansvarlig: Karrieresenteret Lokal prosjektgruppe og styringsgruppe Nina: Bakgrunn: for prosjektet: Innvandrere er en ressurs. Nordland har behov for mer arbeidskraft. Mange har med seg god kompetanse- arbeidserfaring /utdanning. Samarbeid - målretta innsats. Sørge for rask kvalifisering.

Mål! Bidra til at innvandrere kommer ut i arbeid, - raskest mulig!!! Nina

Utprøving. Tiltak finansiert av NAV – AMO Systemnivå: Utarbeide system og rutinebeskrivelse, - hvem gjør hva. Formalisere og forplikte samarbeidet – SAMARBEIDSPLAN Individnivå: Utprøving. Tiltak finansiert av NAV – AMO Aktiv ungdom ble lokalt Aktiv integrering. Utprøving områdene helsefag, byggfag og høyere utdanning Nina

Aktiv integrering Resultat: 2 helsefag-arbeidere 5 studenter, - opplæring i engelsk 1 innføringsklasse 1 til COOP 1 til praktisk utprøving matfag 2 tilbake til kommunal VO Nina

Nashaat & Nagham Deltakere i prosjektet «Aktiv integrering» 38 år og 35 år fra Syria 2 barn Studert og arbeidet i Dubai, hotell og regnskap Mål: Fagbrev og komplettere høyere utdanning Nashaat: Praktisk realkompetansevurdering, godkjent: VG1 + noe på VG2/VG3 og 24 mnd. praksis Elev på vg 2 kokk og servitør. Lærling Nagham: Engelsk studiekompetanse, fra høst 2018 student Nord universitet NLS Nashaat & Nagham Nina: Endring av mål underveis….

Resultat Rask kvalifisering Etablert Samarbeidsforum. Deltakere: NFK, - karrieresenteret og Fauske vgs, Fauske kommune, - flyktningekontoret og voksenopplæringa og NAV Flyktningekontoret ansvarlig for innkalling Tiltak på individnivå Nina

Engelsk for innvandrere Fylkeskommunale VO midler Intensivt kurs høst 2017 10 t/u Elevstatus, lærerstyrt 8 deltaker, 5 fra Aktiv ungdom, alle fullførte og besto Nytt kurs høst 2018 13 deltakere Fullføres vår 2019 Aktiv integrering Folkehelseuka 2017 Nina

Birgul Deltaker i prosjektet «Aktiv integrering» 27 år Kurder fra Tyrkia Bakgrunn: Studert ernæringsfysiologi 4 år Mål: Høyere utdanning Oppnådde B2 i norsk rett før prosjektstart Engelsk studiekompetanse gjennom prosjektet Fikk plass på høyere utdanning august 2018 (fysioterapeut) Birgul Nina

Positive erfaringer - vi iverksetter flere tiltak: Beate Introduksjon til arbeid, - et IMDi-prosjekt

Introduksjon til arbeid MAT HELSE Beate Praktisk norskopplæring – Bransjenorsk og utplassering

Introduksjon til arbeid Prosjektperiode: 23.08.18 – 14.12.18 Kommunale utviklingsmidler fra IMDi Prosjekteier: Fauske kommune v/Flyktningkontoret Samarbeid mellom kommunen, Karrieresenteret og Fauske videregående skole Beate

Målgruppe Deltakere på introduksjonsprogram; i grunnskole for voksne & norskkurs Språkkrav A2 muntlig 11 med utdanningsrettet løp - voksenrett (vgs/nettskole) 3 arbeidsrettet løp (medbrakt kompetanse/arbeid) Beate

Hva vil vi oppnå? Arbeidsretting av introduksjonsprogrammet Møte bedriftenes behov og forenkle formidling i praksis Forhindre frafall fra videregående opplæring Økt motivasjon hos deltakerne Karrierekompetanse Varig tilknytning til arbeidslivet Beate: Arbeidsretting: bransjenorsk, praktisk opplæring, arbeidspraksis, arbeidslivskunnskap. Grunnleggende kompetanse før praksis. Varig tilknytning: sysselsettingen synker 5-10 år etter intro.

Arbeidsforberedende kurs for fremmedspråklige NAV – AMO Innhold: Karrierelæring, bransjenorsk og praksis Nina Fullført intro - arbeidssøkere

HISTORIEN OM ABDU Et skriveprosjekt om mannen, reisen og drømmen om å dø i sitt eget land Et gruppeprosjekt under «Arbeidsforberedende kurs for fremmedspråklige» Karrieresenteret Salten 2017/18 Bidragsytere: Rania, Basrat, Rumen, Fikadu, Dahab, Milena, Ahmed, Idris, Ibrahim, Mohammed, Yasar, Rahwa og Nadire.   Tusen takk! Uten hver eneste en av dere hadde ikke historien om Abdu blitt akkurat sånn som den ble! Redigert av Inger Ellen Eftevand Orvin Nina

Erfaringer og utfordringer Status, - kartlegge skolegang, erfaring, språk Arbeidspraksis/språkpraksis rettet mot den enkeltes plan Motivasjon og disiplin, - finnes ingen raske løsninger Realitetsorientering: Det tar laaaang tid å skaffe seg fagbrev og/eller studiekompetanse uten praksis og muligheter for arbeid Lære å lære på NORSK Økonomi, – hvordan finansiere studier etter fullført intro. Full studiebelastning er vanskelig å få som nettelev Beate og Nina

Erfaringer og utfordringer Skreddersydde tiltak som passer til ulike individer/grupper Praksiskoordinator/oppfølger, - formelle avtaler med arbeidslivet Mentorordning NAV Opplæringsbehov, - korte kurs kan gi raskt arbeid, - veien til mer kompetanse og lengre utdanningsløp Overgangsrutiner fra grunnskole/intro til videregående opplæring Alternativer til ordinært arbeid, - andelslandbruk. Felles åker og drivhus. Møteplasser Beate og Nina

Hvordan lykkes vi? Samarbeid på tvers, - helhet. Kommuner, NAV, NFK Felles mål De som har ansvar, - tar ansvar Nina

30.04.201930.04.201930.04.201930.04.201930.04.201930.04.201930.04.201930.04.201930.04.201930.04.2019 s. 2727 Veien videre Erfaringer 4 regioner/kommuner – gir dette grunnlag for videre satsing? Innarbeide rutiner – samordnet innsats – bruk av felles virkemidler kommuner, NAV, fylkeskommunen Søke midler til større prosjekt….. Følge opp i arbeid med bl.a utarbeidelse av regional kompetansestrategi for Nordland og en Gründerstrategi for fylket Skreddersy tiltak som passer til de ulike gruppene…… Politikere og administrasjonen i den enkelte kommune må bevisstgjøres og ansvarliggjøres Nina og Beate