Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generelle tiltak og forebygging
Advertisements

Den autoritative lærerrollen
-om tilknytning og relasjonskompetanse
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Et godt sted og være, leke og lære…
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Tilknytningsteori /Traumebevisst omsorg
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
I møte med pasienten Bilde fra Google..
Samarbeid og konflikt.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte!
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Velkommen til August 2017.
PALS.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
(Parent Management Training - Oregon)
Eskalering – intervensjoner - læring – omsorg og grenser
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Læring på ungdomstrinnet
Velkommen til foreldremøte
Autoritet i klasserommet
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Side
Voldsforebyggende opplæring
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Mortensrudnytt juni TRINN Kjære foresatte på 3.trinn.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Voksenstiler (Diana Baumrind 1995) EKSEMPLER - Kontrollaksen: Krav til atferd, veilede Gripe inn, støttende Grensesettende Medvirkning Trygghet, beskyttelse, respekt Læring av barnehagens normer EKSEMPLER – Relasjonsaksen: Perspektivtaking Småprat Lek Sensitivitet ”Banking time” Emosjonell støtte Skape positivt klima

Voksenstiler (Diana Baumrind 1995) Kontrollaksen + Finn balansen mellom varme og kontroll Gi trygghet og gode rammer Vær en forutsigbar voksen Gi mer nærhet Støtt barnets gode sider Vær barnets veileder Autoritær Autoritativ - + Relasjonsaksen Vis barnet at det er viktig for deg Øv deg på å forstå hva barnet trenger Gi barnet utfordringer og støtte Forsømmende Ettergivende Bli flink til å sette grenser Gi barnet utfordringer Lær barnet å vente -

Oppgave 1 Vurder deg selv som klasseleder i forhold til dimensjonene kontroll (krav/forventning) og varme/støtte Ranger deg selv fra 1 til 10 på begge dimensjonene Varme-dimensjonen: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kontroll-dimensjonen:

Oppgave 2 Ut fra rangeringen lag et mål som du ønsker å bli bedre på eller endre Målet ditt – vær konkret: Hva skal du gjøre? Lag en plan for når og hvordan Prøv ut og evaluer