Regionsamling HVL Oslo Nord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Realfagskommunen Asker
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
DEKOMP i Halden v/ HK og HiØ
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Regionsamling HVL Oslo Nord
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Regionsamling HVL Oslo Nord DeKomp og partnerskap Regionsamling HVL Oslo Nord Nanna Paaske 170119 Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

DeKomp sett fra fra lærerutdanningen «Åh, jeg hadde glemt hvordan det er å være i klasserommet!» «Ja, jeg vil gjerne lære mer om hvordan mitt phd- fag tar form i klasserommet?» «Ja, jeg vil utvide samarbeidskretsen min på instituttet (faglig og sosialt)» «Alle i lærerutdanningen bør være med på dette!» «Ingen bør reise ut i skolen 2. januar.» Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Hva skal dette handle om? Å tolke begrepet «skolebasert» etterutdanning Å tolke partnerskapsmodell Slik møter vi praksisfeltet Slik blir vi møtt i praksisfeltet Utfordringer og muligheter i møte med eksterne samarbeidspartnere Strategiene våre Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Nøkler i det skolebaserte Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Samarbeidsforumene og partnerskapene i desentralisert ordning har som intensjon å bidra til langsiktig og målrettet samarbeid mellom kommuner/fylkes-kommuner/skoler og UH-institusjoner. Det er et mål at både ansatte og elever/studenter på skoler og i UH skal utvikle sin kompetanse gjennom et styrket samarbeid om teori og praksis Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Høyt trykk for lærerutdanningene En av flere nye implemteringer i sektoren som skal bidra til økt kapasitet. Kvaliteten på grunnutdanningene for lærere, blant annet manglende relevans for praksisfeltet. vanskelig å skaffe og opprettholde den kapasiteten og de fagressursene som trengs for å møte de samlede forventningene i alle de nasjonale satsingene. Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Utfordringer for å etablere lærende partnerskap: Stor belastning for de som kan etterutdanningsfeltet: Kirsten tar det. Hun har erfaring!» - På toppen av alle oppgaver, så skal jeg gjøre dette også!» Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Krevende oppdrag: Vet skolene at jeg kommer? Er lærerne interessert, eller er det bare rektor? Treffer jeg med opplegget mitt? Skoleeierne har ikke tro på at dere kan bidra med noe? «Det virker som om UH ikke forstår det nye kompetansebegrepet» «Det er så mange ledd før vi kommer i kontakt med lærerne» Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Tettere på praksisfeltet Hva er dybdelæring- kritisk tenkning i alle fag? Hvordan skal vi tolke det nye kompetansebegrepet? Hvordan bør jeg spisse undervisningen min og treffe det studentene trenger i større grad? Styrke UH som lærende organisasjon og holde oss oppdatert, lærer av hverandre og praksisfeltet Være i front på forskning relevant for skoleutvikling Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Hvordan spille oss gode som partnere? Bevisst muligheter: Skryteliste Forespørsel av faglærere med «dialoginnstilling» Delt ut timer Lage fleksible og forutsigbare modeller DeKomp-frokost- lunsj: - Dele, drøfte erfaringer, løse knuter: Praktiske og faglige Faglig påfyll Bruker hverandres erfaringer Tar med ny innsikt «hjem» til utdanningen (medvirkning) Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Forutsigbarhet gjennom modeller Modell 1:På skolen Oppstart: Sondering i kommunen Sondering på skolene Aksjoner på skolene Oppsummeringer- veien videre Modell 2: Partnerskap I partnerskap med fagveiledere Kontakt og sonderinger Observasjon Skolering Utprøving Oppsummering Modell 3: I fagnettverk Sonderinger og ønsker Faglig påfyll Utprøving på skolene Oppsummering og deling Nye vinklinger Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Hvilke partnerskap deltar vi i? Dialog med UDE Dialog med utviklingsveiledere i Akershus Samarbeidsforum Dialog med andre UH om fellesprosjekter Dialog med skoleeierene Dialog med skolelederne Dialog med lærerne Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Utfordringer I dialogen ser vi at synet på skolenes behov endrer: seg raskt (eks) seg med parten som er involvert (lærere, rektorer, skoleledere, utviklingsveiledere, fylkesmenn) Første kontaktmøter starter med skepsis som må overkommes Mange parter utenfor skolen som ønsker å promotere sin egen aktivitet Balanse: Sikre oppdrag for oss – sikre god kvalitet på det som skal gjøres Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Etterspurt kompetanse mai 18 Psykososialt miljø og livsmestring Paragraf 9A- Skole- og læringsmiljø Migrasjonspedagogikk Digital skole: Tilpasset opplæring Vurdering for læring Begynneropplæring og digital skole Fagfornyelsen Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Eks: FØN Startet med tre tema Gruppe 1: Skole-læringsmiljø Gruppe 2: Digitalisering Gruppe 3: Fagfornyelsen og læreplan- fagspesifikk Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Nye temaer høst 2018 meldt inn Overgang mellom 4-5 trinn Klasseledelse Digi-inspirasjon og implemtering (Hvordan sikre skrive-lese opplæring med I-Pad) Matematikkresultater- kan vi bruke naturfaget som inngang? Engelskfaget Elevaktive arbeidsformer Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Noen dilemma: Forespurt om bidrag til storsamlinger: Dybdelæring og Kritisk tenkning Vi blir bedt om å levere storsamling om «Kritisk tenkning» Spenninger: «Er dette skolebasert?» «Hvordan skape lærende partnerskap i storsamlinger?» «Noe for alle» Hva vi vet om skoleutvikling som gir resultater vs intern læring / promotering av OsloMet i satsningen Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Hvilke tegn til resultater ser vi? Faglærerne våre formidler mestringsopplevelser Økt press på fagseksjonen (matematikk, DK) Økt etterspørsel etter vår kompetanse - Synligere i praksisfeltet Økt press på fagseksjonene Faglærere med solid forankring i læreryrket helt avgjørende (etablerer et «vi» til dem) Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Gode responser i partnerskap Stor oppslutning og engasjement under DeKompfrokostene Faglærerne formidler: ønsker om å drive skolerelevant og praksisnær forskning meningsfulle arbeidsdager «Rektor oppdaterte meg om opplegget senest i dag. Han sa at han var superfornøyd og at dette er en gavepakke til skolen». Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Strategier Så tett på skolene, så raskt vi kan Sikre åpen dialog med skoleeiere/skoleledere og lærere Lytte til behov Formidle spisskompetansen vår Tilpasse vår spisskompetanse til behovene Tilsette personer med erfaring fra skolen, genuin interesser for barn og unges læring, evne til å forstå hvordan omsette teori til praksis Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet

Profesjonalitet Hva skal til for at vi deler faglige oppdateringer med hverandre på best vis? Hvordan forbereder vi oss? (målgruppe, bestilling, innsikt i fag og diaktikk) Hvordan håndterer vi tilbakemeldinger fra praksisfeltet? Hvordan sikrer vi gode samarbeidsrutiner oss i mellom? Hvordan sikrer vi gode partnerskap ute på skolene/ med skoleeier? Hvordan tar du vare på deg selv i arbeidet? (fører timer, reiseutgifter etc) Hva bør vi forske på fordi det har overføringsverdi? Regionsamling Oslo Nord - HVL DeKomp - Nanna Paaske OsloMet