Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid Modul 1 Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid

Les og reflekter 45 minutter Les artikkelen Aspekter ved tallforståelse og tenk gjennom følgende: Hvilke aspekter ved tallforståelse mener du bør vektlegges på det trinnet du arbeider? Artikkelen omtaler kommutativ egenskap. Forklar med egne ord hva det innebærer for multiplikasjon. Ta med notatene til B – Samarbeid. I denne modulen skal dere forberede og lede en klassediskusjon med utgangspunkt i et kvikkbilde. Se filmen Introduksjon til aktiviteten Kvikkbilde der læreren forklarer en gruppe elever hva aktiviteten går ut på. [lenke]

Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap B – Samarbeid Modul 1 Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få fram og bygge videre på elevenes tenking planlegge mot en generalisering av den kommutative egenskapen ved multiplikasjon.

Tidsplan for B - Samarbeid Aktivitet Tid Oppsummere og drøfte forarbeid 30 minutter Bli kjent med aktiviteten Kvikkbilde 10 minutter Planlegge undervisning 60 minutter Øve 20 minutter Total tidsbruk 120 minutter

Oppsummere og drøfte forarbeid 30 minutter

Drøfte artikkelen Individuelt (5 minutter) Se over notatene du har gjort under A – Forarbeid. Bestem deg for noe du vil dele med kollegene. Grupper (15 minutter) Gå sammen i grupper på 3-4 personer. Del refleksjoner knyttet til artikkelen. Diskuter hvordan kommutativ egenskap ved multiplikasjon kan representeres? Vær konkret. Velg to momenter gruppen vil dele i plenum.

Drøfte artikkelen Plenum (10 minutter) Del momentene gruppene har valgt. Diskuter hvordan dere kan utvide en visuell representasjon for å vise at kommutativ egenskap ved multiplikasjon gjelder for alle tall.

Bli kjent med aktiviteten Kvikkbilde 10 minutter

Kvikkbilde 4 · 3 · 2 Se filmen Kvikkbilde 4 · 3 · 2. I filmen ser dere et eksempel på hvordan en lærer bruker et kvikkbilde for å diskutere en viktig egenskap ved multiplikasjon med elevene. Gjennom filmen kan dere få noen ideer til hvordan dere kan planlegge og gjennomføre en tilsvarende aktivitet. Filmen ligger på neste lysbilde. Krever tilkobling til nett.

Planlegge undervisning 60 minutter

Aktiviteten Kvikkbilde 4 · 5 Sett dere sammen i grupper på 6-10 personer. Planlegg ei undervisningsøkt med aktiviteten der det faglige målet er kommutativ egenskap ved multiplikasjon. Alle deltakerne noterer det dere blir enige om i Undervisningsnotat 4 · 5. La en av deltakerne passe tiden, slik at dere får god tid til å drøfte alle fasene i undervisningsøkta. Sørg for at det blir god tid til punktene Forutse elevsvar og forberede respons til elevenes tenking og Oppsummering for å løfte fram mål for timen. fortsettes

Fortsettelse planlegging Velg til slutt en (eller to) av deltakerne som skal lede en øving mens kollegene er «elever». Forskning viser at en god øving gir bedre utprøving med elevene. Skal man få mest mulig lik erfaring om hvordan det planlagte opplegget fungerer i praksis, er det nødvendig at alle har en felles forståelse av hvordan opplegget skal gjennomføres. Øvingen bidrar i stor grad til en slik felles forståelse. Alle deltakerne har ansvar for at både planlegging og øving blir best mulig.

Øve 20 minutter

Øve med kolleger Den som leder øvingen på vegne av gruppen følger undervisningsnotatet og gjennomfører aktiviteten slik gruppen har planlagt. Undervisningsnotatet kan justeres etter erfaringene dere gjør under øvingen. Under øvingen skal dere ordlegge dere nøyaktig slik dere har planlagt å gjøre det med elevene. Se neste bilde om bruk av Time-Out under øvingen.

Time-Out Både den som leder øvingen og «elevene» kan be om Time-Out for å avklare viktige spørsmål eller minne om ting gruppen er blitt enige om under planleggingen. Det kan for eksempel dreie seg om de formuleringene som ble planlagt fungerer i praksis hvilke samtaletrekk som egner seg best i situasjonen hvordan elevenes tanker skal representeres på tavla hvordan tavla skal organiseres slik at det er enkelt å se sammenhengen mellom representasjonene som leder mot målet for timen

Tips til utprøvingen Opplegget skal prøves ut med elever før dere møtes til D - Etterarbeid. Læringsutbyttet for lærerne vil bli bedre om to eller flere fra planleggingsgruppen kan delta når opplegget prøves ut med elevene. Time-out kan også bli benyttet under utprøvingen.

Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap C – Utprøving Modul 1 Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap C – Utprøving

Utprøving med elever Bruk undervisningsnotatet og gjennomfør aktiviteten slik gruppen har planlagt. Dersom kolleger fra planleggingsgruppen er til stede under utprøvingen, bør dere bruke Time-Out om dere finner det aktuelt for å holde dere til planen. I denne fasen er Time-Out også nyttig for å få tilgang til elevenes tenking og hvordan dere skal gi passende respons. Ta bilder av tavla. Noter noen punkter etter gjennomføringen, knyttet til samtaletrekk og faglige mål. Er dere flere sammen bør dere lage et felles notat. Ta med notatet til D – Etterarbeid.

Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap D – Etterarbeid Modul 1 Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få fram og bygge videre på elevenes tenking planlegge mot en generalisering av den kommutative egenskapen ved multiplikasjon.

Tidsplan for D - Etterarbeid Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 25 minutter Oppsummere i plenum 15 minutter Veien videre 5 minutter Total tidsbruk 45 minutter

Erfaringsdeling Planleggingsgruppene (25 minutter) Del erfaringene fra utprøvingen. Gjennomførte dere aktiviteten slik dere planla? Hva skyldes eventuelle avvik? Hvordan fungerte samtaletrekkene dere hadde planlagt å bruke? Gi konkrete eksempler. Hvilke erfaringer vil dere ta med dere til neste gang dere skal planlegge og prøve ut en kvikkbildeaktivitet? Noter to-tre momenter dere vil dele med resten av kollegiet.

Oppsummering Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Plenum (15 minutter) Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Hvordan kan visuelle representasjoner være til støtte i elevenes resonnering og argumentasjon?

Veien videre Neste modul er arbeid med et kvikkbilde der det faglige målet er den distributive egenskapen, a · (b + c) = a · b + a · c.