Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vurderingskriterier og oppgaver
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Nettverksledersamling
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Informasjon om eksamen
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Ny læreplan… Høst 2017.
EKSAMEN VÅREN 2015 SKRIFTLIG EKSAMEN MUNTLIG EKSAMEN KLAGEADGANG
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Lytteforståelse Rammeverket
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Den Europeiske språkdagen
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk” Fra fremmedspråksdidaktikerne ved ILS, UiO

Vekting: Antydningsvis 1/5 av karakteren Del 1 LYTTING Felles lytting med 2 gjennomlyttinger med svar på norsk Tidsbruk: Lyttingen i separat rom. (Selve lyttingen har alltid ligget utenfor tidsrammen for den muntlige prøven). Lyttestoff: Primært sentralt utarbeidet lyttestoff. Subsidiært materiale som fremskaffes lokalt og fortrinnsvis hentes fra autentiske kilder Vekting: Antydningsvis 1/5 av karakteren (lytting måles også integrert i den faglige samtalen og i spontansamtalen i SPINT)

UDE-skriv: (2.2) … eksamensoppgaven (må) utformes slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan (Altså: prøve forståelse med svar på norsk slik at alle får vist hva de forstår uavhengig av produksjonskompetansen på målspråket.)

Del 2 PRESENTASJON Vekting: ca 1/3 Eleven presenterer et tema som er forberedt og som er hentet fra arbeidsområdene som fremkommer i fagrapporten (som igjen bygger på læreplanens kompetansemål). Tidsbruk: 5 -7 minutter Tema: Oppgis/trekkes på skolen med egenvalgt presentasjonsform og evt. problemstilling. I tillegg til det rent språklige ved presentasjonen prøves her kompetansemålene innen hovedområdet Språk, kultur og samfunn Vekting: ca 1/3 (Utformingen av ppt’er etc. skal ikke vurderes for seg, bare sees på som en støtte for elev og mottakere i presentasjonen av stoffet)

UDE-skriv: (2.2) Elevene kan ta med seg notater fra forberedelsesdelen. Disse notatene skal ikke vurderes. Notater fra forberedelsesdelen er ment brukt som en støtte for eleven under eksamen Eksamen skal ha tilknytning til temaet/oppgaven som elevene har jobbet med under forberedelsestiden Det er en forutsetning at oppgaven utfordrer elevens forståelse og selvstendighet i behandlingen av stoffet og ikke bare prøver elevens evne til å reprodusere kunnskap. Det er derfor særlig viktig at oppgaven åpner for en problematiserende og drøftende tilnærming

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) a) faglig samtale Samtale om temaet i presentasjonen. Samtalen initieres av eksaminator (og sensor) og skal ha preg av en faglig samtale. Tidsbruk: ca. 5 minutter (om presentasjonen er kort, kan det være naturlig å bruke noe mer enn 5 minutter her) Samtalen: Avholdes for å få fram bredden og dybden i elevens individuelle kunnskaper om emnet og språklige kompetanse Vekting: sees sammen med b)spontansamtalen UDE-skriv: (2.4) Ved en lang forberedelsesdel vil det være naturlig å legge opp til en todelt eksamen, der elevene får en fastsatt tid til presentasjonen etterfulgt av en faglig samtale mellom elevene, faglærer og sensor Formålet med samtalen er å sikre at karakteren blir satt på basis av den individuelle kompetansen til hver elev slik den kommer frem på eksamen

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) b) spontansamtale Spontan (ikke forberedt) samtale mellom eksaminator og elev i en form for rollespill e.l. Eksaminator bør være samtalepartner for best mulig å illudere en morsmålsbruker og kunne hjelpe eleven framover. Tidsbruk: ca. 5 minutter ( i tillegg må det regnes et par minutter til å sette seg inn i kommunikasjons-situasjonen/ instruksen) Samtalen: Her prøves elevens kompetanse i spontan interaksjon (samhandling) i en ikke-forberedt situasjon og med ikke-forberedt tema med lærer som en tilnærmet ”innfødt” språkbruker Vekting:Sees sammen med a) faglig samtale UDE-skriv: (1.3.4) Ved par- eller gruppeeksamen må det beregnes nok tid til at individuell vurdering sikres (2.2) … eksamensoppgaven (må) utformes slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan (1.3.5) Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen (Altså: den helt uforberedte samtalen der også tema er ukjent på forhånd må prøves)

Oppsummering Eksamen har tre deler som prøver de ulike muntlige ferdighetene representert i læreplanen for fremmedspråk LK06 (lytting, presentasjon, spontan interaksjon)(samhandling) med følgende fordeling/vekting i forhold til vurderingen/karaktersettingen: Ren lytteforståelse: teller ca halvparten Presentasjon (av forberedt tema): Samtale: Ca halvparten (den spontane samtalen teller mest) dvs. samtalen er både oppfølgingssamtalen til presentasjonen og den spontane samtalen

Forslag til modell - fremmedspråk Muntlig eksamen LK06 1. Lytting 2. ”Presentasjon” (forberedt) Tema 3 Spontan interaksjon (samhandling) a) Om tema b) Situasjon

Lykke til!!!