Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid Modul 2 Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid

Les og reflekter 45 minutter Les artikkelen Kvikkbilde i arbeid med tallforståelse og tenk gjennom følgende: Hva bør man tenke gjennom når man velger et kvikkbilde til bruk i undervisningen? Hvordan representere elevenes tanker om bildet slik at de blir tydelige for medelevene? Vis med eksempel. Noter noen stikkord som du tar med deg til B – Samarbeid. I denne modulen skal dere forberede og lede en klassediskusjon med utgangspunkt i et nytt kvikkbilde.

Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap B – Samarbeid Modul 2 Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne får elevene til å engasjere seg i andres tenking planlegger mot en generalisering av den distributive egenskapen

Tidsplan for B - Samarbeid Aktivitet Tid Oppsummere og drøfte forarbeid 30 minutter Se film 10 minutter Planlegge undervisning 60 minutter Øve 20 minutter Total tidsbruk 120 minutter

Oppsummere og drøfte forarbeid 30 minutter

Drøfte artikkelen Individuelt (5 minutter) Se over notatene du har gjort under A - Forarbeid. Bestem deg for noe du vil dele med kollegene. Grupper (15 minutter) Gå sammen i grupper på 3-4 personer. Del refleksjoner knyttet til artikkelen. Hva bør man tenke gjennom når man velger et kvikkbilde til bruk i undervisningen? Hvordan representere elevenes tanker om bildet slik at de blir tydelige for medelevene? Vis med eksempel. Velg to momenter gruppen vil dele i plenum.

Drøfte artikkelen Plenum (10 minutter) Del momentene gruppene har valgt. Diskuter hvordan dere kan utvide en visuell representasjon for å vise at distributiv egenskap ved multiplikasjon gjelder for alle tall.

Se film 10 minutter

Film Kvikkbilde 2 · 4 + 3 · 4 I filmen ser dere et eksempel på hvordan en lærer bruker elevsvar for å fremheve det faglige målet som er distributiv egenskap. Tenk gjennom om det er noe dere vil gjøre annerledes med tanke på å representere elevenes innspill. Filmen ligger på neste lysbilde. Krever tilkobling til nett.

Planlegge undervisning 60 minutter

Kvikkbilde 4 · 3 + 2 · 3 Sett dere sammen i grupper på 6-10 personer. Planlegg ei undervisningsøkt med aktiviteten der det faglige målet er distributiv egenskap. Alle deltakerne noterer det dere blir enige om i Undervisningsnotat 4 · 3 + 2 · 3. La en av deltakerne passe tiden, slik at dere får god tid til å drøfte alle fasene i undervisningsøkta. Sørg for at det blir god tid til punktene Forutse elevsvar og forberede respons til elevenes tenking og Oppsummering for å løfte fram mål for timen. Fortsetter neste lysbilde

Fortsettelse planlegging Velg til slutt en (eller to) av deltakerne som skal lede en øving mens kollegene er «elever». Forskning viser at en god øving gir bedre utprøving med elevene. Skal man få mest mulig lik erfaring om hvordan det planlagte opplegget fungerer i praksis, er det nødvendig at alle har en felles forståelse av hvordan opplegget skal gjennomføres. Øvingen bidrar i stor grad til en slik felles forståelse. Alle deltakerne har ansvar for at både planlegging og øving blir best mulig.

Øve 20 minutter

Øve med kolleger Den som leder øvingen på vegne av gruppen følger undervisningsnotatet og gjennomfører aktiviteten slik gruppen har planlagt. Undervisningsnotatet kan justeres etter erfaringene dere gjør under øvingen. Under øvingen skal dere ordlegge dere nøyaktig slik dere har planlagt å gjøre det med elevene. Se neste lysbilde om bruk av Time-Out under øvingen

Time-Out Både den som leder øvingen og «elevene» kan be om Time-Out for å avklare viktige spørsmål eller minne om ting gruppen er blitt enige om under planleggingen. Det kan for eksempel dreie seg om de formuleringene som ble planlagt fungerer i praksis hvilke samtaletrekk som egner seg best i situasjonen hvordan elevenes tanker skal representeres på tavla hvordan tavla skal organiseres slik at det er enkelt å se sammenhengen mellom representasjonene som leder mot målet for timen

Tips til utprøvingen Opplegget skal prøves ut med elever før dere møtes til D - Etterarbeid. Læringsutbyttet for lærerne vil bli bedre om to eller flere fra planleggingsgruppen kan delta når opplegget prøves ut med elevene. Time-out kan også bli benyttet under utprøvingen.

Kvikkbilde 2 Distributiv egenskaper C – Utprøving Modul 2 Kvikkbilde 2 Distributiv egenskaper C – Utprøving

Utprøving med elever Bruk undervisningsnotatet og gjennomfør aktiviteten slik gruppen har planlagt. Dersom kolleger fra planleggingsgruppen er til stede under utprøvingen, bør dere bruke Time-Out om dere finner det aktuelt for å holde dere til planen. I denne fasen er Time-Out også nyttig for å få tilgang til elevenes tenking og hvordan dere skal gi passende respons. Ta bilder av tavlen. Noter noen punkter etter gjennomføringen. Tenk spesielt på hvordan dere fikk orientert elevene mot hverandres ideer og det faglige målet. Er dere flere sammen bør dere lage et felles notat. Ta med notatet til D – Etterarbeid.

Kvikkbilde 2 Distributiv egenskaper D – Etterarbeid Modul 2 Kvikkbilde 2 Distributiv egenskaper D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne får elevene til å engasjere seg i andres tenking planlegger mot en generalisering av den distributive egenskapen

Tidsplan for D - Etterarbeid Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 25 minutter Oppsummere i plenum 15 minutter Total tidsbruk 40 minutter

Erfaringsdeling Planleggingsgruppene (25 minutter) Dele erfaringene fra utprøvingen. Gjennomførte dere aktiviteten slik dere planla? Hva skyldes eventuelle avvik? Fikk dere elevene til å respondere på andres forklaringer og tenkemåter? Gi konkrete eksempler. Hvilke utfordringer møtte dere under gjennomføringen? Noter to-tre momenter dere vil dele med resten av kollegiet.

Oppsummering Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Plenum (15 minutter) Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Hvordan kan ulike representasjoner være til støtte for elevenes resonnering og argumentasjon?

Bruk av kvikkbilder Gjennom to moduler har dere nå fått prøvd ut og drøftet aktiviteten kvikkbilder. Aktiviteten kan gjennomføres på 10-15 minutter og kan egne seg som oppstart på ei undervisningsøkt. Forslag til kvikkbilder finner dere på nettsiden til Matematikksenteret.

Neste modul