Kommunikasjon og språkfunksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Media håndtering og kommunikasjon
12. Oppsummering.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
”Som man roper i skolen, får man svar”
Sjangrer Panorama Vg1 Del 5: Skjønnlitteratur, sakprosa Kapittel 4
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Forskjeller på tale og skrift
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
som lingvistisk disciplin
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Bilde inn Kommunikasjonsstrategier. Kommunikasjon Overføring av en meddelelse fra en sender gjennom en kanal til en mottaker. Kommunikasjonen kan skje.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Digital startpakke kurs 3
Kapittel 7: Ord og bilete
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Stylistika STILISTIKK.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kommunikasjon.
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Kommunikasjonsformer
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Omsetjing og vurdering
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og språkfunksjoner Panorama Vg1 Kapittel 3: Språket i bruk Kommunikasjon og språkfunksjoner Læreplanmål Mål for undervisningen er at elevene skal kunne drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer, som aktør og tilhører © Pieter Brueghel

Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner Kommunikasjon: av lat. communis = felles, allmenn, vanlig Kommunikasjon: Å opprette et møte mellom sender og mottaker For at kommunikasjon skal fungere, må en følge avtalte spilleregler eller ”kontrakter” Kommunikasjon kan være direkte og indirekte Direkte: Liten avstand sender – mottake. Samtale, f.eks. Indirekte: Større avstand sender – mottaker. Et medium mellom (avis, tv osv.) Panorama Vg1, kap. 3: Kommunikasjon og språkfunksjoner Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner

Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner I fjernsyn, radio, bøker osv. går kommunikasjonen mest én vei Likevel ikke passive mottakere av et ferdig budskap Lytte, lese, tolke, vurdere, reagere osv. også en del av kommunikasjonen Massekommunikasjon Sendere henvender seg til et stort og ukjent publikum Innholdet i massemediene ofte produsert av flere enn én sender (ofte en hel redaksjon) Utfordring å skaffe seg oversikt, vurdere og velge fra all tilgjengelig informasjon og underholdning Panorama Vg1, kap. 3: Kommunikasjon og språkfunksjoner Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner

Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner Språket er alltid farget av hva som er formålet med kommunikasjonen Språket kan ha ulike funksjoner etter hva eller hvem en retter oppmerksomheten mot Ulike språkfunksjoner: Kontaktskapende språkfunksjon: vil skape kontakt Appellativ språkfunksjon: rettet mot mottakeren, som skal overbevises Ekspressiv språkfunksjon: rettet mot senderen, som gir uttrykk for egne følelser Informativ språkfunksjon: rettet mot saken det skal informeres om Poetisk språkfunksjon: rettet mot språket selv Panorama Vg1, kap. 3: Kommunikasjon og språkfunksjoner Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner

Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner Språket har stort sett alltid mer enn en funksjon Bruker f.eks. både appellativ og informativ for å overbevise noen Kan også være flere funksjoner f.eks. i en anmeldelse: Et avsnitt med informativ, et med ekspressiv osv. Oftest likevel en hovedfunksjon i tekster Eks: Læreboktekst: informere, dagboktekst: ekspressiv For at kommunikasjon skal lykkes: Ta hensyn til både emnet, tilhører og situasjon Panorama Vg1, kap. 3: Kommunikasjon og språkfunksjoner Kommunikasjon – Språkfunksjoner – Flere språkfunksjoner