Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Regional transportplan Agder
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Nasjonal transportplan
Regional planstrategi
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Bompenger som politisk virkemiddel
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
BUDSJETT 2017.
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Prosjektutløsende behov
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Kollektivtransport og kostnader
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Hvordan formes samferdselen i nord
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Budsjett og økonomiplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel Terje Moe Gustavsen - Moss 27. august 2013

Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Plan for å utvikle transportsystemet i Norge Grunnlaget for transport- etatene og Avinor AS sin virksomhet 10-årig planperiode, rulleres hvert fjerde år NTP er Regjeringens melding til Stortinget Politiske føringer: Utviklingen av statlig transportinfrastruktur Andre viktige transportpolitiske temaer Denne NTP handler om de neste 10 årene. Politisk forpliktende Konkrete rammer og prosjekter Gir enkel oppfølging Gjør avvik tydelige Årlige statsbudsjetter bekrefter gjennomføringen

Utviklingstrekk og utfordringer Hvordan blir Norge fremover ? Utviklingstrekk og utfordringer Befolkning Flere mennesker, flere eldre og mest vekst i byene Økonomisk vekst ⇨ Kapasitetsutfordringer Globalisering Miljø- og klimautfordring Universell utforming

Befolkningsvekst gir mer trafikk Befolkningsutvikling i Norge. Antall år mellom økning på en million. Kilde: SSB Byene vokser Flere eldre Gjennomsnittlig befolkningsendring per år. Kommuner 2005-2009. Kilde: SSB Kartgrunnlag: Statens kartverk Antall innbyggere i 2011 og 2040 – aldersfordelt for de største byene og for landet for øvrig. Kilde: SSB

Utviklingstrekk og utfordringer Hvordan blir Norge fremover ? Utviklingstrekk og utfordringer Befolkning Flere mennesker, flere eldre og mest vekst i byene Økonomisk vekst ⇨ Kapasitetsutfordringer Globalisering Miljø- og klimautfordring Universell utforming

Hovedtrekk i NTP Historisk opptrapping Hva er Nasjonal transportplan? Hovedtrekk i NTP Historisk opptrapping Nye grep for byene - forpliktende avtaler - kollektivtransport - gåing og sykling Ferjefri E39 InterCity-utbygging Stad skipstunnel Prioriterte prosjekter 16.02.2019 Terje Moe Gustavsen, vegdirektør

NTP 2014-2023 Det store bildet Byer - Veksten i persontransporten skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gåing - Bymiljøavtaler Regioner - Bidra til regionforstørring - InterCity jernbane - Vegutbygging - Videre utredning om lufthavner noen steder Mellom byer og regioner - Redusere avstandskostnader og styrke godstransporten - Store vegprosjekter

Store satsninger! Totalt Veg Jernbane Sjø NTP 2014-2023 + 49 prosent De viktigste vegene E6, E10, E16, E18, E39, E134 Nesten dobling til store prosjekter siste seks år Ferjefri E39 Jernbane +49 prosent InterCity Sjø + 55 prosent Stad skipstunnel Endringer fra saldert budsjett 2013

Fordeling statlige midler Økonomiske rammer Fordeling statlige midler Saldert budsjett 2013 NTP 2014-2023 Vegformål 20 936 31 155 Jernbaneverket 11 275 16 781 Kystverket 1 251 1 940 Sum 33 462 49 917 Belønningsordningen 673 923 Sum statlige midler 34 135 50 799 Annen finansiering (anslag) 9 525 9 800 Jeg tenker ikke å bry dere med for mange tall og detaljer, bare peke på at denne tabellen og den neste viser en sterk økning i ressursinnsatsen fra statlig side fra inneværende til kommende NTP-periode. Inklusiv kompensasjon for mva-reformen til vegformål. Årlig gjennomsnitt. Mill. 2013-kr. 16.02.2019 Terje Moe Gustavsen, vegdirektør

Drift, vedlikehold og forfall Framtidens transportsystem Drift, vedlikehold og forfall Drift og vedlikehold rammenivået øker med 19 % (1,7 mrd. per år) Forfall på riksvegene - veksten stoppes tidlig i planperioden - reduseres i løpet av planperioden gjennomsnittlige midler til fornyelse 1,04 mrd./år beregnet til 30-45 mrd 16.02.2019 Terje Moe Gustavsen, vegdirektør

Trafikksikkerhet Framtidens transportsystem Nullvisjonen halvering av antallet drepte og hardt skadde innen 2024 Vegutbygging Drift og vedlikehold Trafikant og kjøretøy føreropplæringen målrettet kontrollvirksomhet tiltak høyrisikogrupper økt bruk av teknologi Revidering av tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg Sier mye om investeringer og DV ellers i presentasjonen. Derfor mest på TK her 16.02.2019 Terje Moe Gustavsen, vegdirektør

Fylkesveg i NTP 2014-2023 Redusere forfallet ved å styrke rammen til fylkes- kommunene med 10 mrd. i planperioden (rammetilskuddet) Økt tilskudd til skredsikring – totalt 750 mill. kroner per år Bymiljøpakker kan brukes til fylkeskommunal infrastruktur

Østfold er porten til Sverige og Europa Import av stykkgods til Osloregionen i tonn 50 prosent av landtransportert gods går E6 over Svinesund. 25 prosent går E18 over Ørje E6, E18 og Østfoldbanen svært viktige for både gods- og persontransport Trafikken over Svinesund har økt med 30 prosent over en femårsperiode, ved Ørje med 20 prosent.

Pågående KVU/KS1 Moss/Rygge Oslofjordkryssingen