Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Advertisements

Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Otus 31. mai Rustå for livet.  «Rustå for livet» fokusområder  Hvem er vi?  Forventinger til hverandre?  Forsterket skole – særskilt tilrettelagt.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Inkluderende opplæring for flerspråklige elever Hammerfest og Alta 20. og 21. April 2016.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Forskrift til Opplæringslova Kapittel 1, §1-8 Opplæring i framandspråk, språkleg fordjuping og arbeidslivsfag i grunnskulen Skulen skal tilby opplæring.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Hvordan bruke flerspråklige digitale nettressurser i skolen?
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Vikemarka skule i Ørsta.
Informasjon til FAU
Orientering om valg av programfag 2017
Kompetanse for mangfold
Fleksibel opplæring: et utprøvingsprosjekt
Utvalg År Besvarte / Inviterte Prikket Sist oppdatert
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Foreldremøte november 2017.
Rekruttering og deltakelse i korps
Ny læreplan… Høst 2017.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Fortell, u sheeg! Camilla Sørbye,
Orientering om valg av programfag 2018
Foreldreveiledning i Larvik
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
NAV-veiledere i vid. skole
VELKOMMEN TIL VALG AV PROGRAMFAG November 2015
Dette er tittelen på dokumentet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
Hetland videregående skole
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Nasjonalt tolkeregister
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Fremmedspråk og matematikk
Foreldremøte nye 8.trinn
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Hvordan lese klassetimeplanen?
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den Europeiske språkdagen
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
Velkommen til nytt skoleår
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring Morsmal.no Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring

Færre elevar med morsmålsopplæring eller tospråkleg fagopplæring 31 prosent av elevane som får særskild norskopplæring i skoleåret 2016-17, får også anna særskild språkopplæring. Det har vore ein nedgang i talet på elevar som får tospråkleg fagopplæring, morsmålsopplæring eller anna tilrettelagd opplæring på 23 prosent sidan 2012-13 (figur 2.8). Spesielt har morsmålsopplæringa hatt ein stor nedgang i denne perioden. Nedgangen sidan 2012-13 er på 33 prosent. Det er flest elevar som får særskild språkopplæring i arabisk, somali og polsk. Kjelde: Utdanningsdirektoratet (GSI 2017)

Trafikk på Tema Morsmål øker 2013-2018

Topp 10 sider Norsk startside Bildetema Arabisk startside Flerspråklige fortellinger Norsk Tospråklig undervisningsopplegg Lexin Arabisk- matematikkartikkel Dari- matematikkartikkel

Største trafikk per språkside

Flerspråklige fortellinger på Tema Morsmål NAFO filmkanal 1020 abonnenter 413 448 avspillinger Historien knyttet til hvert land- høyere treff på det respektive språket. Eksempel: Fortellingen Heksen Dhegdheer har 52.000 treff på somali Og Egal Shidad har 22.000, begge på somali. Det rullende gresskaret Den rike mannen og bonden Skomakersønnen Katten og hanen Lille dråpe Hatteselgeren De ubudne gjestene Ansa og Bansa Egal Shidad Løven og reven Kongen fra øst og kongen fra vest Heksen Dhegdheer Dragen Den arrogante bjørnen Askida og trollet

En lenkeportal med læringsressurser på 7 språk Opprettet februar 2016 Jevn trafikk på siden.

NAFO gjennomførte en spørreundersøkelse våren 2018 - Andel som mottar tospråklig fagopplæring synker - NAFOs flerspråklige nettressurser har jevn økning i treff og omfang NAFO gjennomførte en spørreundersøkelse våren 2018

2 1 Språk Antall Arabisk 32 Polsk 27 Litauisk 11 Kurdisk 9 Engelsk, russisk, thai, tigrinja 8 Dari, spansk 7 Rumensk 6 Tagalog 5 Kinesis, latvisk, pashto, tysk, urdu 4 Albansk, farsi 3 Bosnisk/serbisk/kroatisk, cebuano, fransk, islandsk, somali, tamil, tsjetsjensk, vietnamesisk, visaya 2 Berbisk, burmesisk, chin, gresk, italiensk, kurmanji, nepali, nuer, punjabi, sorani, ungarsk 1

Hvor mange skoler arbeider du på?

Har du egen kontorplass på skolen(e) du arbeider på? Antall Nei 76 (48 %) På noen skoler 51 (32 %) Alltid 33 (21 %)

Hvor mange elever har du til sammen?

Hvor mange timer tospråklig fagopplæring får hver elev i gjennomsnitt?

Hvor mange elever underviser du samtidig? Antall 1 elev 117 2-5 elever 100 6-10 elever 13 Over 10 elever 4

Hvor foregår den tospråklige fagopplæringen? Antall Utenfor det ordinære klasserommet 156 I klasserommet med en annen faglærer til stede 57 På nett 5

Hvilke fag gir du tospråklig fagopplæring i?

Samarbeider du med elevenes øvrige faglærere om hvilke fag og emner du skal ta opp i den tospråklige fagopplæringen? Antall I stor grad 104 (65 %) I en viss grad 37 (23 %) I liten grad 17 (11 %) Vi samarbeider ikke 2 (1 %)

Tar dere opp de samme emnene i den tospråklige fagopplæringen som elevene arbeider med i klassen? Antall I stor grad 141 (87 %) I en viss grad 16 (9 %) I liten grad 5 (3 %) Det er ingen sammenheng

Når foregår denne undervisningen? Antall Parallelt med ordinær undervisning 124 I forkant av ordinær undervisning 83 Etter ordinær undervisning 47

Hvilke(t) språk foregår den tospråklige fagopplæringen på? Antall Mest morsmål og litt norsk 88 (54 %) Omtrent like mye morsmål og norsk 71 (43 %) Kun elevens morsmål 5 (3 %) Mest norsk og litt morsmål

Bruker du digitale læringsressurser i den tospråklige fagopplæringen? Antall I stor grad 76 (49 %) I en viss grad 70 (45 %) Nei 9 (6 %)

Gir du også opplæring etter læreplanen i morsmål? Antall Nei 108 (68 %) Ja 52 (33 %)

Hvis du gir morsmålsopplæring: Hvor mange timer per uke?

Egne barnehagemenyer på Tema Morsmåls språksider Sanger og musikk Rim og regler Bøker og fortellinger Har dere innspill til hvordan TM kan styrke flerspråklig arbeid i barnehagen?

Fagfornyelsen- Innspill til nye læreplaner Læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplan i morsmål for språklige minoriteter skal fornyes Benytt sjansen, følg med og kom med innspill