Læringsform: Tilegnelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Læringsstøttesenter - kurs
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Hvordan gjøre en god eksamen?
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
SPINN nettsted.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Åskollen skole Drammen
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDIETEKNIKK og gode vaner
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Forum for studentaktive læringsformer
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Samarbeid…! Velge grupper. Gode venner. Lærte av hverandre. Hyggelig sammen. Lettere å samarbeide på data. Bedre kjent med hverandre på fritiden. Vi diskuterte.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Effektiv og engasjerende kompetanseutvikling
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Universellforum 2016.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Brukbarhetstesting og feltstudier
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Etterarbeid Balkongen
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
Svaksynt student i en digital hverdag
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Arena Blended Connected (ABC) curriculum design workshop
Universellforum 2016.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Formativ evaluering BI Stavanger
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Læringsform: Tilegnelse Læring gjennom tilegnelse er hva studenter gjør når de lytter til en forelesning eller podcast, leser fra en bok eller nettsider, og ser på videoer.

Læringsform: Samarbeid Læring gjennom samarbeid omfatter hovedsaklig diskusjoner, øvelser og produksjon. Basert på undersøkelser og tilegnelse handler det om å ta del i en kunnskapsbyggende prosess.

Tradisjonelle metoder Læringsform: Tilegne Reading books, papers; Tradisjonelle metoder Digital teknologi lese bøker lese digitale bøker lytte til forelesers presentasjon lese digitale artikler lytte til podcast lese artikler gjesteforelesning med ekspert fra næringslivet lytte til et webinaropptak se en video dele lenke til nettsider video med ekspert fra næringslivet webinar med ekspert fra næringslivet

Læringsform: Samarbeid Tradisjonelle metoder Reading books, papers; Tradisjonelle metoder Digital teknologi små gruppe prosjekter små gruppeprosjekter som bruker online forums, wikis, chat rooms, etc. for å diksutere andres resultat samarbeide om noe som leveres digitalt diskutere andres resultat bygge eget resultat

Læringsform: Diskusjon Læring gjennom diskusjon krever at studenten formulerer deres ideér og spørsmål, og utfordrer dem til å respondere på spørsmål fra medstudenter og foreleser.

Læringsform: Undersøkelse Læring gjennom å undersøke, veiled studenten til å utforske, sammenligne og kritisere tekster, documenter og andre ressurser gjør at studentene reflekter over consepter og ideér som blir undervist.

Læringsform: Diskusjon Tradisjonelle metoder Reading books, papers; Tradisjonelle metoder Digital teknologi tutorials seminarer diskusjonsgrupper klassediskusjoner online tutorials digitale seminarer nettbaserte diskusjoner diskusjonsgrupper diskusjonsforum webkonferanse med diskusjon

Læringsform: Undersøkelse Tradisjonelle metoder in a range of materials and resources; Using conventional methods to collect Comparing texts, searching and evaluating information and ideas. Tradisjonelle metoder Digital teknologi bruke tekstbaserte studieguider bruke en online studieguide bruke digitale verktøy til å samle og analysere informasjon / data analysere ideer og informasjon i et utvalg av materialer og kilder bruke konventionelle metoder for å samle inn og analysere data sammenligne digitale tekster sammenligne forskjellige tekster recherche og evaluering av informasjon og ideer

Læringsform: Øvelse Læring gjennom å øve/ praktisere hjelper studentene til å bearbede kunnskapen, og bruke tilbakemeldinger for å forbedre sine resultater. Tilbakemeldinger kan komme fra selvrefleksjon, andre studenter, studentassistenter, foreleseren eller fra aktiviteten selv (om den viser hvordan studentene kan forbedre seg)

Læringsform: Produksjon Læring gjennom å produsere selv er en måte å motivere studentene til å samle det de har lært ved å fremlegge deres nåværende forståelse av faget og hvordan de vil bruke det i praksis.

Learningsform: Øvelse Tradisjonelle metoder Reading books, papers; Tradisjonelle metoder Digital teknologi løse oppgaver gjennomføre prosjekter øvelser på laboratorier bedriftsbesøk rollespill i klasserom anvende modeller bruke simulasjoner øvelser på virtuelle laboratorier online rollespill

Learningsform: Produksjon Tradisjonelle metoder books, papers; Tradisjonelle metoder Digital teknologi Utvikle (skrive/regne/tegne): svar på spørsmål levere inn “one-minute-paper” skrive essay skrive/holde foredrag lage et tankekart skrive en rapport lage en tabelle tegne en graph lage en illustrasjon tegne en animasjon utvikle modeller Utvikle (skrive/regne/tegne): skrive et dokument lage en powerpoint presentasjon lage et budsjett i Excel lage en graph i Excel/Geogebra ta/velge ut bilder lage videoer skrive ett blogg skrive chatinnlegg utvikle en e-portfolio lage en animasjon lage en modell programmere