Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Ungdomstrinn i utvikling
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-ledernettverket 28. september 2016
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Strategi for Nord universitet 2020
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Satsning på utdanning ved UiO
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
USITs Målbilde og prioriteringer
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
utfordringer i en ny region
Seksjon for digitale medier i læring
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Avdeling for fagstøtte
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods, 27. -28 Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods, 27.-28. februar 2018

Losby Vilje til samspill & respekt for ulikhet Vilje og ønske om å løfte sammen Ser på erfaringsdeling som nyttig og verdifullt Mange gode strategiske og godt ledede prosesser på gang Utdanningskultur på UiO bygger på på felles verdier og lokalt eierskap

Felles ambisjonsnivå, ulike spor

Losby Utdanningsledelse: noen vanskeligheter Spørsmål: Mandat? Ressurser? Nivåer? Helhet? Myndighet, handlingsrom, roller, tillit? Dilemmaer: Eksterne forventninger versus interne logikker? Høyere ambisjonsnivå versus ressursbehov? Informasjonsflyt: rask / uferdig versus langsom / velformulert? Endringstakt og fornyelse: tempo versus forankring?

Oppsummering av gruppearbeid dag 2 OPPGAVEN: Med utgangspunkt i styrenotatet "satsing på utdanning" ber vi gruppen diskutere hvilke områder/tiltak dere helst vil ha med videre i arbeidet med årsplanen 2019- 2021 som vedtas i juni.   Hvilke områder/tiltak mener dere vil være de viktigste, når vi begynner å arbeide med ny strategi for UiO?  Hva krever disse områdene/tiltakene? (f.eks ressursvurdering, tid, bemanning, utredning, organisering av arbeidet eller andre forhold) 

Overordnet oppsummering Viktig å bygge videre på det gode arbeidet som er gjort over flere år, men som ikke kan betraktes som ferdig. Er suksesskriterier/grunnlag for at vi kan lykkes med nye tiltak/områder Enighet om at satsingen både på kort og lang sikt struktureres rundt de tre hovedområdene: Styrke koblingen mellom forskning og utdanning Kunnskap i bruk Utnytte UiOs faglige bredde Digitalt læringsmiljø må være en hovedsatsing framover, både på kort og lang sikt UiO oppretter et profesjonsfaglig forum (trenger ikke være årsplanspunkt, men fint med synliggjøring)

Kort sikt – Årsplan (1) Nytt tiltak om digitalt læringsmiljø Canvas: Samspill mellom teknisk utvikling og pedagogisk bruk Fysisk læringsmiljø – digital infrastruktur og behov for nye møteplasser/læringsarenaer. Levende campus. Nok ressurser og kraft til LINK +Utnytte UBs ressurser Kanskje inkorporere dagens årsplantiltak 2 (om nyskapende og studentaktive lærings- og vurderingsformer) under et slikt tiltak Beholde tiltak om integrering i fagmiljøet og god oppfølging underveis i studiene. Beholde fokus på førsteårsstudenten, hjelpe til med nettverksbygging tidlig. Viktig å se og følge opp disse studentene. Viktig som grunnlag for satsing på Kunnskap I bruk og kobling forskning og utdanning Tilbakemeldings- og oppfølgingskultur (inkludert fase 2 av arbeidet med sensorveiledninger) Annet Møte nye krav til pedagogisk skolering av ansatte, merittering, ansettelseskriterier Utdanningsledelse: gode møteplasser

Kort sikt – Årsplan (2) Kobling forskning og utdanning Idebank med eksempler Integrasjon av studenter I forskning og praktisk forskningsmetodikk (forskerlinjer, prosjektoppgaver, kobles på forskergrupper/-prosjekter, stipender for oppgaver Profilere relevansen for arbeidslivet Involvere studenter i særlige satsinger (SFF; SFU, strategiske initiativ etc.) Bygge ut og etablere nye møteplasser Helhetlige studieprogram: baklengsdesign, progresjon Utnytte faglig bredde Bilaterale samarbeid på tvers, felles emner/emnegrupper Opprette profesjonsfaglig forum Kompetanseutvikling innen utdanningsledelse for alle nivåer Eksponering for andre fagmiljøer og – kulturer. Hospiteringsordninger, både for ansatte og studenter. Kunnskap i bruk Studentaktive læringsformer for å trene kommunikasjon og formidling Forsterke møteplasser med skole og arbeidsliv

Lenger sikt - Strategiprosess Kobling forskning og utdanning – overordnet punkt til strategiarbeidet Særlig utfordrende på BA-nivå – tenke klokt her. Omdømme og merkevarebygging: Framsnakke UiOs styrker her Kultur for å prøve og feile, prøve ut nye ting: særlig viktig for de tverrfaglige arenaene Digitalisering – Digitalt læringsmiljø Investering i lokaler og bygg Digital etikk, digital ledelse Størst gap innen “Utnytte UiOs faglige bredde” – tenke langsiktig om dette Eksponering – på lenger sikt systematiske ordninger jf NTNUs “eksperter i team” Kultur- og identitsprosess rundt hva det vil si å være Norges beste/Europeisk tetsjikt breddeuniversitet – Norges eneste universitet på europeisk innovasjonsranking. Hvem er våre kandidater?

Satsing på utdanning - milepæler våren 2018 27. – 28. februar: seminar i utdanningskomite og med studieledere Oppfølgning etter styremøtet: utdanningsledelse, samarbeid på tvers av enheter, mellom faglig og administrativ linje, begynne arbeid med å identifisere områder / tiltak fra utdanningssatsing som kan inngå i ny årsplan 14. mars: møte i utdanningskomiteen følge opp resultater fra seminar, sikre prosess og involvering på enhetene 7. – 8. mai: styreseminar i Rosendal Konkretisere områder og tiltak for satsing på utdanning før vedtak av årsplan i juni. Vedta neste trinn i arbeidsgruppen som ser opp oppfølging og begrunnelser 15. mai: fellesmøte forum for forskningsdekaner og utdanningskomiteen Følge opp tverrgående oppgaver knyttet til kopling forskning / utdanning; innovasjonsløftet; tverrfakultære satsinger; hvis tid: også internasjonalisering 19. juni: møte i universitetsstyret, vedtak årsplan og budsjett