Sammen for livet eller et liv i samkommunen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Milepelsevaluering av Innherred samkommune
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Internkontroll i kommuner
…å få ting gjort… via Vassli… Politisk styring ved bruk av Balansert Mål- og Resultatstyring - ISK – Røros – Oddbjørn Vassli Politisk styring.
samkommune.no Besøk fra Brønnøy kommune 15. Februar 2005 – Ola Stene, administrasjonssjef ISK 1 Innherred samkommune etter 1 år Hvor er.
Hva var utgangspunktet?
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
1 Innherred Samkommune Status og veien videre Informasjonsmøte for ansatte Levanger og Verdal 28. januar 2004.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 13. – 14.mars 2007 ISK-ENHETENES KOMMENTARER TIL VIDERE ISK-SAMARBEID Meier Hallan, Johannes Bremer, Torbjørn.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
12. juli 2014Trøndelag Forskning og Utvikling as Evaluering av forsøket Innherred Samkommune Resultater mot slutten av forsøksperioden Roald Sand
20.8, 8.9 og var historiske dager ! – Kommunestyrene i Frosta, Levanger og Verdal vedtok å ta steget ut i et ukjent, men forhåpentligvis fruktbart,
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
utfordringer i en ny region
Evaluering av forsøket Innherred Samkommune
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Sammen for livet eller et liv i samkommunen Hva viser følgeforskningen av samkommuneforsøket så langt? Roald Lysø Nord-Trøndelagsforskning Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 1

I begynnelsen – Frosta, Levanger og Verdal et uttalt ønske om samhandling tro på positive effekter men….idyllen ble brutt.. målkonflikter interessemotsetninger kulturforskjeller maktforhold store kommuner - og en liten behov for å bevare egen identitet Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 2

Målsettinger for forsøket 3 hovedtyper samfunnsmessige målsettinger: Bedre og mer effektive tjenester og oppgaveløsning Utvikling av sterkere lokalsamfunn og regional utvikling Utvikling av nye politikerroller og styrking av lokaldemokratiet Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 3

Visjon: Livskvalitet og vekst Hovedmål Bedre tjenester innenfor eksisterende økonomiske rammer. Opparbeide/øke beredskap til å møte nye utfordringer. Være drivkraften i utvikling av samarbeid i Innherredsregionen. Være tyngdepunkt for regional utvikling (kulturbasert forretningsutvikling). Det skal skapes et positivt bilde/image av regionen. Reduserte driftsutgifter på sikt. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 4

Brukerperspektiv Har betydning for og må sees i forhold til: Brukeren settes i sentrum. Brukerens helhetlige behov skal ivaretas. Tjenester som ofte etterspørres samtidig, tilbys samtidig/på samme sted. Har betydning for og må sees i forhold til: interne tjenester som skal betjene andre enheter i samkommunen og gjenværende enheter i den enkelte kommune eksterne tjenester, dvs. den tjenesteproduksjon ISK skal yte ovenfor sine innbyggere. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 5

Evaluering 2004 - Tjenester Samkommunen forventes å produsere tjenester (interne og/eller eksterne) med god kvalitet på en kostnadseffektiv måte. Det er en ambisjon å redusere driftsutgiftene på sikt. Nødvendig å være tydeligere på hva som kjennetegner tjenester og tjenestekvalitet i dag og hva som er forventet kvalitet ved slutten av forsøket. Det bør legges til rette for systematisk egenevaluering av tjenester, tjenestekvalitet og kostnadselementer slik at en kan justere, prioritere, samordne og/eller utvikle tiltak og innsatser. Avklaring av forventet tjenestekvalitet er primært en oppgave for de folkevalgte, men i nært samarbeid med brukere og de faglige enhetene. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 6

Evaluering 2004 – Om servicetorgene Servicetorgene ser ut til å være en nøkkelinnsats for at brukerperspektivet skal være synlig og gi mening for både interne og eksterne brukere. Må ha god nok kompetanse innenfor de "førstelinjeoppgaver" de skal løse. Etablere kommunikasjonsrutiner og -måter som sikrer utviklingsdialog mellom de som skal ha sin tjeneste ved servicetorgene og de faglige enhetene i samkommune og morkommune. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 7

Evaluering 2004 - Ledelsesutvikling Det er en utfordring å holde fokus på et kontinuerlig forbedrings- og utviklingsarbeid i organisasjonen. Kontinuerlig forbedringsarbeid krever tydelig ledelse mht. å støtte, promotere, etterspørre og verdsette initiativ og resultater. Dette omhandler ledelse på alle nivå i organisasjonen, men er et spesielt ansvar for toppledere. Vi anbefaler at dette temaet settes spesielt på dagsorden i forbindelse med samkommunens ledelsesutviklingsarbeid. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 8

Evaluering 2004 – Medvirkning, kommunikasjon og arbeidsmiljø Vi har fokusert spesielt på medvirkning, kommunikasjon og arbeidsmiljø som viktige elementer i forhold til å legge et godt grunnlag for å nå de overordnede målene. I tillegg har vi omtalt samhandling og samhandlingskompetanse, handlingsrom og ledelse som viktige forutsetninger for å nå mål. Gjennom å ivareta ansatte og lederes behov for medvirkning, medbestemmelse, innflytelse og utvikling på en god måte vil det kunne gi positive effekter i forhold til tjenestekvalitet, nærværskvalitet, endringsberedskap, et rimelig sykefravær, god effektivitet og produktivitet. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 9

Evaluering 2005 Et spesielt fokus på Regional utviklerrolle Tjenesteyting Økonomi Demokrati Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 10

Datagrunnlag til nå i 2005 SPØRREUNDERSØKELSE TIL ALLE ANSATTE I ISK INTERVJU MED ENHETSLEDERE SAMTALE MED NÆRINGSLIVSAKTØRER DOKUMENTSTUDIER Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 11

Synspunkter på opprettelse av ISK og arbeidsdeling. Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 12

Informasjon og medvirkning Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 13

ISK – rutiner og arbeidsmåter Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 14

Endring i egen enhet som følge av ISK | Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 15

Endring i egen enhet - saksbehandling Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 16

Kompetanse Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 17

Brukervennlighet Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 18

ISK som regional utviklingsaktør Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 19

Levanger og Verdal i 2008? Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 20

Er samkommune en mellomløsning eller et fremtidsrettet alternativ? Det vet vi ikke! Det er et potensial for forbedring med hensyn til intern organisering, kulturutvikling, identitet, roller ledelse forbedring av arbeidsmiljøet forbedring og evaluering av tjenester og tjenestekvalitet å styrke og realisere brukerperspektivetet Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 21

forts. Er samkommune en mellomløsning eller et fremtidsrettet alternativ? Det ser ut til at en kan lykkes mht. Samarbeid med næringsliv Rollen som regional utviklingsaktør Samarbeid med andre kommuner på Innherred Målsettingen om bedre ressursutnytting; både gjennom utnytting av kompetanse og gjennom bedre organisering av tjenesteproduksjonen Nord-Trøndelagsforskning 1. januar 2019 Side 22