Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evaluering av forsøket Innherred Samkommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evaluering av forsøket Innherred Samkommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Evaluering av forsøket Innherred Samkommune
Resultater vel halvveis i forsøksperioden Roald Sand Trøndelag Forskning og Utvikling Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

2 Formål og problemstillinger
Øke kunnskapen om hvordan den politiske løsningen i en samkommune fungerer som organisasjonsform i kommunesektoren belyse i hvilken grad forsøket ser ut til å nå sentrale mål innen: økonomi og tjenesteyting regional utvikling demokrati gi innspill til forbedringer i ISK Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

3 Trøndelag Forskning og Utvikling as
Metode dokumentanalyser og observasjon utredninger og saksdokumenter ISK/morkommuner utredninger, rapporter etc på nasjonalt nivå observasjon på utvalgte samkommunestyremøter intervjuer ordførere/rådmenn/HTV/formannskap i 2003 (25) alle enhetsledere i ISK på vår 2004, 2005 og 2006 politikere i SKS (13 av 18) og adm. ledelse (2) vår 2006 næringsliv og næringsutviklingsselskap (3), vår 2006 samarbeidspartnere i offentlig sektor (4), vår 2006 spørreskjema ISK-ansatte og ledere i morkom. i 2005 og 2006 politikere i kommunestyrene (29 av 70 i utvalget svarte) Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

4 Disposisjon presentasjon
Ansatteundersøkelsen 2006 sammenligne med resultater fra 2005 vurdere hvordan ulike enheter lykkes og hva evt. manglende måloppnåelse kan skyldes Intervju enhetsledere Demokratiundersøkelsen intervju av adm.ledelse og politikere i ISK gjennomgang av politiske saker i ISK Økonomi Regional Utvikling Foreløpige konklusjoner Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

5 Trøndelag Forskning og Utvikling as
Utvalget i ansatteundersøkelsene Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

6 Sentrale trekk fra ansatteundersøkelsen (1)
Det er generelt liten endring i svar fra i fjor noe mer positivt i enkelte enheter færre tror på kommunesammenslåing Generelt mener man kommunesamarbeid har kommet for å bli Interntjenester (IKT, Økonomi, Org, SK og Dok.senter) lykkes best og er mest positiv til ISK HeRe, BaFa, LaNa og PBOM sliter med å nå målene BaFa er mest negativ til ISK Innen Kemner, PBOM og LaNA er en stor andel negative til ISK Mange mener det nå må gjøres noe med problemene Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

7 Trøndelag Forskning og Utvikling as
Fornøydhet med ISK Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

8 Sentrale trekk fra ansatteundersøkelsen (2)
Ut fra ansatteundersøkelsen er følgende forhold problematisk i ISK: samhandling mellom morkommuner og BaFa, HeRe, LaNa og PBOM arbeidsmiljøet i LaNa/PBOM og BaFa det at ISK er et forsøk brukerorienteringen et kortsiktig fokus på sparing av penger dette går utover langsiktige gevinster oppgaver, ansvar, forsøk osv må avklares Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

9 Intervju enhetsledere
En lykkes i stor grad med å samle og øke kompetansen, kanskje med unntak av BaFa En har akseptabel tj.kvalitet i alle enhetene Alle enhetene unntatt HeRe og BaFa sparer enhetene penger For interntjenestene (IKT, Økonomi og Org) og Kemner har man oppnådd betydelige gevinster ISK som forsøk og ikke permanent medfører at det blir vanskelig å innføre nye rutiner og organisering Svakere arbeidsmiljø fortsatt for en del ansatte tas ut av etablert miljø, flyttes på og omstilles ansatte føler seg mindre verdsatt Enkelte enheter har lite realistiske budsjetter og store kapasitetsproblemer Man opplever at overordnet ledelse i liten grad følger opp enhetene, gjør noe med utfordringer og fronter ISK er inne i drifts- og evalueringsfase? Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

10 Intervju enhetsledere
HeRe og BaFa har oppnådd lite i ISK pga. tjenestene foregår nært brukeren (mindre potensiale) kom senere i gang i ISK enn interntjenestene plasseringsutgifter/eksterne forhold påvirker ressursbruk morkommunene er ulikt organisert med ulike strategier samhandlingsproblemer med morkommunene lite realistiske budsjetter med topdown i ISK NAV spiser opp mye av HeRe oppnådde gevinster kunne blitt realisert uten ISK med store utfordringer lider HeRe og BaFa av manglende oppfølging fra ledelse og signaler fra polikerne Stiller spørsmål om samkommune hvis BaFa og HeRe går ut Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

11 Demokratiundersøkelsen
I hvilken grad gir en samkommune bedre vilkår for lokaldemokrati? ift tradisjonelt, IKS eller sammenslåing Hva uttrykker politikerne? gjennomgående mener ISK å ha positive demokratieffekter Få av politikerne uttrykker at de har klar mening eller forståelse for hvordan forsøket påvirker lokaldemokratiet De få som uttrykker noe mener demokratiet påvirkes av at man har politisk kontroll over ressursbruken kan spare penger eller utvikle tjenestene like mye som ved IKS eller sammenslåing en samkommune kan være fordyrende (et ekstra ledd?) samkommune kan være fremmendgjørende for innbyggerne de politiske sakene behandles som i kommunestyre gruppemøter, partivis organisering kulturforskjeller mellom Levanger og Verdal. Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

12 Demokratiundersøkelsen
SKS-møter og intervjuene tyder på generelt lite engasjement og forsøk på vedtaksendringer i budsjett- og andre vanlige saker I ISK går adm. forslag til vedtak i stor grad gjennom oppgavefordeling og lokaliseringsspørsmål vekker engasjement for eksempel nye oppgaver i ISK, nedleggelse helsestasjon det betraktes som vanskelig å engasjere seg når saken gjelder forhold i den andre kommunen for eksempel fradelingssaker (skulle vært i kommunestyrene?) det er for øvrig svært få saker som involverer begge kommuner etablering av næringsselskap, etablering av innherredsprogrammet regionalpolitiske uttalelser (industrikraft for eksempel) ingen utviklings- og handlingsplaner om nærings- og samf.utvikling blir politikerne på sovende beredskap inntil konkrete saker som omhandler spesielt lokaliseringsspørsmål dukker opp? Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

13 Demokratiundersøkelsen
Større politisk kontroll med samkommune frigjør ressurser som politikerne kan disponere (ift trad.org) Mer løpende politisk kontroll enn i IKS eller k-sammenslåing gjør samarbeidet mer dynamisk og omfattende enn ellers? mer samarbeid L og V, men for mye for Frosta? Samkommune er fremmendgjørende krever kommunikasjon om ISK for å opprettholde politisk deltakelse Flertallet av politikerne mener det gir mening å være i SKS Det er ingen spesielle tendenser til dannelse av A- og B-lag Flere grensekryssende saker kan bidra til A- og B-lag men er trolig nødvendig for å opprettholde ISK som politisk organ Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

14 Trøndelag Forskning og Utvikling as
Økonomi Korrigert regnskap for viser: 3,3 % økning i kostnader i løpende priser 0,6 % reduksjon i kostnader i faste priser eksterne forhold gjør at kostnadene i ytre enheter øker her har man i liten grad effektivisert innen øvrige tjenester som har vært med fra 2004, har man spart 9 % i 2005 (3 mill. kr) for disse enhetene utgjør reisetid 2 % av ressursbruken kutt i årsverk siden oppstart utgjør % grunnlag for årlig besparelse på 5 mill kr (15 %) Et stykke unna målet om 15 mill. kr. Neste fase: vurdere hvordan økt tjenestekvalitet kan verdsettes Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

15 Trøndelag Forskning og Utvikling as
Regional utvikling ISK er blitt en aktør innen regional utvikling felles næringsutviklingsselskap (AS) felles opptreden i regionalpolitiske saker større slagkraft utad ansatte/ledere man har lyktes godt (PBOM/LaNa) Utfordringene ligger i: samordnning av planer for samfunnsutvikling få/ingen politiske saker om planer for næring og samfunn i begge kommuner ennå opptrer de som to kommuner i enkelte sammenhenger Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

16 Foreløpige konklusjoner
En har har lykkes godt med spesielt interne tjenester BaFa og HeRe har store utfordringer og går kanskje ut av ISK? Politikerne engasjerer seg i lokalisering og oppgavefordeling har politisk kontroll i en samkommune ISK bærer preg av forsøk, usikkerhet og avventende ledelse ISK har behov for: avklaring av oppgaver og forsøkstid politiske saker som vekker engasjement også i driftsfasen spesielt innen lokal nærings- og samfunnsutvikling remobilisering, et kjent fenomen ved omorganisering Alternativene er andre samarbeidsløsninger for: interntjenester Kemner, PBOM og LaNa evt. utskilte deler av BaFa, HeRe og morkommunene Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019

17 Trøndelag Forskning og Utvikling as
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Trøndelag Forskning og Utvikling as 2. januar 2019


Laste ned ppt "Evaluering av forsøket Innherred Samkommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google