Praksisnærforskning – perspektiv og metoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra ide til problemstilling
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Førsteamanuensis Solveig Sagatun
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
INTERVJU SOM METODE VEKS II
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Aksjonsforskning.
NRT Resultater fra rapporten ”Tolv år etter høgskolereformen – En statusrapport om FOU i statlige høgskoler” av Ingvild M. Larsen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Sosialkonstruktivisme
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Teoriens rolle - analyse
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Kvalitative og kvantitative metoder
Gjennomføring av tilsynet
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Paneldebatt.
Forskningsstøtte ved UBA
Et kognitivt perspektiv på læring
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
En visjon om å utvikle vanlige folkekirkemenigheter.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Om opprykk til førstelektor
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
12. Organisasjonsutvikling
Miljø for Masteroppgaven?
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
The Harvard System of Referencing
Utskrift av presentasjonen:

Praksisnærforskning – perspektiv og metoder

OECDs definisjoner av ulike typer forskning Grunnforskning: originalt eksperimenterende eller teoretisk arbeid med det primære formål å oppnå ny kunnskap og forståelse uten noen bestemt anvendelse i sikte Anvendt forskning: originale undersøkelser med henblikk på å oppnå ny kunnskap primært rettet mot bestemte praktiske mål Utviklingsarbeid: systematisk arbeid basert på anvendelse av kunnskap oppnådd gjennom forskning og/eller praktisk erfaring med det formål å frembring nye vesentlig forbedrede materialer, produkter, prosesser, systemer eller tjenesteytelser 31.12.2018

Praksisnær forskning? - når dukker begrepet praksisnær forskning opp? - fra hvor – hvem initierer begrepet – hvem bruker det? - hva innebærer det – hvordan brukes det? - hva er det et svar på? 31.12.2018

Referanser Ingvild Marheim Larsen og Svein Kyvik: Tolv år etter høgkolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Rapport 7/2006 fra NIFU/STEP Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm (2007): Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag Etienne Wenger (1994): Communities of Practice. Learning, Meaning andIdentity/(2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzels forlag Lise Hounsgaard (2009). ”Praksisforskning – forskning i praksis eller udvikling”, i Det danske Tidsskrift for sygeplejeforskning nr. 2. 31.12.2018

Andelen personale som drev FOU rettet mot praktiske formål Stipendiater Fast personale Lærerutd.: 73 % 62 % Ingeniørutd. 23 % 33 % Helse- og Sosial- fagutd. 65 % 52 % (Larsen og Kyvik 2006:106) 31.12.2018

Kjennetegn ved FOU-arbeid rettet mot praktiske formål i helse- og sosialfagutdanningene (rangert etter svarprosent) bidra til å bedre praksisen blant profesjonsutøverne bevisstgjøre praksisfeltets aktører knytte teori og praksis tettere sammen forbedre pasientene/klientenes situasjon forbedre høgskolens undervisning utbredte mål, men mindre vektlagt: utvikle praksisfeltets teoretiske grunnlag øke praksisrelevansen i utdanningen dokumentere praksis/rutiner (Larsen og Kyvik 2006:.111) 31.12.2018

aksjonsforskning Utviklingsorientert forskning, forskning for forandring, handling som forskning, deltakerorientert forskning, dialogbasert forskning, Emancipatory Action Research, Action Resarch, Action Science, praksisforskning, Participatory Research, Action Inquiry, Co-operataive Inquiry, Collaboratory Inquiry, Pragmatic Action Resarch og Community Actions Resarch (Rasmussen, Kruse, Holm 2007). 31.12.2018

referanser Gibbons et al 1994: The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies (). London: Sage og videreutviklet i: Nowotny, Gibbons, Scott (2001). Re-Thinking Science: Knowledge and the Public in an Age of Uncertainty (Cambridge: Polity Press Nowotny H (2000): Transgressive Competence. The narrative of Expertice”. European Journal of Social Theory 31.12.2018

Et tidsskrift inviterer til debatt om hvilke forutsetninger som må være til stede hos personer som kan forske frem ny kunnskap i praksis og/eller som kan anvende allerede eksisterende kunnskap til utvikling av praksis og hvilket utdanningsnivå skal stilles til kompetanse innen henholdsvis forsknings- og utviklingsarbeid 31.12.2018

Hvordan definere praksis Handling i en historisk og sosial kontekst som gir det vi gjør struktur og mening. Derfor er praksis alltid en sosial praksis. Et slikt praksisbegrep forutsetter både det eksplisitte og det tause. Det omfatter både det som blir sagt, det som representeres, og det som blir antatt. Det omfatter språk, redskaper, dokumenter, bilder, symboler, veldefinerte roller, spesifiserte kriterier, kodifiserte prosesser, reguleringer og kontrakter. Det omfatter også alle de implisitte relasjoner, tause konvensjoner, subtile ledetråder, ikke uttrykte tommelfingerregler, gjenkjennelige, intuitive forståelser, grunnlegende antagelser og felles virkelighetsbilder. 31.12.2018

Kjennetegn ved FOU-arbeid rettet mot praktiske formål i helse- og sosialfagutdanningene (rangert etter svarprosent) bidra til å bedre praksisen blant profesjonsutøverne bevisstgjøre praksisfeltets aktører knytte teori og praksis tettere sammen forbedre pasientene/klientenes situasjon forbedre høgskolens undervisning utbredte mål, men mindre vektlagt: utvikle praksisfeltets teoretiske grunnlag øke praksisrelevansen i utdanningen dokumentere praksis/rutiner (Larsen og Kyvik 2006:.111) 31.12.2018