VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Saksliste Info fra Heidi Halvorsen Psykologisk førstehjelp v/ Silje Mari Dahl Læringsmiljø Les og skriv, utviklende læring og engelsk på 3.trinn Praktisk info: dusjing i gymmen, bursdag, kommunikasjon (IST/skoletavla), drikkeflasker, innesko, skift, sosiale arrangementer dette året Eventuelt
Skolemiljø Summen av de kulturelle, fysiske og relasjonelle forholdene ved en skole - forhold som påvirkere elevens helse, trivsel og læring.
Plan Skolemiljø Hva kan foresatte bidra med? Diskusjon/Refleksjon
Et godt læringsmiljø og fem grunnleggende forhold 1. Lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp 2. Positive relasjoner mellom elev og lærer 3. Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene 4. Godt samarbeid mellom skole og hjem 5. God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen
har bedre læringsresultater har bedre helse og trivsel blant elevene Utdanningsdirektoratet (Forskning viser…) Når vi oppsummerer forskning om læringsmiljøet, ser vi at skoler som har et godt læringsmiljø: har bedre læringsresultater har bedre helse og trivsel blant elevene har mindre bråk og uro i klassene har lite mobbing har større grad av gjennomføring og mindre fravær har mindre prestasjonsforskjeller knyttet til kjønn, språklige minoriteter og sosial bakgrunn Altså: Et godt læringsmiljø er: sikring av et faglig og sosialt læringsutbytte godt forebyggende helsearbeid 11.02.15 Sven Eirik Nilssen, Utdanningsdirektoratet
Læringsmiljøets mange relasjoner Foreldre Nære profesjonelle Klassekamerater
Tips og ideer til foreldre Snakk positivt om skole og læring i barn og unges påhør – spill på lag Vær tydelige og gode voksenmodeller – barn etterlikner ofte voksnes adferd Hjelp barna og de unge til å utvikle gode regler for samhandling («normal folkeskikk») Vær kjent med og følg skolens regelverk og rutiner Snakk med barn og unge om trivsel på skolen, om venner, om friminutt og om skoleveien. (Ikke «intervju» dem.) Fortell gjerne om positive episoder og hendelser fra din egen hverdag. Ta kontakt med skolen om det er noe som bør snakkes om, diskuteres eller avklares Informer skolen om saker som berører den enkeltes læring og sosiale utvikling Jobb aktivt for et inkluderende, godt og trygt miljø på fritiden og på skolen
Hvordan kan foresatte bidra? - Hvilke av punktene / ev. andre ting er spesielt viktige for barnas læringsmiljø? - Hvordan kan foreldre bidra aktivt for et inkluderende, godt og trygt miljø på fritiden? på skolen?
Ukebrev www.buer.skole.no
Les og skriv på 3.trinn Leseutvikling. - viktig å fortsette og lese 3 ganger på leksa. Alle 3 trenger ikke å være høyt, det er også viktig å trene på og lese inni seg. Voksne som gode forbilder ift lesing. Stavskrift Øveord Lesekonkurranse, klassekode: YT3S
Utviklende læring Innholdet dette året: Areal og beregning av areal Divisjon med rest Addisjon og subtraksjon av tresifrede tall Sammenlikne og måle vinkler Multiplikasjon og divisjon Tallinjer Brøk Titallsystemet I løpet av tredjeklasse bør elevene automatisere multiplikasjonstabellen.
Engelsk Større fokus på det å skrive og lese Øveord Kartleggingsprøve i engelsk på våren Oppfordrer til å snakke, repetere, se engelsk hjemme
Zippys venner Starter opp etter psykologisk førstehjelp Temaene som kommer i år er: God kommunikasjon Vennskap Forandringer i livet
Kommunikasjon Send SMS med kodeord HAEG (Hanne), KAJO (Kari) eller BUER3 til telefonnummeret som står på ukebrevene. F.eks. «BUER3 Per er syk i dag» Husk at mailadressene alltid står på ukebrevet også
Litt praktisk info: Etter høstferien starter vi med innegym. Vi skal da skifte og dusje. Fint om elevene har vannflasker med seg på skolen. Viktig at alle har innesko og skift på plassen sin. Årsplanene våre ligger på skolens hjemmeside. Utviklingssamtaler i uke 46 og 47
Litt repetisjon fra forrige møte… Silje og Stine er klassekontakter i år. Sosiale arrangementer: Høsttur, juleavslutning, vinteraktivitet, sommeravslutning Bursdagsgaver på trinnet: 50 kr hvis du gir kontanter Maks 100 kr hvis du gir gave