Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Diagnostisk undervisning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid Modul 4 Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at dere utvikler kunnskap om ulike misoppfatninger knyttet til tallregning. Gjennom modulen får dere innblikk i typiske misoppfatninger og eksempler på elevsvar som kan tyde på at elevene er i misoppfatninger knyttet til tallregning.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter Analyser elevsvar 40 minutter Oppsummer elevsvar 20 minutter Planlegg egen utprøving Totalt 120 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter

Gruppediskusjon og plenum Individuelt (5 min): Se over hva du har markert da du leste artiklene og gjør deg klar til gruppediskusjon Gruppediskusjon (15 min): Diskuter momenter dere har notert under lesingen av artiklene Plenum (10 min): Velg ut et par momenter som dere vil dele i plenum

Analyser elevsvar 40 minutter

Diskusjon i grupper Ta utgangspunkt i elevsvarene og diskuter spørsmålene nedenfor: Hvorfor svarer elevene slik? Hvordan tenker elevene? Hvilke typer oppgaver tror dere at eleven vil løse riktig? Hvor og når kan disse misoppfatningene være et problem? Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt? Vil noen av dine elever svare noe lignende? Velg ut ett elevsvar dere ønsker å løfte fram i plenum

Oppsummer elevsvar 20 minutter

Oppsummer i plenum Hver gruppe løfter fram sine tanker om elevsvaret de har valgt: Hvorfor svarer elevene slik? Hvordan tenker elevene? Hvor og når kan disse misoppfatningene være et problem? Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt? Vil noen av dine elever svare noe lignende? De neste sidene viser elevsvarene dere har diskutert i gruppene

Planlegg egen utprøving 30 minutter

Utprøving av oppgaver Arbeid i grupper og velg ut aktuelle oppgaver fra Diagnostiske oppgaver knyttet til tallregning dere ønsker å prøve på egen elevgruppe. Diskuter spørsmålene nedenfor og planlegg i fellesskap: Fokus på spesielle misoppfatninger, eller flere samtidig? Er det en oppgave du tror alle elevene vil få til? Hvorfor? Er det en oppgave du tror mange elever vil svare feil på? Hvorfor? Hvilke oppgaver vil være utfordringer for de ulike elevene? Hvordan vil dere gjennomføre utprøvingen? Oppgaver som løses individuelt Intervju Klassesamtale med utgangspunkt i oppgavene?

Misoppfatninger knyttet til tallregning D – Etterarbeid Modul 4 Misoppfatninger knyttet til tallregning D – Etterarbeid

Erfaringsdeling etter utprøving 60 minutter

Erfaringsdeling i gruppe og plenum Gruppediskusjon (30 min): Var svarene fra elevene som forventet? Oppdaget dere noen typiske feilsvar? Kan noen av svarene tyde på misoppfatninger? Var valg av tall i oppgavene gode for å få fram elevenes tenking? Er det sammenheng mellom resonnementene til enkeltelever og det dere noterte under gjennomføringen? Plenum (15 min): Noen interessante resonnement fra elevene som kan deles?

Hvilken betydning vil resultatene få for videre undervisning? Diskuter (noen av) spørsmålene i kollegiet, og prøv å bli enig om felles praksis for din skole/nettverk. Hvordan arbeider vi med de fire regneartene på vår skole? Er det opp til hver enkelt matematikklærer? Instrumentell eller relasjonell forståelse? Betrakter vi det bare symbolsk, eller jobbes det med andre kompetanser? Hvilke representasjoner velger vi å bruke? Hvordan kan vi legge opp undervisningen for å skape relasjonell forståelse og hindre misoppfatninger? Hvordan hjelpe elever som er i misoppfatninger knyttet til regneoperasjoner og algoritmer? Hva bør elevene og/eller lærerne arbeide videre med? En i kollegiet noterer konklusjonene om felles praksis. Diskuter hva dere gjør videre med dokumentet.

Neste modul i denne pakken handler om misoppfatninger knyttet til brøk Veien videre Undervisningsopplegg som utfordrer misoppfatninger knyttet til tallregning finner du på www.matematikksenteret.no/FRAMM Neste modul i denne pakken handler om misoppfatninger knyttet til brøk

Kilder Alseth, B. (1998). Kartlegging av matematikkforståelse. Matematikk på småskoletrinnet Brekke, G. (2002). Kartlegging av matematikkforståelse. Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk Brekke, G. (2002). Kartlegging av matematikkforståelse. Veiledning til tall og tallregning. E, G og I McIntosh, Alistair. (2007). Alle teller: Kartleggingstester og veiledning om misoppfatninger og misforståelser på området. Matematikksenteret. Svingen, O. L (2016). Barns strategier i arbeid med tall, Matematikksenteret, NTNU https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/media/filer/MAM/ Svingen Barns strategier i arbeid med tall.pdf