Analysere nyheter 28.12.2018.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nyhetsartikkel.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Argumenterende tekster
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Gjennomgående ferdigheter
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Artikkel.
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Digital startpakke kurs 3
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Framgangsmåte i mobbesaker
Forskningsprosjekt, tittel
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kristendommen Hvem, hva, hvor?.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Hva er en god ordbok?.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Modul 4 – Representasjoner
Lytteforståelse Rammeverket
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppdrag i historie - Muntlig
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Analysere nyheter 28.12.2018

Analysere nyheter Hva skal man tenke på når man leser eller ser nyheter – enten det er analogt eller digitalt? Ta utgangspunkt i en nyhet og vurder den opp mot punktene i denne presentasjonen Ideelt sett skal nyheter vise en sak fra flere sider og ikke innta en bestemt holdning, men det syndes tidvis mot dette – i presentasjonen går vi ut i fra at nyheter er objektive 28.12.2018

Ulike typer nyheter Nyhet - fakta som folket trenger å vite Nyhetsanalyse - tolke tema og hendelser objektivt og upersonlig Spesialrapport - dyptgående gjennomgang av et tema eller hendelse Undersøkende journalistikk - finne data, dokumenter og vitnesbyrd Spørreundersøkelse - spørre folket om temaer og hendelser (poll) Direktesending - dekke hendelser mens de skjer 28.12.2018

Nyheter versus meninger Nyheter informerer, meninger leder deg i en retning. Nyheter er basert på ulike synspunkter, meninger er basert på ett ståsted (syn) Nyheter tror at fakta taler for seg selv, meninger tror på argumentasjon. Nyheter er objektive og upersonlige, meninger er subjektive og personlige. 28.12.2018

De første inntrykkene Var historien innsiktsfull/ velbegrunnet/ettertenksom? Var den informativ - lærte du noe nytt? Er teksten god - er den klar, konsis, overbevisende? Ville du anbefalt andre å lese denne historien? Hvorfor? Har du tillit til publikasjonen, er de som står bak troverdige? Hvorfor mener du dette er god journalistikk? 28.12.2018

Fakta eller opinion? Er historien basert på fakta eller opinion? Gir den faktainformasjon som støtter innholdet? Høres det ut som noens personlige mening? 28.12.2018

Å presentere fakta er det viktigste og basisgrunnlag for god journalistikk. Nyhetshistorier som baserer seg på nøyaktige, verifiserbare opplysninger gir oss velinformerte innbyggere og et sterkt demokrati. Nyheter som baserer seg på meninger blir polariserte og gir ingen sunn debatt. 28.12.2018

Rettferdig eller partisk? Vurder om nyheten blir presentert rettferdig? partisk? Forteller man alle sider av historien eller velger man side? 28.12.2018

Det er en journalists ansvar å se alle sider i en kontroversiell sak, men det betyr ikke at alle sider skal belyses i samme grad i historien. Alle nøkkelpersoner må få en sjanse til å komme med sine kjerneargumenter, eller velge å ikke kommentere - hvis ikke blir ikke historien rettferdig. Det er ikke journalistens jobb å bestemme hva som er rett og galt, men å presentere alle sider slik at vi kan trekke våre egne konklusjoner. 28.12.2018

Kilder Er innholdet i teksten underbygd? Viser den til nok kilder slik at man kan verifisere hovedpunktene? Er kildene tydelig identifisert? 28.12.2018

Tell antall kilder som blir sitert, en god nyhetshistorie inneholder flere kilder med uavhengige synspunkter - både offisielle og uoffisielle. Er kildene anonyme så forklar hvorfor, noen historier ville ikke ha samme betydning uten anonyme kilder - men de må bli identifisert på en måte som gjør at leseren forstår hvorfor de blir sitert. 28.12.2018