Matematisk kompetanse B – Samarbeid Modul 2 Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Mål Målet med denne modulen er å få en felles forståelse for hva som ligger i begrepet matematisk kompetanse og bli godt kjent med kompetansemodellen til Kilpatrick m. fl.
Introduksjon Dere skal utveksle synspunkter på hva dere tenker det er viktig å legge vekt på i matematikkundervisningen og sammenlikne det med en modell for matematisk kompetanse.
Diskusjon knyttet til forarbeid 15 minutter
Gruppearbeid 10 minutter Gå sammen i grupper på 3-4. Bruk notatene fra forarbeidet og bli enige om tre-fire momenter dere mener er viktig å vektlegge i undervisningen. Velg en som presenterer gruppens synspunkter for kollegene. Plenum, hvis det er flere grupper. Neste lysbilde.
Plenum 5 minutter Gruppene presenterer sine synspunkter for hverandre. Notér momentene som kommer fram.
Teori og faglig påfyll 75 minutter
Arbeidsgang Arbeidet med teorien legges opp etter IGP-modellen (Individuelt-Gruppe-Plenum).
Individuelt arbeid 45 minutter Reflekter over følgende spørsmål mens du leser artikkelen Matematisk kompetanse av Ingvill M. Stedøy. Hva ligger i begrepet matematisk kompetanse, ifølge artikkelforfatteren? Marker deler av artikkelen som du finner spesielt viktige, relevante og interessante. Hvilke likheter og forskjeller finner du når du sammenligner egne notater fra forarbeidet med kompetansebeskrivelsene i artikkelen?
Gruppearbeid 15 minutter Gå sammen i grupper på 3-4. Del synspunkter på artikkelen. Bli enige om et par momenter dere vil dele i plenum. Velg en som presenterer gruppens synspunkter
Plenum 15 minutter Gruppene deler sine synspunkter med hverandre. Sørg for at synspunktene som legges fram blir notert slik at de er synlige for alle. Velg ut noen momenter dere vil ta med dere i arbeidet med nye moduler.
Matematisk kompetanse C – Utprøving Modul 2 Matematisk kompetanse C – Utprøving
Se film 15 minutter
Film Se filmen, identifiser og notér hvilke av de fem trådene i trådmodellen elevene får anledning til å utvikle i løpet av undervisningsøkten. Noter også hvilke grep læreren bruker for å utfordre elevene. Film: Innføring i uoppstilte likninger https://www.matematikksenteret.no/l%C3%A6ringsressurser/videreg%C3%A5ende/innf%C3%B8ring-i-uoppstilte-likninger
Matematisk kompetanse D – Etterarbeid Modul 2 Matematisk kompetanse D – Etterarbeid
Erfaringsdeling 30 minutter
Gruppearbeid 15 minutter Gå sammen i grupper på 3-4 Sammenlikn notatene dere gjorde mens dere så filmen. Har dere kommet fram til det samme, eller har dere ulike oppfatninger av det dere har sett?
Plenum 15 minutter Diskutér hvilke utfordringer dere mener ligger i det å legge opp en undervisning som gir elevene mulighet til å utvikle matematisk kompetanse.
Kilder Stedøy (2018). Matematisk kompetanse. Artikkel utarbeidet med utgangspunkt i artikkelen Aspekter ved tallforståelse, Valenta (2016). Filmen Innføring i uoppstilte likninger. Matematikksenteret.
Neste modul handler om læreplanforståelse Veien videre Neste modul handler om læreplanforståelse