Matematisk kompetanse B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Matematisk kompetanse B – Samarbeid Modul 2 Matematisk kompetanse B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få en felles forståelse for hva som ligger i begrepet matematisk kompetanse og bli godt kjent med kompetansemodellen til Kilpatrick m. fl.

Introduksjon Dere skal utveksle synspunkter på hva dere tenker det er viktig å legge vekt på i matematikkundervisningen og sammenlikne det med en modell for matematisk kompetanse.

Diskusjon knyttet til forarbeid 15 minutter

Gruppearbeid 10 minutter Gå sammen i grupper på 3-4. Bruk notatene fra forarbeidet og bli enige om tre-fire momenter dere mener er viktig å vektlegge i undervisningen. Velg en som presenterer gruppens synspunkter for kollegene. Plenum, hvis det er flere grupper. Neste lysbilde.

Plenum 5 minutter Gruppene presenterer sine synspunkter for hverandre. Notér momentene som kommer fram.

Teori og faglig påfyll 75 minutter

Arbeidsgang Arbeidet med teorien legges opp etter IGP-modellen (Individuelt-Gruppe-Plenum).

Individuelt arbeid 45 minutter Reflekter over følgende spørsmål mens du leser artikkelen Matematisk kompetanse av Ingvill M. Stedøy. Hva ligger i begrepet matematisk kompetanse, ifølge artikkelforfatteren? Marker deler av artikkelen som du finner spesielt viktige, relevante og interessante. Hvilke likheter og forskjeller finner du når du sammenligner egne notater fra forarbeidet med kompetansebeskrivelsene i artikkelen?

Gruppearbeid 15 minutter Gå sammen i grupper på 3-4. Del synspunkter på artikkelen. Bli enige om et par momenter dere vil dele i plenum. Velg en som presenterer gruppens synspunkter

Plenum 15 minutter Gruppene deler sine synspunkter med hverandre. Sørg for at synspunktene som legges fram blir notert slik at de er synlige for alle. Velg ut noen momenter dere vil ta med dere i arbeidet med nye moduler.

Matematisk kompetanse C – Utprøving Modul 2 Matematisk kompetanse C – Utprøving

Se film 15 minutter

Film Se filmen, identifiser og notér hvilke av de fem trådene i trådmodellen elevene får anledning til å utvikle i løpet av undervisningsøkten. Noter også hvilke grep læreren bruker for å utfordre elevene. Film: Innføring i uoppstilte likninger https://www.matematikksenteret.no/l%C3%A6ringsressurser/videreg%C3%A5ende/innf%C3%B8ring-i-uoppstilte-likninger

Matematisk kompetanse D – Etterarbeid Modul 2 Matematisk kompetanse D – Etterarbeid

Erfaringsdeling 30 minutter

Gruppearbeid 15 minutter Gå sammen i grupper på 3-4 Sammenlikn notatene dere gjorde mens dere så filmen. Har dere kommet fram til det samme, eller har dere ulike oppfatninger av det dere har sett?

Plenum 15 minutter Diskutér hvilke utfordringer dere mener ligger i det å legge opp en undervisning som gir elevene mulighet til å utvikle matematisk kompetanse.

Kilder Stedøy (2018). Matematisk kompetanse. Artikkel utarbeidet med utgangspunkt i artikkelen Aspekter ved tallforståelse, Valenta (2016). Filmen Innføring i uoppstilte likninger. Matematikksenteret.

Neste modul handler om læreplanforståelse Veien videre Neste modul handler om læreplanforståelse