Hva er realfag? B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hva er realfag? B – Samarbeid Modul 1 Hva er realfag? B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få en oversikt over hva som kjennetegner realfagene og undervisning i realfagene. Basert på kjennetegn for undervisning i realfag skal dere analysere innholdet i en undervisningssekvens.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet i grupper 15 minutter Faglig påfyll 20 minutter Diskuter og oppsummer Totalt 55 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper 15 minutter

Påstander om Realfag Dere skal ta til stilling til ulike påstander om realfag og deretter diskutere disse. Dere kan velge å bruke Kahoot eller håndsopprekning. Kahoot En person logger inn på Kahoot (lenke neste side). Start Kahoot-en, hver deltaker svarer enig/uenig. Diskuter påstanden før dere går videre til neste. Håndsopprekning Gå til lysbilde 7. Les opp en påstand. Hver deltaker svarer enig/uenig. Noter fordelinga. Diskuter påstanden før dere går videre til neste.

Kahoot (15 minutter) Åpne www.kahoot.it (eller Kahoot-appen) og svar på påstandene. Game PIN får dere av den som leder modulen. Lenke for den som setter i gang Kahoot-en: https://play.kahoot.it/#/?quizId=8053a1be-e581-492a-830e-3e1ebbe551eb

Håndsopprekning (15 minutter) Vurder følgende påstander, velg om du er enig eller uenig. Biologi, kjemi og fysikk utgjør realfagene i skolen. Matematikk er det viktigste i realfag. Det som kjennetegner realfag er systematiske arbeidsmåter. Matematikk dreier seg i hovedsak om å lære og bruke regler. Praktisk arbeid er en viktig del av all realfagundervisning. Realfag er kreative fag.

Faglig påfyll 20 minutter

Film (2 minutter) Se filmen Hva er realfag? Legg merke til hvordan filmen beskriver realfagene.

Hva menes med realfag? https://snl.no/realfag

Sammenhengen mellom realfagene Det er ei naturlig kontinuerlig vekselvirkning mellom matematikk og naturfagene, samtidig som de fremstår som egne fagområder. Matematikken er en viktig del av naturvitenskapen og brukes både i problemløsning, i representasjon av resultater og i utleding av teorier og lover. Samtidig er naturvitenskapen ofte en kontekst som har inspirert til utvikling av matematikk. På de to neste sidene skal vi se to eksempler på hvordan matematikk og naturfagene sammen har vært viktige.

Matematikk + naturvitenskap = sant På siste del av 1600-tallet var realfagene i rivende utvikling. Newton antok at det lå naturlover bak alle former for bevegelser på jorda og i verdensrommet. Ønsket om en matematisk beskrivelse av naturlovene førte til utviklinga av derivasjon, integrasjon og differensialregning. Dette ble verktøyene for beregning av volum, masse, arbeid og naturprosesser som vekst og bevegelse.

Matematikk + naturvitenskap = sant Klimamodeller er et tidsaktuelt eksempel der matematikken er en viktig del av naturvitenskapen. Åpne animasjonen for å se hvordan matematiske formler kan brukes til å beskrive mange av de fysiske prosessene som påvirker klimaet.

Kjennetegn for realfagene Realfagenes kjennetegn er viktig for måten vi underviser fagene på. Noen har kanskje opplevd at realfagene består av faktabaserte sannheter som skal pugges. I virkeligheten er fagstoffet langt fra statisk. Kunnskapen vår innen realfagene utvikles og utvides stadig, og for at denne utviklinga skal skje er noe av det viktigste å være kreativ og å kunne reflektere. På de to neste sidene ser dere hva matematikeren Andrew Wiles* og astrofysikeren Carl Sagan** sa om det å jobbe med realfagene. *Andrew Wiles regnes som en av verdens fremste tallteoretikere, **Carl Sagan var en av de mest kjente forskere innen naturvitenskapen på 1970-tallet og 1980-tallet.

Andrew Wiles om matematikk og kreativitet «Mange tenker nok på matematikere som datamaskiner. Er ikke alt allerede kjent? Nei, matematikk er ekstremt kreativt. Vi kan komme opp med helt uventede mønstre. Vi formidler det til andre på en svært formell måte. Men vi skaper det ikke på den måten, og vi tenker ikke på den måten. Vi er ikke roboter. Å arbeide med matematikk innebærer å møte mange vanskeligheter, å gjøre feil, å holde ut, å gjøre fremgang, å ha en drøm og å elske det du gjør så høyt at du er villig til å bruke tida som trengs.»

Sagan om naturvitenskap og refleksjon «Science is a way of thinking much more than it is a body of knowledge.» Carl Edward Sagan (1934 - 1996) Med sitatet refererer Sagan til at: naturvitenskap er en måte å forstå den fysiske verden på, basert på observerbare bevis, resonnement og gjentatt testing. å tenke som en naturviter handler om å stille spørsmål, observere og undersøke, reflektere og argumentere.

Undervisning i realfagene Som vi så på de to eksemplene så kjennetegnes realfagene både av hvordan vi tenker og hvordan vi jobber for å skaffe kunnskap. Selv om realfag ikke er et fag i skolen, har undervisning i skolefagene matematikk og naturfagene en del felles kjennetegn. Noen av de felles kjennetegnene er at undervisninga handler om problemløsning, kreativitet og utforskende arbeidsmåter.

Undervisning i realfagene Problemløsning handler om oppgaver der man ikke umiddelbart kan se hvordan de skal løses. Kreativitet handler om å vurdere og å komme med forslag til mulige måter å angripe et problem på. Utforskende arbeidsmåter er de ulike måtene man jobber på når man undersøker et fenomen eller ei problemstilling.

Diskuter og oppsummer 20 minutter

Hva kjennetegner realfag? (10 minutter) Oppsummer i grupper på tre–fire personer: Hva skiller realfagene fra andre skolefag? Hva bør kjennetegne undervisning i realfagene?

Oppsummer i plenum (10 minutter) Hver gruppe deler kortfattet fra diskusjonen. Hva skiller realfagene fra andre skolefag? Hva bør kjennetegne undervisning i realfagene?

Hva er realfag? C – Utprøving Modul 1 Hva er realfag? C – Utprøving

Ingen utprøving med elever I denne modulen er det ikke lagt inn utprøving med elever. Det er derfor mulig å gjennomføre C – Utprøving og D – Etterarbeid umiddelbart etter at dere er ferdig med B – Samarbeid. I C – Utprøving skal dere se på en undervisningssekvens og vurdere om dere kan kjenne igjen det som dere mener karakteriserer undervisning i realfagene i skolen.  

Vurdere undervisningssekvens i realfag (20 minutter) Dere skal nå se på en undervisningssekvens og vurdere om dere kjenner igjen det som kjennetegner undervisning i realfagene i skolen.

Refleksjonsspørsmål Velg en av følgende undervisningssekvenser: Film om undervisning i matematikk Økt 1A i undervisningsopplegget Bærekraftig naturmangfold Refleksjonsspørsmål Hvilke av realfagene blir undervist i undervisningsopplegget? Hvordan tenker du at undervisninga i filmen / økt 1A legger til rette for problemløsning? kreativitet? utforskende arbeidsmåter? Noter svarene dine og ta med til D – Etterarbeid.

Hva er realfag? D – Etterarbeid Modul 1 Hva er realfag? D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å få en oversikt over hva som kjennetegner realfagene og undervisning i realfagene. Basert på kjennetegn for undervisning i realfag skal dere analysere innholdet i en undervisningssekvens.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Diskuter i grupper 20 minutter Oppsummer i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter Totalt 45 minutter

Diskuter i grupper (20 minutter) Ta utgangspunkt i notatene deres og diskuter i grupper på tre– fire personer: Hvordan legger undervisninga i filmen / økt 1A tilrette for problemløsning, kreativitet og utforskende arbeidsmåter? Hvordan kan vi jobbe med problemløsning, kreativitet og utforskende arbeidsmåter i skolens realfagsundervisning?

Oppsummer i plenum (15 minutter) Oppsummer i plenum der hver gruppe kommer med hvert sitt innspill på hvordan kan vi jobbe med problemløsning, kreativitet og utforskende arbeidsmåter i skolens realfagsundervisning.

Veien videre (10 minutter) De to neste modulene i denne pakka handler om matematisk og naturvitenskapelig kompetanse. Dere kan velge en eller begge disse modulene før dere jobber med siste modul som handler om læreplanforståelse. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.