Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis Kom godt i gang Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å skape en oversikt og samtidig få frem behov som kan videreutvikle eksisterende praksis. Lærere kan alene og sammen med kollegaer reflektere over hvilken vurderings- og oppfølgingspraksis skolen har, skape en oversikt og få frem behov for videreutvikling av nåværende praksis. Skolen kan også, gjerne i samarbeid med pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) vurdere når og hvordan PPT inngår i vurderings- og oppfølgingspraksisen. Lærere og PPT kan prøve ut og evaluere nye former for vurdering og oppfølging.

Tidsplan for modulen Aktivitet Anbefalt tidsbruk A – Forarbeid 40 minutter B – Samarbeid 80 minutter C – Utprøving 60 minutter D – Etterarbeid 110 minutter Hele modulen 290 minutter

A – Forarbeid 40 minutter

Individuelt arbeid Ta med notatene til B–Samarbeid Studer Modell for vurderings- og oppfølgingsprosesser med forklaringer. Bruk Arbeidsnotat til vurderings- og oppfølgingsprosesser. Noter i det tomme skjemaet hvilke metoder og eventuelle vurderingsmateriell du tar i bruk i de ulike fasene. Ta også med hva du skulle ønske å gjøre, eller kjenner til at andre gjør. Fase 1: Vurdering for å finne ut av mangfoldet av kompetanser i hele klassen. Fase 2: Vurdering av læringsutbyttet av tilpasset opplæring for en enkelt elev eller en liten gruppe. Fase 3: Vurdering sammen med PPT av behov for ytterlig tilpasning eller henvisning for utredning.  Ta med notatene til B–Samarbeid

B – Samarbeid 80 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A - Forarbeid 20 minutter Refleksjon og faglig påfyll 40 minutter Forberedelse til C – Utprøving Hele økta 80 minutter

Oppsummering A - Forarbeid 20 minutter

Gruppediskusjon Individuelt (5 minutter) Se over det du har skrevet i Arbeidsnotat til vurdering- og oppfølgingsprosesser og gjør deg klar til gruppediskusjon. Gruppediskusjon (15 minutter) Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre-fire personer. Hva gjør dere i hver av fase 1, 2 og 3 med vurdering og oppfølging på deres skole?  Hvem gjør hva (lærer, spesialpedagog, PP-tjenesten, andre)? Hva slags vurdering og oppfølging er skolen god på og stolt av? Har skolen en felles praksis?

Refleksjon og faglig påfyll 40 minutter

Refleksjon Bruk Arbeidsnotat til vurdering- og oppfølgingsprosesser. Noter hva slags vurdering dere ønsker å utvikle i fase 1, 2 og 3. Når passer det å bruke observasjon, screening, dynamisk kartlegging, intervju, kartlegging eller testing sammen med PPT? Hvem skal ha ansvar for hva (lærer, spesialpedagog, PP-tjenesten, andre) og i hvilke faser?

Faglig påfyll Studer Oversikt over hva som finnes av ulike kartlegginger  [https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/page/1 40506GrunnskolenPPT.pdf] Spørsmål knyttet til oversiktene [pdf].

Planlegg utprøving 20 minutter

Lag oversikt og gjør valg Lag en felles oversikt i plenum over ønsker for vurdering fra arbeidsnotatene til gruppene. Sørg for at dere velger ulike faser i utprøvingene, slik at alle fasene i modellen er dekket opp, for eksempel: Fase 1 – Observasjon, screening Fase 2 – Dynamisk kartlegging/intervju Fase 3 – Kartlegging/testing i samarbeid med PPT Bestem dere for hva skolen skal prøve ut og videreutvikle. Hva ønsker dere å undersøke? Hva skal vurderingen svare på? Samsvarer innholdet og aktivitetene i vurderingen med det som har vært gjort i opplæringen? Hvordan skal informasjonen brukes?

Praktiske forberedelser til C – Utprøving Velg hvem som skal samarbeide om utprøving og videreutvikling av en vurderingsform. Gjør forberedelser for å finne fram materiell, eventuelt bestille det som skal prøves ut. Tenk gjennom hvordan dere vil dokumentere elevens tenkning og resonnement underveis, for eksempel med egne notater, lydopptak eller video.

C – Utprøving 60 minutter

Utprøving Øv på ny vurdering (det bør være minst to som samarbeider). Samarbeid om og støtt hverandre i å prøve ut materiell og forstå hvordan det kan brukes. Reflekter rundt spørsmålene fra B – Samarbeid Hva ønsker dere å undersøke? Hva skal vurderingen svare på? Samsvarer innholdet og aktivitetene i vurderingen med det som har vært gjort i opplæringen? Hvordan skal informasjonen brukes? Noter hvordan dere opplever den valgte vurderingsformen. Hva var nyttig? Hva var utfordrende? Vil dere anbefale skolen å bruke denne vurderingsformen? Argumenter hvorfor eller hvorfor ikke.

D – Etterarbeid 110 minutter

Erfaringsdeling etter utprøving Presentasjoner i plenum: 60 minutter Diskusjoner i grupper og plenum: 20 + 20 minutter

Presentasjoner i plenum Ta utgangspunkt i refleksjoner, notater og erfaringer fra B – Samarbeid og C – Utprøving. Presenter for hverandre hva som har blitt prøvd ut. Beskriv hvilken fase utprøvingen var rettet mot. Beskriv hva som kom fram av ny kunnskap og erfaringer.

Diskusjoner i grupper og plenum Grupper (20 minutter): Diskuter erfaringene fra utprøvingene og hva som kan tas med inn i og eventuelt videreutvikle nåværende praksis. Noter et par-tre momenter dere ønsker å dele i plenum. Hvem skal ha ansvar for hva i det videre arbeidet? Alle lærerne ved skolen Utvalgte lærere Spesialpedagoger Rådgivere i PP-tjenesten Plenum (20 minutter) Diskuter spørsmålene over i plenum, og bli enige om hva dere vil gjøre videre.

Veien videre 10 minutter

Anbefaling til videre arbeid Skolen har arbeidet med å fornye vurderingspraksisen sin. Hver og en trenger å bli enda bedre kjent med og utvikle de nye vurderingsformene for å kunne ta dem i bruk med sine elever. Det kan anbefales å fortsette den aktive prosessen med ny vurdering og oppfølging av elevers læringsprosesser, ved å arbeide videre med ressursene som er foreslått i denne modulen.

Neste modul … minutter

Når dette arbeidet har oppnådd ønsket kvalitet, vil vi anbefale å bli kjent med moduler i pakkene Vurderingspraksis og Oppfølgingspraksis, som kan bidra til ytterlig utvikling av skolens vurderings- og oppfølgingspraksis.

Referanser Utdanningsdirektoratet. Ideer til vurdering: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/

Click to edit Master title style