Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Prosess og resultat Vi følger fartsgrenser ikke for å unngå bot men fordi det er forsvarlig. Arbeidsmiljøloven er opptatt både av selve arbeidet med å etterleve loven og av resultatene.
Tre inngangsdører til arbeidsmiljøet Lovens krav til arbeidsbetingelser (resultatene) Arbeidsmiljøarbeidet (prosessene) Opplevd arbeidsmiljø (konkret målbart som sykefravær, skader, uhelse, men også mindre målbare forhold som trivsel)
Arbeidsbetingelser Fysiske og ergonomiske Kjemiske og biologiske Psykososiale Organisatoriske
Organisatoriske arbeidsbetingelser Arbeidstilknytning Arbeidsavtaler Arbeidstidsordning Lønnssystemer Faglig og personlig utvikling Selvbestemmelse Variasjon - Alle punkter ifølge Arbeidstilsynet Arbeidets organisering (organisasjonskart og mye mer) Tilrettelegging og ledelse Teknologi Styrings- og planleggingssystemer Kontrolltiltak Omstillinger Medvirkning Informasjon Opplæring
Psykososiale arbeidsbetingelser Ivaretagelse av integritet og verdighet Muligheter for kontakt og kommunikasjon Ikke utsettes for trakassering og utilbørlig opptreden Beskyttes mot vold, trusler og uheldig belastninger som resultat av kontakt med andre … og andre er ledelse, kolleger, elever, foreldre og andre.
Kan en årsak til dårlig psykososialt miljø ha sin årsak i at det ikke er samsvar mellom KRAV og RESSURSER eller mellom ANSVAR og HANDLINGSROM? Kan det også være slik at stress-belastninger som er vanskelig å beskrive og som ofte er sammensatt, får oss til å klage på andre forhold?
Tre inngangsdører til arbeidsmiljøet Lovens krav til arbeidsbetingelser (resultatene) Arbeidsmiljøarbeidet (prosessene) Opplevd arbeidsmiljø (konkret målbart som sykefravær, skader, uhelse, men også mindre målbare forhold som trivsel) Tre inngangsdører til arbeidsmiljøet
Arbeidsmiljøarbeidet (internkontroll) Arbeidsgiver har ansvaret for at prosessene går sin gang Arbeidstaker har plikt til å delta (verneombud og tillitsvalgte) Arbeidsmiljøutvalg for virksomheter med over 50 ansatte Bedriftshelsetjeneste for utvalgte bransjer 48-timers kurs for ledere, verneombud og medlemmer i AMU Kartlegge farer og problemer Rette feil Risikovurdere Iverksette tiltak for å redusere risiko
Hva er risikoanalyse? Hva kan gå galt? Hva kan vi gjøre for å forhindre dette? Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer? Arbeidsgiver og arbeidstaker setter seg sammen (i AMU) og utarbeider risikovurderinger
Hva er spesielt utfordrende for en friskole når det gjelder arbeidsmiljø Betingelser Prosesser / internkontroll Arbeidets organisering Tilrettelegging og ledelse Teknologi Styrings- og planleggingssystem er Kontrolltiltak Omstillinger Medvirkning Informasjon Arbeidsgiver har ansvaret for at prosessene går sin gang Arbeidstaker har plikt til å delta (verneombud og tillitsvalgte) Arbeidsmiljøutvalg for virksomheter med over 50 ansatte Bedriftshelsetjeneste for utvalgte bransjer 48-timers kurs for ledere, verneombud og medlemmer i AMU Kartlegge farer og problemer Rette feil Risikovurdere Iverksette tiltak for å redusere risiko Opplæring Arbeidstilknytning Arbeidsavtaler Arbeidstidsordning Lønnssystemer Faglig og personlig utvikling Selvbestemmelse Variasjon
Tre inngangsdører til arbeidsmiljøet Lovens krav til arbeidsbetingelser (resultatene) Arbeidsmiljøarbeidet (prosessene) Opplevd arbeidsmiljø (konkret målbart som sykefravær, skader, uhelse, men også mindre målbare forhold som trivsel)
Opplevd arbeidsmiljø Arbeidstakers og arbeidsgivers beskrivelser og vurderinger. Informasjon fra helse- og velferdsmessige registreringer. Sykefravær (mengde, varighet, perioder, årsaker) Skader og ulykker Senskader Turnover Arbeidsmiljøundersøkelser
Hva er varsling? Varsling handler om å si fra om uheldige forhold enten det handler om arbeidsmiljø eller andre forhold. Skolen (5 ansatte eller mer) skal ha rutiner for varsling. Rutinene forplikter begge veier. Loven beskytter varsler mot gjengjeldelse og rutiner skal gi arbeidsgiver mulighet til å ta grep om saken.