Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva kjennetegner de gode virksomhetene?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva kjennetegner de gode virksomhetene?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva kjennetegner de gode virksomhetene?
Monica Seem, avdelingsdirektør i Arbeidstilsynet

2 Litt om Arbeidstilsynet
Jobber for at arbeidslivet skal være seriøst, trygt og inkluderende Vi vil at alle arbeidstakere skal være like friske når de går hjem fra jobb som da de kom Tilsynsansvar for alle bransjer i landbasert arbeidsliv Jobber risikobasert Vi jobber for… Vi en ganske liten etat som har tilsynsansvar for hele det landbaserte arbeidslivet. Altså er ikke Arbeidstilsynet rigget til for å være over alt, men vi skal jobbe risikobasert. Vi skal rette innsatsen dit hvor risikoen for helseproblemer er størst. For oss betyr dette at jo hardere og mer alvorlig helseutfall, jo høyere prioritering i vår risikobasering. Derfor kjenner nok mange oss fra det tradisjonelle tilsynsarbeidet hvor vi følger opp ulykker hvor personer har blitt skadd, eller følger opp tema som farlig arbeid, håndtering av kjemikalier, tungt og ensidig arbeid - utfordringer knyttet til det fysiske arbeidsmiljøet som gir harde helseutfall og som har en tydelig kobling til arbeidet man utfører.

3 Det som står i fokus i dag er en annen del av arbeidsmiljøet, nemlig psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø. Vi vet at deler av sykefraværet i Norge stammer fra psykososiale og organisatoriske forhold i virksomhetene. Det har sin årsak i arbeidsmiljøet, men sammenhengene kan være vanskeligere å få øye på. Det gjør det også litt vanskeligere å adressere og håndtere. Til forskjell fra det fysiske arbeidsmiljøet, som vi kan observere og derfor enklere kan forholde oss til, så kan vi ikke på samme måte observere det psykososiale arbeidsmiljøet. Eksempelvis kan samme situasjon eller samme type ledelse oppfattes ulikt av forskjellige personer. Altså handler denne delen av arbeidsmiljøet mye om hvordan folk opplever ulike faktorer i arbeidsmiljøet.

4 Arbeidsmiljø handler om arbeidet!
Arbeidsmiljøet er knyttet til hvordan man organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet Arbeidsmiljøet er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass og krever derfor ulike tilnærminger Arbeidsmiljøet påvirker arbeidstakernes helse, jobbengasjement og virksomhetenes resultater og produktivitet Når det er sagt, så vet vi også en del om hva som er viktige faktorer for et godt arbeidsmiljø – det står i folderen. Og skal man jobbe forebyggende med arbeidsmiljøet sitt er det viktig at disse faktorene adresseres. Og dette er faktorer som knytter seg til planlegging, gjennomføring og organisering av selve arbeidet man utfører. Og det er viktig at forebyggende arbeidsmiljøarbeid retter seg mot faktorene i selve arbeidet, og ikke forveksles med eller erstattes av fokus på velferdsgoder og sosiale trivselstiltak. Dette kan være gode tiltak som fremmer trivsel og hygge på jobben, men det kan ikke erstatte forebyggende arbeidsmiljøarbeid – det må heller komme i tillegg.

5 Hva ser Arbeidstilsynet på tilsyn angående forebygging?
Virksomhetene har i hovedsak blitt flinkere til å forebygge Mange virksomheter reparerer når skade og sykdom har oppstått istedenfor systematisk å forebygge at det oppstår Manglende kunnskap om kravene til kartlegging og risikovurdering Manglende kunnskap om det forebyggende perspektivet som ligger bak disse kravene Vi ser også at det er manglende kunnskap om de elementene som er helt grunnleggende i arbeidsmiljøarbeidet – nemlig skaffe seg oversikt over hva som er utfordringene i vårt arbeidsmiljø og gjøre en vurdering av hva man da trenger å jobbe forebyggende med. Altså det som heter kartlegging og risikovurdering i loven. Uten å ha et bilde på hva som er/kan bli utfordringer hos oss, så er det også vanskelig å sette inn de riktige tiltakene. De tiltakene som nettopp skal bidra til å forebygge at folk blir syke. Og den sammenhengen der – at det å kartlegge og vurdere utfordringer i arbeidsmiljøet er viktig for å forhindre sykdom – og ikke noe som gjøres for å innfri et regelverk – den koblingen ser vi at en del virksomheter sliter med å få øye på. Det handler jo om forståelsen om HVORFOR man skal prioritere forebyggende arbeid. Altså – virksomhetene ser ikke det forebyggende perspektivet som ligger til grunn for at loven stiller krav på dette området. Men vi synes også at vi ser at de virksomhetene som ikke har vært så opptatt av forebygging tidligere, fortsatt ikke er det, mens de som over mange år har vært opptatt av forebygging, har blitt enda bedre. Så spennet mellom de virksomhetene som ikke jobber forebyggende og de som gjør det har blitt større.

6 Hva ser Arbeidstilsynet på tilsyn angående forebygging? (forts.)
Mange virksomheter ser på forebygging kun som en lovpålagt oppgave, heller enn at det er en naturlig del av det daglige arbeidet i virksomheten Fortsatt mye å gå på før alle virksomheter forstår sammenhengen mellom forebyggende tiltak i arbeidsmiljøet og fysiske og psykiske belastninger, sykdom og sykefravær Andre virksomheter har oppdaget at et godt forebyggende arbeid vises på bunnlinja og ser på forebygging som et fortrinn Dessverre er det for mange virksomheter som ser på forebygging kun som en lovpålagt oppgave, heller enn at det er en helt naturlig og integrert del av den vanlige driften og arbeidet i virksomheten. Vi ser også at mange virksomheter jobber godt forebyggende, men at de ikke alltid er like flinke til å dokumentere det de gjør. Flere har også en manglende bevissthet rundt at det de gjør faktisk er forebyggende arbeid, de gjør bare det de mener er bra for sine ansatte. Men heldigvis er det også slik at flere virksomheter nettopp har sett at et godt forebyggende arbeid vises på bunnlinja og er lønnsomt både for virksomheten og for de ansatte. Disse virksomhetene ser dermed forebygging som et konkurransefortrinn. De fleste virksomheter jakter på å tiltrekke og beholde de gode fagfolkene. Det å ha et godt arbeidsmiljlø – jobbe godt forebyggende - styrker omdømme. Enhver vet at omdømme – er magneten for både tiltrekke seg medarbeidere og gode kunder.

7 Hva gir Arbeidstilsynet mange pålegg om?
Innføring og utøving av systematisk arbeidsmiljøarbeid Manglende rutiner og der de foreligger kjenner ofte ikke arbeidstakerne til dem Manglende medvirkning fra verneombud, ansatte og tillitsvalgte og møteplasser for å sikre medvirkning Manglende opplæring innen HMS for arbeidsgiver, verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg Det vi gir mest pålegg om i våre tilsyn er det helt grunnleggende som må være på plass i alle virksomheter: Innføring og praktisering av det systematiske arbeidsmiljøarbeidet. Og spesielt det som går på kartlegginger og vurderinger Manglende rutiner, og ofte er de rutinene som finnes ikke godt nok kjent blant arbeidstakerne Det er manglende medvirkning og manglende møteplasser for å sikre medvirkning Og det er manglende opplæring innen helse, miljø og sikkerhet For å kunne forhindre at arbeidstakerne får fysiske eller psykiske helseplager, må dette være på plass og jobbes med jevnlig

8 Hvorfor er forebyggende arbeidsmiljøarbeid vanskelig å prioritere ?
Dette er et spørsmål som har mange svar, De fleste virksomhetene er klar over gevinsten med forebyggende arbeid og at det er for dyrt ikke å forebygge, men det er lettere sagt enn gjort tid, hva vi målt på, rapportere, administrasjon, vanskelig, mye ord resultatene av god forebygging er oftest usynlige nettopp fordi dere lykkes i å forhindre at noe uønsket skjer Da er det samtidig så rart……. Flere topplederundersøkelser viser at tilgang til nøkkelpersonell vurderes som en av de viktigste utfordringene for selskapers vekst. Samtidig viser flere nordiske undersøkelser at ledere mener endringstakten i forhold til teknologi vil skape nye forretningsmodeller og «business». Endringstakten anslås å være kjappere de neste 5 år enn det den har vært… Vi vet at for de fleste små og store kommuner- små og store virksomheter – så er det fokus på å få tak i de rette fagfolkene… beholde de… Da er det rart---- at i en tid med stor bekymring for å få tak i og beholde nøkkelpersonell - at vi ikke satser mer på å beholde de vi har– og holde de friske og skape et forsvarlig arbeidsmiljø… Jeg håper dette blir en del av debatten senere i dag.

9 De som lykkes Medvirkning fra arbeidstakerne
Kartlegge Vurdere Tiltak Ny gjennomgang Medvirkning fra arbeidstakerne Har ledere som organiserer arbeidet på en god måte Systematisk forebyggende arbeidsmiljøarbeid Hva gjør så de som lykkes med å skape et godt arbeidsmiljø? Vi ser særlig fire områder som de virksomhetene som lykkes jobber godt med: De har gode ledere De opptatt av god medvirkning med ansatte De sørger for at alle får den opplæringen som er nødvendig De jobber systematisk med arbeidsmiljøarbeid Ledelse og organisering av arbeidet: Ledelse er kanskje den viktigste faktoren i en virksomhet, på alle nivåer Hvordan arbeidet er organisert og ledet er noe av det mest grunnleggende i en virksomhet og det påvirker hele arbeidsmiljøet både på godt og vondt Eksempler på organisering av arbeidet er: fordeling av arbeidsoppgaver, jobbkrav, bemanning, roller og ansvar God medvirkning Den norske modellen er bygget på et godt samarbeid mellom arbeidstakerne og arbeidsgiver Arbeidstakerne har både en rett og en plikt til å medvirke i prosesser og beslutninger som gjelder egen arbeidsplass Det er når arbeidsgiver og arbeidstaker jobber sammen at en finner de beste løsningene på utfordringer i arbeidsmiljøet Nødvendig opplæring Alle skal ha nødvendig opplæring i hvordan de skal gjøre jobben på en trygg og sikker måte Og man skal ha opplæring om hvilke utfordringer eller farer som kan følge med de arbeidsoppgavene de har Arbeidsgiver skal ha HMS-opplæring. Andre ledere skal også ha nødvendig opplæring Systematisk forebyggende arbeidsmiljøarbeid De virksomhetene som jobber godt forebyggende med arbeidsmiljøet sitt, de klarer å jobbe i tråd med hjulet på figuren, de har denne sløya fra kartlegging, vurdering, tiltak, evaluering Og de klarer å gjøre forebyggende arbeidsmiljøarbeid til en integrert og naturlig del av virksomhetens drift – ikke noe man holder på med i tillegg til det man egentlig jobber med i virksomheten Arbeidet drives ikke av krav i loven, men av ønsket om å ha et godt arbeidsmiljø, fordi dette lønner seg både for virksomheten og de ansatte. Man har klart å etablere en kultur for å jobbe forebyggende …Men først skal jeg prøve meg på en liten oppsummering av hva som kjennetegner de gode virksomhetene Sørger for opplæring

10 Kort fortalt: De som lykkes har gode ledere som samarbeider med de ansatte om å forbedre arbeidsmiljøet, alle har den opplæringen og kompetansen de trenger, de har god oversikt over farer og utfordringer i virksomheten og de setter inn tiltak som fører til en bedre organisering av arbeidet og forhindrer at helsebelastninger, sykdom og skader oppstår i første omgang.

11 Systematisk arbeidsmiljøarbeid er:
å skaffe oversikt = å være føre var å identifisere risikoen = finne ut hva som kan gå galt og hvorfor det kan gå galt å sette inn tiltak = gjøre noe med det å evaluere = finne ut om tiltakene fungerte, ev. justere kursen Å se hva som kan bli et problem, og gjøre noe med det! Jeg skal gå litt nærmere inn på det viktigste verktøyet for å jobbe godt med arbeidsmiljøet, nemlig systematisk arbeidsmiljøarbeid Å jobbe med arbeidsmiljø trenger ikke å være komplisert, det handler om å skaffe oversikt, identifisere utfordringer og å sette inn tiltak og å evaluere. Her er det god hjelp å hente ved å bruke kunnskap om hva som er utfordringer i bransjen de hører til og i yrkene i virksomheten når de kartlegger Ut fra denne kunnskapen må man prioritere hva man skal gjøre noe med Når man har prioritert, må det settes inn tiltak for å redusere utfordringene og de må evalueres for å finne ut om de har hatt en effekt. Hvis ikke må kursen justeres Det er viktig å involvere arbeidstakerne i dette arbeidet fordi det er de som er nærmest oppgaveutførelsen og vet hvor skoen trykker Altså – det systematiske arbeidsmiljøarbeidet handler om å se hva som kan bli et problem og gjøre noe med det!

12 Noen råd på veien Sett forebygging på agendaen, vær pådrivere
Sørg for at arbeidsmiljøarbeidet er systematisk og jevnlig, ikke tilfeldig og skippertak Vær tydelig på organisering av arbeidet og rolleavklaringer: hvem har ansvar for hva og hvem skal gjøre hva Jobb kunnskapsbasert, - bransje, virksomhet, og tiltak som virker Å forebygge er mer lønnsomt for alle enn å reparere Ikke mist motet - resultatene av god forebygging er oftest usynlige nettopp fordi dere lykkes i å forhindre at noe uønsket skjer De organisatoriske arbeidsbetingelsene er fundamentet i enhver virksomhet og har ofte stor innvirkning på de andre delene av arbeidsmiljøet For å få varige positive endringer i arbeidsmiljøet må innsatsen og tiltakene i hovedsak rettes mot å bedre de organisatoriske arbeidsbetingelsene

13 Noen råd på veien Koble kunnskapen om hva som virker med erfaringene arbeidstakerne har, da finner man gode løsninger som er tilpasset virksomheten Tiltakene må primært rettes mot virksomhetsnivået og ikke enkeltarbeidstakere Finn ut om tiltakene fungerer, hvis ikke, endre kurs Bruk gjerne de gode hjelperne som verneombud og bedriftshelsetjenesten Får man til dette så vil man skape en kultur i virksomheten for å jobbe forebyggende med arbeidsmiljøet, og gjøre arbeidsmiljø til en naturlig del av det man jobber med. Det er lønnsomt for alle!

14 Så helt til slutt litt reklame for to verktøy vi mener er gode hjelpemidler for spesielt små og mellomstore virksomheter, men som også store virksomheter kan ha nytte av Arbeidsmiljøguiden er en innføring i systematisk arbeidsmiljøarbeid og gir gode råd for å komme i gang. Den gir kjennskap til sentrale begreper, gir innblikk i krav på arbeidsplassen og hvordan arbeidet kan gjøres sikkert. Så her får man gode råd og verktøy til å komme i gang med forebyggende arbeidsmiljøarbeid.

15 Det er videofilmer hvor inspektører gir en forklaring til ulike tema, hvorfor ulike tema er viktige, utdyper og eksemplifiserer hvordan dette kan jobbes med.

16 Guiden gir hjelp og råd til hvordan man skal kartlegge og vurdere alle sider ved arbeidsmiljøet – både de fysiske og de psykososiale og organisatoriske sidene.

17 Ledermøte i mars 2018 Tre bransjer: Frisør, renhold og transport (snart klar) Her har vi brukt kunnskapen om hva som er de viktigste utfordringene i bransjene og laget et verktøy hvor man enkelt får hjelp til å kartlegge de viktigste utfordringene, prioritere dem og få opp forslag til aktuelle tiltak. Verktøyet er enkelt og retter seg primært mot små virksomheter. Mål å få de virksomhetene som har lite fokus på forebyggende arbeidsmiljøarbeid til å gjøre mer – på en enkel måte. For dette arbeidet trenger ikke være komplisert.

18 Hvordan fungerer Risikohjelpen?
Gratis Kan brukes anonymt – kun bruker har tilgang til data Brukeren: Tar stilling til foreslåtte risikoforhold eller tema Får forslag til tiltak – vurderer om foreslåtte tiltak allerede er gjennomført Kan legge til egne risikoforhold Kan legge til egne tiltak Kan legge til ansvarlig og frist for gjennomføring av tiltakene Handlingsplan viser tiltak som skal utføres og hvilke tiltak som er utført Risikovurderingsverktøyet foreslår risikoforhold som er typisk for bransjen, men siden hver arbeidsplass er unik kan det være flere risikoforhold enn det som er tatt med. Derfor får brukeren (arbeidsgiver) muligheten til å legge til risikoforhold selv, tiltak og planlegge hvem som skal Info blir kryptert for at info ikke skal komme på avveie. Vi skal ikke lage et risikovurderingsverktøy for å se virksomhetene i kortene. Viktig for at de skal føle seg trygg på at det de skriver inn påvirker hvor vi går på tilsyn.

19 Mer kunnskap og informasjon får du her:
Dere kan finne mye god kunnskap og veiledning på våre nettsider, 3 mill treff i året.. Har du spørsmål kan du gjerne ta kontakt med Svartjenesten vår på telefon eller e-post og du kan også følge oss på Facebook og Twitter Arbeidstilsynets svartjeneste mottar over henvendelser i året på telefon og på e-post. Arbeidstilsynets svartjeneste: Facebook og twitter

20 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Hva kjennetegner de gode virksomhetene?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google