Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Hvem digitaliserer vi for? Brukersentrert digitalisering.
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
1 1 Om - differensiert rapportering i KOSTRA - ny funksjonkonto for eierseksjonering - selvkostrapportering ”…og alt henger sammen med alt!” Jørn Kristian.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Veileder for gevinstrapportering
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
«Å bygge nye Asker kommune»
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Systemavgrensing og aktøranalyse
Bærekraftig samfunnsutvikling
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Bransjedag, Innledning ved Laila Falck, byggesakssjef
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Kvalitetsheving av matrikkelen
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Informasjonssikkerhet
NAV i tall og fakta 2016.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
E-handel.
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Matematikk på ungdomstrinnet
Familiens hus Finanskomite
NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018
Eldrerådet Vidar Roseth
Avdeling for skoleanlegg
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Seksjon byggesak.
UU og Fylkesmannens rolle
Finanskomité skole.
Forsterkningstiltak fosterhjem
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Tema 7 Tilgang til relevante data for bruk i plan- og byggesaksprosessen – DOK-analyse og «orden i eget hus»
Presentasjon formannskapet
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Status for SRF’ene og verktøykassen
Utskrift av presentasjonen:

Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning

Avdeling for landbruk og geodata Kommunal forvaltning Virksomhetsleder Saksbehandler (1 + 1 årsverk ) Avdeling for plan (1 + 7,5 årsverk) Avdeling for byggesak (1 + 5,1 årsverk) Avdeling for landbruk og geodata (1 + 7,7 årsverk)* Byggesaker private Byggesaker kommunen Tilsyn Ulovlighetsoppfølging Planbestemmelser Dispensasjoner Kommuneplan/delplaner Temaplaner Områdereguleringsplaner Detaljreguleringsplaner i offentlig regi Detaljreguleringsplaner i privat regi Dispensasjoner Høringsuttalelser Oppmåling Seksjonering Adressering Ansvar for kartbaser Delingsbehandlinger Konsesjonssaker Rådgivning skog- og jordbruk Behandling av tilskuddssøknader Kommuneskogen Totalt 25,3 årsverk *Landbruk og geodata er to ulike fagområder i én avdeling. Der er det én avdelingsleder, fem saksbehandlere på geodata og tre saksbehandlere landbruk.

Selvkost Selvkost er den totale kostnadsøkningen kommunen har ved å produsere en bestemt vare eller tjeneste. Politisk vedtak om at all byggesaksbehandling etter plan- og bygningsloven skal være 100% selvkostfinansiert gjennom brukerbetalinger. Klagesaksbehandling etter forvaltningsloven er ikke en del av selvkost. Saksbehandling av private detaljreguleringsplaner fram til vedtak om utleggelse til offentlig ettersyn er delvis selvkostfinansiert gjennom brukerbetalinger. Politisk vedtak om at oppmålingsforretninger, matrikkelføring og utstedelse av matrikkelbrev skal være 100% selvkostfinansiert gjennom brukerbetalinger. Avdeling Antall årsverk, selvkost Byggesak 5 Oppmåling 2,5 Plan 1

Ufordelte saker på byggesak: 60 Restanser hos den enkelte saksbehandler varierer mellom 5 og 13 saker. Ufordelte saker på oppmåling: ingen, føres rett på avdelingsleder. Restanser hos den enkelte saksbehandler varierer noe, men er generelt lav. Ufordelte saker på landbruk: ingen, fordeles direkte til saksbehandler. Restanser hos den enkelte saksbehandler: liten. Kommunens eget planarbeid: Kommuneplan Kommunedelplan for Råholt og Eidsvoll Verk Områdereguleringsplan for Vilberg Områdereguleringsplan for Eidsvoll sentrum

Arbeidsnærvær 2017: 92,81 % Korttid, 1-16 dager: 2,47 % År 2013 96,81 % 2014 96,49 % 2015 96,18 % 2016 96,50 % 2017 92,81 %

Digitalisering av byggesaksbehandlingen Mange henvendelser både på telefon, e-post og ved oppmøte I forbindelse med konkrete byggesøknader er det mange spørsmål som skal besvares, gjennomsnittlig er det 21 henvendelser per søknad Over 40% av alle innkomne søknader inneholder feil eller mangler Tidkrevende for saksbehandlerne (og frustrerende for tiltakshaverne) Byggesaksbehandlerne: 1/3 av tiden på veiledning, 1/3 leting og 1/3 saksbehandling. Data skal jobbe for oss I dag – digitale verktøy er en støtte: Verktøyet er en støtte til saksbehandler som gjør jobben Dårlige data blir kompensert for med manuell innsats

Fremtiden – digitale verktøy gjør jobben automatisert: Verktøyet og dataene gjør jobben. Saksbehandler blir en støtte til verktøyet God datakvalitet blir en forutsetning Direktoratet for byggkvalitet og Plan- og bygningsetaten i Oslo samarbeider om å digitalisere byggesaksprosessen. Forventet gevinst: raskere og kostnadseffektive byggesaksprosesser automatisering av delprosesser som ikke krever faglig skjønn enklere dialog i byggesaksprosessen lik behandling i like saker mer tilgjengelige tjenester like tekniske løsninger på tvers av kommuner

Kuttmuligheter Planstilling* 0,8 mill. *100 % stilling på plan hvis man stanser ikke lovpålagte planprosesser (kommunedelplan Råholt og områderegulering sentrum)