Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018
Historien om Nav – 10 år med ytelser – hvor er vi i dag – klare for arbeid Regjeringens mål. Bakteppet er at 1/5 av folk i yrkesaktiv alder står utenfor og har stått der en stund på stønader. Dette utenforskapet utgjør de største velferdsutfordringene i dag.

2 Kommunal og statlig 24,8 kommunale årsverk + 2 statlig finansierte prosjektstillinger Økonomisk rådgivning Sosialhjelp Flyktninger 22 statlige årsverk Arbeidsavklaringspenger(AAP) Sykefraværsoppfølging Arbeidssøkere Fortelle om fordelingsnøkkel og om hva partnerskapet går ut på 48,7 statlig – 51,3 kommune.

3 ORGANISASJONSKART NAV EIDSVOLL 2018
NAV-leder 1 Publikum-, Avklaring- og Jobbsenter 1+9 Arbeid og Helse 1+13 Arbeid og Sosial 1+14 Bosetting, Arbeid, Integrering 1+5 Stab/Støtte, HR og Marked 2 Organisasjonskart Organisasjonskartet inneholder både statlige og kommunale årsverk

4 2/3 deler av kaka er statlig finansiert
24% av budsjettet går til å dekke boutgifter - forklare 20% til sosialkontoret : lønn og drift 17% til livsopphold: livsopphold er mat, klær, husholdningsartikler, medisin, tannlege, hygieneartikler, I den grad vi greier å spare – her Kutt i flyktningebudsjettet er kutt i inntekter.

5 Sosiale tjenester i NAV
Sosiale tjenester omfatter tjenester og oppgaver regulert i Lov om sosiale tjenester i NAV. Før det ytes hjelp i form av økonomisk sosialhjelp, skal alt annet være forsøkt. Sosialhjelp er samfunnets siste sikkerhetsnett.

6 Formålet med Lov om sosiale tjenester i NAV
Er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

7

8 KOSTRATALL FOR EIDSVOLL 2014-2017
2015 2016 2017 Folkemengde 23228 23811 24415 24647 Sosialhjelpsmottakere år 149 134 130 128 Sosialhjelpsmottakere år 435 461 464 445 Andel sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggtall 2,5 2,4 Andel sosialhjelpsmottakere år av innbyggere år 8,2 7,3 6,8 6,9 Andel sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggertall år 3,9 3,8 3,6 Samlet stønadssum i millioner 26,04 25,99 28,34 30,41 Gj.snittlig utbetalt per stønadsmottaker 8108 8020 8819 8909 Økt innbyggertall – nedgang i andel sosialhjelpsmottakere og som andel av innbyggertall. Vi ser at vi har gått opp i gjennomsnittlig utbetaling per stønadsmottaker. Spesielt høye husleier og omlegging av strømmålere, samt omlegging av regelverk knyttet til bostøtte kan forklare dette.

9 KOSTRATALL 2017 Eidsvoll Vestby Ullensaker Nannestad Fjell Askøy Stjørdal Andel sosialhjelpsmottakere i forhold til innbyggtall 2,4 1,9 2,3 1,7 2,7 2,2 Andel sosialhjelpsmottakere år av innbyggere år 6,9 4,7 4,9 2,9 8,2 5,1 5,8 Andel sosialhjelpsmottakere ift innbyggere år 3,8 3,2 3,7 4,4 Andel sosialhjelpsmottakere år av innbyggere år 3,6 3,1 3,5 4,1 3,0 Gjennomsnittlig utbetaling per stønadsmåned 8909 10493 8703 8101 6887 9416 10738 2,4 % av innbyggerne i Eidsvoll er sosialhjelpsmottakere. Dette utgjør i tall 581 personer. I Ullensaker er 2,3 % av innbyggerne sosialhjelpsmottakere. I antall utgjør dette 836.

10

11 Sosialhjelp som viktigste livsoppholdskilde 8 mnd. eller mer
2014 2015 2016 2017 < 30 år: 46 < 30 år:32 < 30 år: 35 < 30 år:45 > 30 år: 112 >30 år:113 > 30 år: 114 > 30 år:126

12 Saksmengde 2014 2015 2016 2017 2790 saker 2921 saker 2851 saker
97% økonomisk sosialhjelp 98% økonomisk sosialhjelp 92% økonomisk sosialhjelp Behandlingstid: 16 dager Behandlingstid: 19 dager Behandlingstid: 18 dager

13 Sosialhjelpsmottakere og jobbsøkere
Fra sommer 2017: Ingen vedtak går gjennom vedtakskontrollen uten at det er en plan for arbeid og aktivitet. Fra 2019: Ny organisering for å bedre overgang til jobb og redusere utenforskap. Fra nå: Økt bruk av kvalifiseringsprogram (KVP). KVP – hvorfor?

14 Må kjenne brukers utfordringer for å finne riktig tiltak
Tidlig og rett innsats Kartlegging Må kjenne brukers utfordringer for å finne riktig tiltak Ha tid og mulighet til å snakke med brukere, arbeidsgivere samt følge opp tiltakene som settes i gang. Leder må følge med på om veileder klarer å sikre en forsvarlig kvalitet i saksbehandlingen og oppfølgingen, eller om veileder har behov for kompetanse på myndighetsutøvelse og tjenesteutøvelse. Hos oss varierer det veldig hvor stor kapasitet de ulike veilederne har. Noen dekker seg litt bak saksbehandlingen og bruker veldig lang tid på vedtakene. Andre kaster seg rundt og har høyt tempo på vedtak og timeavtaler.

15 Vi har fokus på Barnefattigdom: 2 prosjektstillinger 2018 som jobber med familier på langvarig sosialhjelp. Disse er 100% finansiert med statlige midler. Ungdom: NAV sin satsningsgruppe er ungdom under 30 år Bolig: høst 2018, starter arbeidet med kartlegging og godkjenning av boforhold

16 Nærvær og medarbeidertilfredshet 2017
Arbeidsnærvær 97,7 % (kommunalt ansatte) Medarbeidertilfredshet 10-faktormodellen 4,4 (Alle ansatte, 82% svart) Forsøker å gi mye tillit (tillitsbasert ledelse), la folk bli sett og hørt, la de få være med å lage planer for hvordan vi skal løse oppdraget vårt.

17 Flyktningetjenesten Viktigste lovverk er introduksjonsloven, som pålegger kommunen å sørge for: å styrke nyankomne innvandreres muligheter for deltakelse i yrkes- og samfunnsliv, og deres økonomiske selvstendighet at alle mellom 18 og 55 år senest 3 måneder etter bosetting tilbys et individuelt tilpasset introduksjonsprogram som er helårlig og på fulltid at alle deltakerne har en individuell plan som angir programmets start og tidsfaser, samt en angivelse av tiltakene i programmet Hele tjenesten er organisert i NAV-kontoret – sikrer helhetlig oppfølging i 5-årsperioden. Sikrer også oppfølging mot arbeid tidlig i introduksjonsprogrammet. 84 voksen flyktning som følges opp i dag. Av disse er 39 deltakere i introduksjonsprogrammet. I tillegg har vi 11 flyktninger som er i grunnskoleløp, 17 som er i arbeidsrettede tiltak, 3 stk er i videregående. De resterende har permisjon fra introduksjonsprogrammet, enten grunnet foreldrepermisjon eller helsemessige utfordringer som gjør at de ikke er i stand til å følge ordinært program. Innvandrere utgjorde i ,3 % av befolkningen, eller 2999 personer. Flyktninger med familiegjenforente utgjør 715 personer (per ). De siste fire årene har vi hovedsakelig bosatt flyktninger fra Eritrea, Syria, Somalia og Afghanistan. Hovedspråk er arabisk og Tigrinja (Eritrea).

18 Nøkkeltall 2013 2014 2015 2016 2017 Totalt Antall bosatte flyktninger * 20 24+1 23+3 38+9 29 142 Antall flyktninger med utbetalt sosialhjelp 13 15 21 39 49 Gjennomsnittlig stønadslengde 5,8 5,5 5,2 7,1 Totalt utbetalt sosialhjelp i millioner 1,75 1,95 2,45 4,15 5,14 15,44 Totalt utbetalt introduksjonsstønad i millioner 3 4 4,4 10 12,27 33,67 Totale driftskostnader i millioner på NAV 1,55 1,52 1,39 2,55 4,9 11,91 Totalt mottatt Integreringstilskudd i millioner 11,6 11,43 12,22 21,2 25,57 82 * + = familiegjenforente Driftskostnader i 2013: Ca 1,1 million er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten. Driftskostnader i 2014: Ca 1,3 millioner er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten. Driftskostnader i 2015: Ca 1,1 million er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten. Driftskostnader i 2016: Ca 2,3 millioner er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten Driftskostnader i 2017: Ca 4,7 millioner er kostnader knyttet til lønn og sosiale utgifter. Det resterende er knyttet til drift av tjenesten Totale kostnader knyttet til bosetting av flyktninger: 61 millioner. Totale inntekter knyttet til bosetting av flyktninger: 82 millioner. Overskudd i perioden: 21 millioner.

19 Flyktningetjenesten i Eidsvoll kommune – mulig budsjett 2018-2021
2019 2020 2021 Utgifter Introduksjons-stønad 10,45 7,11 5,62 3,2 Sosialhjelp, flyktning 5 Drift 4,93 3,8 2,5 Totalt 20,38 15,91 13,12 10,7 Inntekter Integrerings-tilskudd 25,1 14,50 10,03 6,08 Endring i forhold til HP18-21 -4,7 +1,4 +3,1 +4,6 I forslag til budsjett er det lagt opp til en kostnad knyttet til sosialhjelp på kr 5 millioner per år.. Det er lagt inn forslag om kutt av to stillinger fra 2020. I perioden vil det bli et merforbruk i forhold til inntekter fra integreringstilskudd på 4,38 millioner. Totalt i perioden har kommunen hatt et mindreforbruk knyttet til bosetting av flyktninger sett opp mot integreringstilskuddet på kr 16,7 millioner.

20 Kuttmuligheter Mulig kuttmulighet fra 2019 på kroner 0,78 mill. ved å omgjøre en avdelingsleder fra kommunal til statlig tilsetting. Kutt økonomisk sosialhjelp som følge av ny organisering, 1 mill. Mulig kuttmulighet fra 2020 med to stillinger i flyktningetjenesten. 1,3 mill. (ligger allerede inne i utkast på mulig flyktningebudsjett forrige plansje)


Laste ned ppt "NAV Eidsvoll Finanskomite 18. april 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google