Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Advertisements

BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljøpakken for transport i Trondheim
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Kommende prosjekt i Region sør
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Rv 509 Transportkorridor vest Olav Andreas Sagen Statens vegvesen Risavikadagen
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Velkommen til Gjøvik Byutvikling i Gjøvik v/plan og utbyggingssjef Audun Bjørnsgard.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
-Ein tydeleg medspelar Økonomiplan OD-møte
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Nav veileder i videregående skole
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Status fra fellesnemnda
Kommunemøter RPBA - om RTP
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Langtidsplan og –budsjett Prinsipper og forutsetninger
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Status lærlingordning
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Fornebubanen Erfaringer.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Status desember 2018.
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Fv 545 Fitjar sentrum – kryssutbedring og kollektivterminal
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Nordhordlandspakken- orientering
Utredningsgruppe samferdsel
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt 19.09.2018 Synnøve Sørflaten, Vegavdeling Møre og Romsdal

Status Bypakkane i Møre og Romsdal Prinsippvedtak i alle tre byane vart gjort i 2010 og 2011 Vedtak om økonomiske rammer, innhald og bompengeopplegg i 2013 i Kr.sund og Molde og i 2014 i Ålesund. Vedtak om endringar i bypakken i Molde i 2015. Administrative arbeidsgrupper med deltakarar frå både kommunane, SVV og MRFK, og styringsgrupper med politisk og administrativ leiing, har utarbeidd grunnlaget for pakkane. Storleik på pakkane (2014-kr): Kristiansund: ca. 2,5 mrd. kr Molde: ca. 2,5 mrd. kr Ålesund: ca. 4,5 mrd. kr Ønskje om parallell framdrift Kapasitetsgrensen på hovedvegnettet i Ålesund, Molde og Kristiansund er snart nådd. Prognosene viser at vi blir stadig flere og trafikken vil fortsette å øke, og det er behov for modernisering og oppgradering av infrastrukturen. For å møte utfordringene samarbeider Statens vegvesen, kommunene og Møre og Romsdal fylkeskommune om bypakker, med mål om at disse vil bedre både fremkommelighet og bymiljø. I Molde har det vært knyttet mye usikkerhet til bytunnel, lang vs. kort, bypakkefinansiert eller E39-finansiert. Endte med at den korte bytunnelen, som opprinnelig lå inne i bypakken, ble tatt ut. I stedet er det i den «nye» pakken økt utbygging på E39 øst for Molde i tillegg til flere sykkelprosjekt. 19.09.2018 Synnøve Sørflaten, Vegavdeling Møre og Romsdal

Framdrift Bypakkane i Møre og Romsdal Det faglige grunnlaget for bompengesøknadene skal behandles i Vegdirektoratet. Her blir alle detaljer, spesielt knyttet til finansiering og opplegg for bompengeinnkreving, gjennomgått og kvalitetssikret. Basert på resultatene av Vegdirektoratets gjennomgang, sender SVV Region midt bompengesøknaden til lokalpolitisk behandling. Dette arbeidet går nå litt saktere enn forventet, og det skyldes følgende: Det er ikke tilstrekkelige statsmidler i inneværende HP/NTP for den planlagte statsandelen i bypakkene. Vegdirektoratet kan ikke formelt behandle det faglige grunnlaget for bompengesøknadene, der det er en forutsetning om statlige midler ut over det som ligger i inneværende handlingsprogram/NTP, uten at dette er avklart sentralt. Vi venter derfor på en slik avklaring fra sentralt hold. Det er da viktig å presisere at dette ikke bare gjelder «våre» bypakker i Møre og Romsdal, men er generelt knyttet til regjeringens holdning til bompenger og hvordan vegprosjekter, også i byer, skal finansieres. Det anslås minst ett år fra Stortingets vedtak til oppstart av innkreving av bompenger kan begynne. 19.09.2018 Synnøve Sørflaten, Vegavdeling Møre og Romsdal

Prosjekt Type Planstatus Planlagt byggestart 1 Rv. 70 Røsslyngvegen- 4-felts veg, Reguleringsplan under arbeid 2019 Atlanten med ny fotgjengerundergang. Bil, kollektiv, gå og sykkel 2 Sykkeltrasé Vågen Sykkel Byggeplan under arbeid 2017 3 Rv. 70 underg. Rensvik Gå og sykkel Godkjent reguleringsplan 2017 4 Rv. 70 Rensvikkrysset Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2019 5 Rv. 70 Vikansvingen- 4-feltsveg, m g/s-tilbud Reguleringsplan under arbeid 2020 Kontrollplassen Bil, kollektiv, gå og sykkel (Nordsundbrua) 6 Rv. 70 Seivikakrysset- Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2023 Vikansvingen I første fase (2017-2019) er det også planlagt opprustings- og informasjonstiltak for kollektivtrafikken og g/s-tilbudet. Det er i bypakkeperioden satt av totalt 150 mill. kr til full utbygging av hovednett for sykkel, og 120 mill. kr til investering i kollektivtiltak. Det er også satt av 65 mill. kr til tiltak for gående, trafikksikkerhetstiltak og støy- og luftforurensningstiltak. 04.12.2014 Strategiseksjonen

Kart Molde, fra Nils Prosjekt Type Planstatus Planlagt byggestart 1 E39 Kviltorp-Lergrovika Bil, kollektiv, gå og sykkel Vedtatt 20.03.2014 2023 2 Elvegata-Kviltorp Sykkel, gå Reguleringsplan på sluttbehandling i kommunen 3 E39 Bolsønes-Fuglset Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2019 4/5 E39 Fuglset-Kviltorp, Bil, kollektiv, gå og sykkel Reguleringsplan under arbeid 2021 inkl. Knausenlinja 6 Fv. 402 Glomstuvegen Sykkel, gå 7 Julsundvegen-Elvegata Sykkel, gå 8 Fv. 401 Langmyrv. vest Sykkel, gå 9 Birger Hatlebakksveg Sykkel, gå 10 Enenvegen Sykkel, gå 11 Nøisomhetsvegen Sykkel, gå I tillegg til disse prosjektene, er det satt av midler til avkjøringsrampe fra lang E39-tunnel til Reknes, til Symralinja (kollektivtiltak) og til sykkeltiltak i Storgata. 04.12.2014 Strategiseksjonen

PROSJEKT TYPE PLANSTATUS MULIG BYGGESTART 1 Ny Brosundbro med tilhørende gater Byutvikling Del av Sørsideplanen 2017 2 Kollektivterminal i sentrum Byutvikling og kollektiv Del av Sørsideplanen 2017 3 E136 Breivika-Lerstad, 4-feltsveg Bil/koll./bydelsutvikling Reguleringsplan godkjent. 2018 4 E136 Lerstad-Sentrum, 4-feltsveg Bil/kollektiv/miljø Varierende på strekningen. 2018 5 Kollektivknutepunkt ved høgskolen Kollektiv Planarbeid igangsatt. 2018 6 Kollektivknutepunkt ved sykehuset Kollektiv Planarbeid igangsatt 2018 7 Fv. 399 Borgundvegen/ Volsdalen TS/gange/sykkel Reguleringsplan forventes 2017 godkjent tidlig 2015. 8 Brosundtunnel 2-felts veg/ett løp Byutvikling Større planarbeid må Usikkert gjennomføres 04.12.2014 Strategiseksjonen