Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

Parkeringspolitikken i fem norske byer
Næringsarealprosjektet
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Inge Oliversen Daglig leder
Parkering som en integrert del av kommuneplanen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
Christian Grorud
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Sparebanken Telemark 25. oktober2011. SpareBank 1 Telemark filialer/kontorer Markedsandel innenfor privatmarkedet (PM) i Grenland er ca. 40 %
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Punktlighet på Jærbanen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
°Felles P-politikk, seminar Porsgrunn Felles parkeringspolitikk Porsgrunn – Skien Seminar den 15. juni 2009 Gorm Carlsen Asplan Viak.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Havneplan og parkering
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Jomar Lygre Langeland, byplansjef Drammen ATM-rådet, 10. mai 2010
Oppsummering 02.september 2016
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Vurderinger av boligtallet
Trondheim sentrum fram mot 2040
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011 18.09.2018 Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011 Gorm Carlsen senior rådgiver plan og analyse. °Naturvernforbundet 05.09.2011

Voksesmerter på Nord-Jæren: 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Tema: Litt om kollektivtrafikken Parkeringspolitikken i lys av debatten om 65 P-plasser i Stavanger «Sentrum kontra periferi» Litt om at «Kollektivtiltak hjelper ikke, men det hjelper ikke uten kollektivtiltak» Litt om lokalpolitiske virkemidler som virker Litt om viktigheten av gjennomføringsfasen 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Hvordan er kollektivtilgjengeligheten? Befolkningstetthet Kollektivkvalitet (reisetid til «alle« målpunkter) 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Byvekst og tilgjengelighet Befolkningsvekst Kollektivkvalitet Sandnes øst er en utfordring for kollektiv-betjeningen Skal ikke bare ha god frekvens, skal også nå mange steder. Reiselengdene øker. 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Apropos fjerning av parkeringsplasser i Stavanger sentrum Er det egentlig viktig å stramme inn på parkeringspolitikken i sentrum? 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Sentrum vs. Forus Lura status Stavanger sentrum Forus Lura 950 000 kvm Bygg 3 000 P-plasser 0,3 plasser pr 100 kmv BRA Felles avgiftsparkering 7 500 ansatte Bilbruksandel 50% 2 000 000 kvm Bygg 22 000 P-plasser (økt med 4-5 000 siden 2000) 1,1 plass pr 100 kmv BRA Gratis individuell parkering 25 000 ansatte Bilbruksandel 80% 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Sentrum periferi, hvor ligger utfordringen. Trafikk forbi sentrum Reiser gjennom Stavanger sentrum Mellom 60 og 80 000 bilturer til Forus Lura hver dag (hver vei) Mellom 10 og 15% = 6 – 8 000 biler skal gjennom sentrum. Bare fra Forus/Lura! 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Apropos fjerning av parkeringsplasser i Stavanger sentrum Innstramming av parkeringspolitikken i Stavanger sentrum har liten effekt på køsituasjonen. Det er arbeidsreisene som går gjennom sentrum mot Hillevåg, Mariero, Forus Lura etc. som må ha fokus. Det viktigste i sentrum er å få kollektivtrafikken fram. 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Parkeringspolitikken er helt sentral Parkeringspolitikken er individualisert og privatisert, - gir dårlig vilkår for styring. Reservert gratis parkering ved arbeidsplass gir bilen uforholdsmessige konkurransefordeler. Sikret i lovverk siden 1965! Intet lovverk sikrer standarden på kollektivtilbudet! 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Utjevning av konkurranseulikheter gir gode resultater Forsterkning av kollektivrutene gir marginal effekt alene. Gangavstand og pris på parkering er avgjørende Forsterkning av kollektivtilbudet og «kollektivfremkommligheten» er nødvendig for å få effekt av andre tiltak! 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Parkeringsregimets betydning for bilbruk på arbeidsreiser. 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Eksempel mulig kollektivbruk og virkemidler i Jåttåvågen 2 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011

Kollektivakse gjennom Kollektivakse i FV 44 Kollektivakse gjennom Kollektiv i FV 44 Kollektiv gjennom Individuell P. Gratis 25% 26% Felles P. Gratis (gangavstand) 34% 35% Felles P. Avgift (gangavstand + avgift) 63% 64% °Naturvernforbundet 05.09.2011

Virkemidler i parkeringspolitikken for lokalt: Plan/Arealpolitikk Gjennomføring Regulere all parkering knyttet til ny utbygging til offentlige og felles parkeringsanlegg Ingen parkeringsanlegg skal etableres med kortere gangavstand enn kollektivtilbudet. Finansiering sikres gjennom frikjøp og utbyggingsavtaler. All parkering skal være avgiftsbelagt Arbeidsparkering belastes etter bruk. (fornuftig å la bilen stå hjemme) Boligparkering belastes med fast pris. (Man skal ikke spare P-avgift ved å bruke bilen) La parkeringsavgiften finansiere kollektivkortene, obligatorisk. °Naturvernforbundet 05.09.2011

Til slutt: Sørg for en langsiktig forutsigbar finansiering av kollektivtransporten Sørg for at areal og transportpolitikken blir regional. Kommunene må ikke konkurrere med dårlige løsninger. °Naturvernforbundet 05.09.2011

Takk for oppmerksomheten ! °Naturvernforbundet 05.09.2011