Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011 18.09.2018 Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011 Gorm Carlsen senior rådgiver plan og analyse. °Naturvernforbundet 05.09.2011
Voksesmerter på Nord-Jæren: 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Tema: Litt om kollektivtrafikken Parkeringspolitikken i lys av debatten om 65 P-plasser i Stavanger «Sentrum kontra periferi» Litt om at «Kollektivtiltak hjelper ikke, men det hjelper ikke uten kollektivtiltak» Litt om lokalpolitiske virkemidler som virker Litt om viktigheten av gjennomføringsfasen 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Hvordan er kollektivtilgjengeligheten? Befolkningstetthet Kollektivkvalitet (reisetid til «alle« målpunkter) 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Byvekst og tilgjengelighet Befolkningsvekst Kollektivkvalitet Sandnes øst er en utfordring for kollektiv-betjeningen Skal ikke bare ha god frekvens, skal også nå mange steder. Reiselengdene øker. 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Apropos fjerning av parkeringsplasser i Stavanger sentrum Er det egentlig viktig å stramme inn på parkeringspolitikken i sentrum? 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Sentrum vs. Forus Lura status Stavanger sentrum Forus Lura 950 000 kvm Bygg 3 000 P-plasser 0,3 plasser pr 100 kmv BRA Felles avgiftsparkering 7 500 ansatte Bilbruksandel 50% 2 000 000 kvm Bygg 22 000 P-plasser (økt med 4-5 000 siden 2000) 1,1 plass pr 100 kmv BRA Gratis individuell parkering 25 000 ansatte Bilbruksandel 80% 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Sentrum periferi, hvor ligger utfordringen. Trafikk forbi sentrum Reiser gjennom Stavanger sentrum Mellom 60 og 80 000 bilturer til Forus Lura hver dag (hver vei) Mellom 10 og 15% = 6 – 8 000 biler skal gjennom sentrum. Bare fra Forus/Lura! 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Apropos fjerning av parkeringsplasser i Stavanger sentrum Innstramming av parkeringspolitikken i Stavanger sentrum har liten effekt på køsituasjonen. Det er arbeidsreisene som går gjennom sentrum mot Hillevåg, Mariero, Forus Lura etc. som må ha fokus. Det viktigste i sentrum er å få kollektivtrafikken fram. 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Parkeringspolitikken er helt sentral Parkeringspolitikken er individualisert og privatisert, - gir dårlig vilkår for styring. Reservert gratis parkering ved arbeidsplass gir bilen uforholdsmessige konkurransefordeler. Sikret i lovverk siden 1965! Intet lovverk sikrer standarden på kollektivtilbudet! 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Utjevning av konkurranseulikheter gir gode resultater Forsterkning av kollektivrutene gir marginal effekt alene. Gangavstand og pris på parkering er avgjørende Forsterkning av kollektivtilbudet og «kollektivfremkommligheten» er nødvendig for å få effekt av andre tiltak! 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Parkeringsregimets betydning for bilbruk på arbeidsreiser. 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Eksempel mulig kollektivbruk og virkemidler i Jåttåvågen 2 18.09.2018 °Naturvernforbundet 05.09.2011
Kollektivakse gjennom Kollektivakse i FV 44 Kollektivakse gjennom Kollektiv i FV 44 Kollektiv gjennom Individuell P. Gratis 25% 26% Felles P. Gratis (gangavstand) 34% 35% Felles P. Avgift (gangavstand + avgift) 63% 64% °Naturvernforbundet 05.09.2011
Virkemidler i parkeringspolitikken for lokalt: Plan/Arealpolitikk Gjennomføring Regulere all parkering knyttet til ny utbygging til offentlige og felles parkeringsanlegg Ingen parkeringsanlegg skal etableres med kortere gangavstand enn kollektivtilbudet. Finansiering sikres gjennom frikjøp og utbyggingsavtaler. All parkering skal være avgiftsbelagt Arbeidsparkering belastes etter bruk. (fornuftig å la bilen stå hjemme) Boligparkering belastes med fast pris. (Man skal ikke spare P-avgift ved å bruke bilen) La parkeringsavgiften finansiere kollektivkortene, obligatorisk. °Naturvernforbundet 05.09.2011
Til slutt: Sørg for en langsiktig forutsigbar finansiering av kollektivtransporten Sørg for at areal og transportpolitikken blir regional. Kommunene må ikke konkurrere med dårlige løsninger. °Naturvernforbundet 05.09.2011
Takk for oppmerksomheten ! °Naturvernforbundet 05.09.2011