Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Music: Nightengale Serenade
Kapittel 14 På tur i skogen
Bokanmeldelser..
Veiledning av elever / lærlinger
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Hai ! Hai !.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nyhetsartikkel.
Foreldremøte 2. trinn
Seksuelle SMiso Rogaland.
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Sokrates.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Den kalde krigen – hvem var fiender?
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
2. Melissa, Petter og Cindy
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Newtonrommet
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Sokrates.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over disse. Hvordan har gutten det? Hva har skjedd, tror du. Flere forslag? Hva trenger han nå? Flere forslag? Hvem kan gi han det han trenger? Hvis du var der, hva ville du gjort? Hadde du gjort det i virkeligheten?

Medfølelse Hvor tror du dette er? Hvordan har elefanten det? Hvem passer på han? Hva trenger dyr? Har du dyr, fortell…Hva gjør du for dyret ditt, fortell….

Medfølelse Hva trenger denne mannen? Hva føler han? Hva ville du gjort om du var der? Hva skjer når fotografen har gått? Hva skjer når det blir natt?

Medfølelse Hvem ser du på bildet? Hva føler de for hverandre? Er det lettere å vise medfølelse når du er glad i noen, enn hvis du ikke kjenner vedkommende? Tenk hvis denne bestefaren/gamle mannen blir syk, hvordan kan barna vise medfølelse med han? Ønsker du medfølelse fra andre? Har du noen gang fått det

Medfølelse Hva gjør disse guttene? Hvorfor gjør de det? Hva ser det ut som de føler? Trenger de noe? Hva føler du når du ser bildet? Kan du gjøre noe for guttene?

Medfølelse Hvorfor har ikke dette barnet hår? Hvordan har hun det akkurat nå? Kan vi ha det godt når vi har det vondt? Hvordan vise medfølelse?

Medfølelse Hva har skjedd? Hvorfor gikk folk i rosetog? For hvem gikk vi i rosetog? Betydde det noe, for hvem? Andre forslag til hva du kan gjøre når noen trenger støtte? Forslag til andre kriser og vonde hendelser folk kan oppleve, som gjør at de trenger medfølelse? Har du noen slike opplevelser som du ønsker å dele med andre? Blomster sier mer enn ord” påstår noen. Hva mener de med det, tror du? Hva mener du er det aller viktigste hvis du skal uttrykke medfølelse med noen?

Medfølelse Hva ser du her? Hvordan vise medfølelse når noen dør? Egne opplevelser?

Medfølelse Hva ser du? Hva har skjedd? Hva trenger barnet? Flere forslag? Hvem kan gi de det? Hvordan tror du de har det om ei uke, et år, når (hvis)de blir voksne? .Noen kaller det empati. Det betyr det samme. 4. Funder over dette sammen? Hva slags uttrykk får medfølelsen når den skal strekke seg så langt av sted?

Medfølelse Hvordan er det for de som opplever krig? Vet du om land hvor det er krig? Hva trenger de? Hva ønsker du for de? Hvordan har soldatene det?

Medfølelse Hvor gammel tror du denne soldaten er? Kan du se hvordan hun har det ¨nå? Hvorfor deltar hun i krigen? Hvordan tror du det går med henne? Hva har du lyst å si til henne? Trenger hun medfølelse? Klarer vi å vise medfølelse når vi ikke får medfølelse. Kanskje alle trenger……

Medfølelse Hvordan er det å få medfølelse? Husker dere følelsen av at noen trøster og føler med deg?

Medfølelse Hva skjer når vi ser barn som gråter?

Medfølelse Hva skjer når vi møter blikket til en som har det vondt?

Medfølelse