TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva nå? veien videre til gode og forsvarlig tjenester  Frafall blant annet som følge organisering av behandlings prosessen og rusepisoder underveis i.
Frednes Lindrende Enhet
Dette er Raskere tilbake
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Skien kommune.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Strategier og prinsipper for implementering
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Organisering og arbeidet i kommunene
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvordan fremmer vi faglig kompetanse hos personalet i deres møte med utfordrende adferd hos beboere i sykehjemmet Hovdejordet sykehjem.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Demensomsorgens ABC.
Velvære prosjekt. Øyeblikk av lykke Velvære 1 time Levende lys – beroligende musikk Uforstyrret Kommunikasjon Verdighet Bodylotion Aroma Lett berøring.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
LCP – Liverpool Care Pathway Et pilotprosjekt i Hol Kommune i samarbeid med Utviklingssenter for sjukeheimar i Buskerud
Perspektiver på bruk av kompetanse i ACT-arbeid Amund Aakerholt, Korus -Øst 1AAa, Korus Øst / Trondheim
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Alderspsykiatrisk Forskningssenter (Sykehuset Innlandet HF) Bjørn Lichtwarck Lege, alders-
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Bente Marie Skogum Musikk som miljøtiltak Musikk som behandlingstiltak Et pilotprosjekt om musikk som behandlingstiltak rettet mot personer med demens.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kvalitetutviklingsarbeid ved bokollektivene Østli/Vestli fra oktober 2014 Implementering av Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Drammen Diana Pareli og Janne Gundersen
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Verdighet og dannelse i eldreomsorgen
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Opplæring TID-administratorer 2018 Alderspsykiatrisk forskningssenter/avdeling, Sykehuset.
Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Sykehjemslegens erfaring etter innføring VIPS
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen Alderspsykiatrisk Forskningssenter/avdeling, Sykehuset Innlandet

TID TID-modellen TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Er en evidensbasert modell – forskning viser solid effekt og gjennomførbarhet TID er et manualbasert verktøy som personalet i samarbeid med legeog eller psykolog anvender for å utrede og behandle atferdsmessige og psykologiske symptomer. Modellen integrerer miljøterapeutiske og medikamentelle tiltak i en helhetlig tilnærming til pasientene. TID bygger på prinsipper fra kognitiv atferdsterapi og personsentrert omsorg. TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID TID-modellen Modellen krever minimal opplæring: er enkel å lære og er manualbasert. Enkel å integrere i avdelingen uten store ekstrakostnader. Gjennom kritisk systematisk refleksjon i personalgruppen ønsker en å oppnå en hensiktsmessig felles forståelse av atferdsmessige og psykologiske symptomer, og derigjennom teste ut skreddersydde tiltak basert på denne forståelsen. TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID-modellens tre faser Registrerings – og utredningsfasen der en systematisk observerer og registrerer symptomer og atferd, innhenter person – og sykehistorie og undersøker pasienten. Andre fase er Refleksjons – og veiledningsfasen der en gjennom et eller flere strukturerte refleksjonsmøter kommer fram til en felles forståelse av symptomer og atferd, og lager en tiltaksplan. Tiltaks – og evalueringsfasen der tiltakene testes ut og evalueres planmessig. TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID-modellens tre faser forts. Selv om TID er delt opp i 3 faser som vanligvis følger hverandre, så vil disse fasene ofte overlappe hverandre. Av og til må en sette inn tiltak før en ferdig med registrering – og utredningsfasen. Og av og til må en teste ut tiltak for å oppnå en bedre forståelse og refleksjon om atferden og symptomene. Det vil si at en går tilbake fra tiltaksfasen til refleksjonsfasen. Det er viktig at alle tiltak blir grundig evaluert (slik det er beskrevet i manualen under Tiltaks – og evalueringsfasen). TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID Manualen TID manualen er et kort og praktisk hjelpemiddel for å kunne gjennomføre TID. Den beskriver hvordan man steg for steg går fram for å iverksette modellen Manualen er et hjelpemiddel under undervisningen og for kursholder TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Deltakelse og gjennomførelse TID Deltakelse og gjennomførelse Det er av stor betydning at avdelingsleder deltar i opplæringen for å sikre støtte til videre bruk av modellen i avdelingen.  Det er også ønskelig at sykehjemslege event. psykolog deltar så langt det er mulig.  «Øvelse gjør mester» og «fake it, until you make it» , så det er viktig at avdelingen starter å bruke modellen på noen utvalgte beboere så snart som mulig etter gjennomført kurs.  Kursholder vil kunne gi støtte til første TID-refleksjonsmøte TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Innhold i undervisningen TID Innhold i undervisningen Agenda både dag 1 og dag 2; Demens og atferdsmessige – og psykologiske symptomer ved demens (1 time) Behandling av demens med vekt på personsentrert omsorg (1 time) Opplæring i TID-modellen (2 timer) Det øves på et TID-refleksjonsmøte: rollespill og tenkt case (1 time) Agenda for TID-administratorer dag 2; Opplæring i TID-modellen: TID-administratorrollen, utredningsfasen med vekt på bruk av ulike kartleggingsverktøy (1 time) Opplæring i TID-modellen: refleksjonsfasen og tiltaks – og evalueringsfasen (1 time) Det øves på et refleksjonsmøte med case fra avdelingen (1 time) TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Kurset er godkjent fra: TID Kurset er godkjent fra: NSF og fagforbundet for sykepleier/ spesialsykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og vernepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, som meritterende for søknad klinisk spesialist/ klinisk fagstige med 5 timer. Samt 10 timer for TID – Administratorer TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Utfyllende informasjon TID Utfyllende informasjon TID er detaljert beskrevet i TID-manualen der det forklares hva som bør gjøres steg for steg når en skal utrede og behandle pasienter med utfordrende atferd. I tillegg er det laget en undervisningsfilm på ca. 17 minutter som gir en god illustrasjon på hovedpunktene i modellen. Denne filmen kan lastes ned om en ønsker det på: www.tidmodell.no TID - Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens