Psykologisk førstehjelp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Mestring og forebygging av depresjon
Psykologisk Førstehjelp
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
BARNAS BARNEVERN 2020.
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
BOF Barneorientert familieterapi
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Time 1 FØLELSER.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET
Mulig.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
1 Kommunikasjon.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Invitasjon til Helt sjef!
Emilios jobb som assistent
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Følelser Læring for livet 9.trinn.
«Å være sin egen bestevenn»
Sjølvbilete og sjølvtillit
Utskrift av presentasjonen:

Psykologisk førstehjelp Siri Stueland Mikkelsen Helsesøster Time kommune

Følelser Røde og grønne tanker Hjelpehånda

Forebyggende psykologiske prinsipper: Følelsesbevissthet Forholde seg til tanker og følelser Positiv selvinstruering Øve på at å velge hvilke tanker og følelser man vil la seg styre av

Vi ”snakker” med oss selv hele tiden: Måten vi snakker til oss selv på avgjør hva vi føler og betyr mye for hva vi får lyst til å gjøre Kognitiv terapi -Aaron Beck

Følelser: GLAD REDD SINT LEI MEG Å kjenne egne følelser – og merke andres følelser

Hva er bra med at vi kan bli glade?

Hva er bra med at vi kan bli sinte?

Hva er bra med at vi kan bli redde?

Hva er bra med at vi kan bli triste?

Følelser Sitter i kroppen Å merke det som skjer i kroppen Å koble følelse til ord

Nyansering: Ikke enten-eller Ofte flere følelser samtidig Nå er jeg bare ”4” redd, før var jeg ”9” Når man er ”80 % sint”, er det lurt å gå ut en tur

Vi snakker til oss selv gjennom tankene våre: Grønne tanker Hjelpsomme tanker Røde tanker Tanker som gjør at vi blir mer lei, redde og sinte

Tanker som Gjør vondt verre i situasjonen Som hindrer deg fra å gjøre det du vil Gjør deg mer sint, redd, lei deg

Tanker som Er hjelpsomme Gjør deg mer glad og trygg Hjelper deg til å gjøre det du vil Som du vil styre etter!

Jobben er mer å la Grønntankene vokse, enn å få slutt på Rødtanker Å godta Rødtanker ”Ikke tenk på det!” virker mot sin hensikt Tanker kommer og går Alle tenker Rødtanker Men vi kan tenke på noe annet også! Jobben er mer å la Grønntankene vokse, enn å få slutt på Rødtanker

Å krympe Rødtankene I blant trenger man hjelp til å tro mindre på Rødtankene Og til å komme på hjelpsomme Grønntanker Og til å styrke troen på Grønntankene

Hvordan styrke grønntanker: Legge inn på mobil, skjermsparer Skrive opp/tegne over sengen, på døren, ved tannkosten La de viktigste rundt barnet ditt høre viktige grønntanker Samle på bevis for Grønntanker – loggføring Bruke Grønn Ting!

Hvem kan hjelpe meg? Mennesker er flokkdyr Alle trenger noen En venn Identifisere nettverk – album, familiebesøk, historier om familien, venner…

https://www.youtube.com/watch?v=e3xfCgelYKELignende

Når ta fram Psykologisk Førstehjelp? Røde og grønne tanker – bruk ordene litt hjemme Øv på hjelpehånden ”ta ham” i å tenke grønt Små steg Forberedelse før noe man gruer for eller kan gjøre lurere Når det ”koker som verst” hos deg eller barnet: Pause eller trøst!

Å være voksen Større, Sterkere, Klokere God ...å ha lov å være like hjelpeløs i vårt eget liv som alle andre, og samtidig ha noe å by på!

5 om dagen klem for en innsats klapp på skulderen har trua på deg god søster/bror hjelpsom tommel opp glad for å være mamma/pappa din gleder meg til vi skal være sammen i helga melding eller snap glad i deg stolt av deg lapp i matboksen arbeidsom snill du har viljestyrke