Margrethe Helgebostad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sommersesongen 2011 Norges Turistbarometer Prognose for utenlands ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Advertisements

Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
Foto: Jo Michael Todeling av norsk næringsliv Østlandssamarbeidet 18. oktober Fungerende administrerende direktør Petter Haas Brubakk.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Den nordiske modellen Penger til besvær, 28/
Bakgrunn I RFF-prosjektet Trender i reiselivet ble det gjennomført en markedsundersøkelse i Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Det utgis flere publikasjoner.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Regional planstrategi
Dyreslagene.
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Margrethe Helgebostad
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utvalg og metode Målgruppe
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Regionsamlinger november 2016
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Meg.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Gang.
Jomfrusjekk.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Bedriftsundersøkelsen 2017
Travelling Tokyo the Avanti Group way
Markedsrapport November 2017
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Trøndelags befolkning i tettsteder
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Sørlandets Maritime Park & Akvarium
Sparebankforeningens årsmøte 2007
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Foreldreundersøkelsen 2018
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Inflasjon og arbeidsledighet
Bedriftsunder-søkelsen 2016 Resultater Nordland
Kandidatundersøkelsen 2018
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
Møte med administrerende direktør og HALD-kommunene
Anbud billettkontroll
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Den andre verdenskrigen
Troms-regionens potensial
Presentasjon av Høringsdokumentene
Utskrift av presentasjonen:

Margrethe Helgebostad Norges Turistbarometer Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge vintersesongen 2018 Margrethe Helgebostad

Innovasjon Norges prognoser er klartale; Optimisme ved inngangen til årets vintersesong Ekspertpanelet sammensatt av norsk og utenlandsk reiselivsnæring er optimistiske ved starten på årets vintersesong. 52 prosent av dem som deltok i undersøkelsen tror vinteren blir bedre enn i fjor, og 42 prosent tror den blir lik. Kun seks prosent venter nedgang. Norge er populært, lav kronekurs og tidlig påske er medvirkende. Vinteren 2017 ble den første vintersesongen med en liten nedgang takket være sent snøfall og dårlige skiforhold mange streder i landet. Nedgang fra Danmark, som er det største volummarkedet vinterstid, var utslagsgivende for at vintersesongen ikke ble så bra som spådd på forhånd. Til tross for nedgang, lå antall utenlandske gjestedøgn 11 prosent høyere, enn i 2013. Foto: Bård Løken - Visitnorway.com

Det er stor optimisme fra alle markeder Innovasjon Norge har en vintersatsing. Både fra store skimarkeder, men også fra mindre volummarkeder, som primært kommer til Norge for å oppleve nordlyset. Selv om skisegmentet med svensker og dansker fremdeles er størst vinterstid, har nordlyssatsingen, som er et viktig samarbeid mellom reiselivsnæringen og Innovasjon Norge, gjort det norske vinterproduktet mer robust gjennom å tiltrekke seg turister fra andre markeder og målgrupper enn det tradisjonelle skisegmentet. Nord-Norge hatt en sterk økning i gjestedøgn fra USA, Asia og Sør-Europa, men også briter og tyskere tiltrekkes av nordlyset, Hurtigruten og arktiske vinteropplevelser. Det mest utslagsgivende for vintersesongen er at danskene kommer. Derfor er det hyggelig at de danske respondentene utrykker optimisme. Mye skyldes den lave norske kronekursen. Danske gjestedøgn vinterstid har vist seg å følge kronekursen til en viss grad. En svak krone, fører til flere danske gjestedøgn, og vice versa.

Gode forventninger til vintertrafikken Forholdet mellom forventet trafikk og reel vintertrafikk Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer, Innovasjon Norge

Forventinger over tid 6 prosent veter nedgang 52 prosent venter økning Kilde: Norges Turistbarometer, Innovasjon Norge

Optimisme hos tilbydere som retter seg mot ulike målgrupper​ Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer, Innovasjon Norge

Forventing per marked Kilde: Norges Turistbarometer, Innovasjon Norge Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer, Innovasjon Norge

Forventning per bransje Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer, Innovasjon Norge

En svekket kronekurs betyr flere utenlandske gjestedøgn Utenlandske hotellgjestedøgn Konkurransekursindeks % Data for juli er bruk for å få mest mulig ferietrafikk. Kilde: SSB og Norges Bank

Tilbakeblikk på tidligere vintersesonger

Vintersesongen 2014-2017 Etter to vintersesonger med vekst, stoppet det opp i fjor. Vinteren 2017 var preget av snømangel og påsken var sen. Likevel lå antall gjestedøgn tre prosent høyere enn i 2013. Takket være 11 prosent flere utenlandske. Vintersesongen: januar-april Kilde: Overnattingsstatistikken, SSB

Vintersesongen 2016 Nord-Norge hadde størst prosentvis vekst av både norske og utenlandske gjestedøgn vintersesongen 2015-2016 Kommersielle gjestedøgn Vintersesongen: januar-april. Kilde: Overnattingsstatistikken, SSB

Sammensetningen av utenlandske gjestedøgn, vintersesongen 2016 For første gang mistet Danmark sin topplassering som det største vintermarkedet, og måtte se seg slått av Sverige Sammensetningen av utenlandske gjestedøgn, vintersesongen 2016 Vintersesongen: januar-april. Kilde: Overnattingsstatistikken, SSB

Bakgrunn og metode 120 deltok i undersøkelsen. Et elektronisk spørreskjema ble sendt ut og var tilgjengelig i perioden 15. november til 15. desember 2017. 120 deltok i undersøkelsen. Hensikten med Turistbarometeret er å gi en oversikt over forventet trafikkutvikling fordelt på markeder og bransjer. De som deltar i undersøkelsen har i løpet av de siste 12 måneder vært med i Innovasjon Norges kampanjer og aktiviteter, med unntak av de norske incoming operatørene. Ekspertpanelet er sammensatt av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Disse representerer turoperatører, incoming-operatører, overnattingsbedrifter, transportører, cruise, aktivitets- og attraksjonsbedrifter, lokale turistkontor, regionale destinasjonsselskap, samt Innovasjon Norges markedssjefer i de respektive markeder. Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. Dette er den 30. gang Norges Turistbarometeret gjennomføres.