Ulike perspektiv på læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Etiske modeller - hva er det?
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kompetente barn og unge
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Den flerkulturelle skolen
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Gullfakslandsbyen2009.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Ungdomstrinn i utvikling
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Veiledningspedagogikk
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Praksis for GLU 5-10, 2010 Camilla Wiig, HIVE. Agenda Individuelt arbeid med skjema for vurdering av praksisopplæringen 2. studieår Oppsummering Informasjon.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
NY VRI Nina og Ingvild.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Arbeidet med prosjektskissen
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Masteroppgaver ved NHH
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Masteroppgaver ved NHH
Ulike perspektiv på læring
Studentforberedte innlegg uke 5
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Buvassbrenna Hytteforening Grunneiere 2018
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Rekrutteringssamling HiOA 1.februar 2017
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Ulike perspektiv på læring Line Wittek og Camilla Wiig, Uke 3-5 2011

Agenda for tirsdag 18. januar tid tema 08.30 – 09.15 Presentasjon av plan og oppgaver for uken Liten skriveoppgave 09.15 – 09.30 Pause 09.30 – 12.00 «Hverdagspedagogikk» Gruppearbeid 12.00 – 12.30 Oppsummering og videre planer Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Mål for ulike perspektiv på læring: Analysere klasseledelse og læringsaktivitet i lys av teoretiske perspektiv på læring Reflektere over lærer- og elevrollen med bakgrunn i teoretiske begrep Begrunne praktiske valg i undervisningen med teoretiske innfallsvinkler Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Storgruppe 1 Valbona Gjonbalaj Anne-Sofie Gislesen Mari Grov Aleksander Sandvik Elmira Yamansarova Pål Twist Johanne Bjørge Kristian Bråten Camilla Lindseth Astrid Jonsen Karl S. Roberg Carmina Jensen Anna Olerud Christian Berg Vidar Syrtveit Simen Buskerud Siri S. Bastiansen Silje Stokke Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Storgruppe 2 Trude von Krogh Linda Christin Ree Thomas Odd Eirik Holgersen Morte Neverdahl Anita Louise Kåring Ola-Magne Helle Une Indseth Anette Roberg Linda H. Johansen Steffen Liverød Eileen Langerud Betina Skjelberg Desiree Carlson Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Mappeoppgave 1: Ulike perspektiv på læring Del 1: Beskriv en konkret situasjon fra praksis (maks en halv side) Analyser situasjonen med utgangspunkt i en av de modellene du har fått presentert (fire sett av antakelser om læring og kunnskap, eller tre vitenskapelige tilnærminger til læring) Del 2: Velg 2-3 sentrale begreper fra Wittek eller Säljö og diskuter disse i forhold til situasjonen fra praksis Forslag: Individuell oppgave på maks 5-7 sider Innlevering: 7. feb. på Word Press Line Wittek og Camilla Wiig 2011