SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategisk plan Høringsfrist: 18. juni 2010.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Senter for læring og utdanning
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Statssekretær Jens Revold
Utdanning som sprenger grenser
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Utkast! Kunnskap for en bedre verden Per 29.sept 2017
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Innovasjon og nyskaping
Utdanningsutvalget SU
Innovasjon og nyskaping
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål Fakultetsstyremøte 01.02.18

Strategiske utviklingsmål - Forskning Utvikle nasjonalt og internasjonalt fremragende forskningsmiljøer, lede internasjonale forskningsnettverk, og være attraktive samarbeidspartnere for ledende fagmiljøer internasjonalt Tilrettelegge for utvikling og fornyelse i alle fagmiljøer gjennom tydelige faglige prioriteringer i bruken av våre forskningsressurser, og stimulering av forskningsgrupper Utvikle fagmiljøer som er ledende innen praksisnær forskning som bidrar til innovative løsninger på samfunnsutfordringer Utvide det faglige handlingsrommet gjennom ekstern finansiering Utvikle forskerutdanning av høy internasjonal kvalitet, og gi våre ph.d.-kandidater kvalifikasjoner som bidrar til kompetanseheving i arbeidslivet, også utenfor akademia

Strategiske utviklingsmål – Utdanning og læringsmiljø Utdanne ettertraktede kandidater som har høy faglig kompetanse med evne til å møte komplekse samfunnsutfordringer i et livslangt perspektiv Utvikle studentaktive og utfordrende studieprogrammer som kjennetegnes av kunnskapsbasert utvikling av læringsmiljøet Utvikle nyskapende samarbeid med praksisfeltet som fremmer gjensidig kvalitetsutvikling Tilby forskningsbaserte, innovative og utforskende læringsprosesser, og være en sentral bidragsyter i NTNUs arbeid med læring og utdanningskvalitet Bedre kvalitet og ressursutnyttelse gjennom samordning av studieprogramporteføljen og samarbeid om emnetilbud

Strategiske utviklingsmål – Innovasjon og nyskaping Bidra til nyskaping og innovasjon som gir grunnlag for bærekraftig utvikling Skape fornyelse i offentlig sektor gjennom vår forskning og utdanning Styrke samarbeidet med næringsliv og offentlig sektor gjennom langsiktige samarbeidsavtaler på strategisk viktige områder Gi grunnlag for innovasjonsforståelser ved NTNU gjennom vår kompetanse innen samfunn, organisasjon og læring Utdanne kandidater med relevant endrings- og samhandlingskompetanse som kan møte komplekse utfordringer i et fremtidig arbeidsmarked

Strategiske utviklingsmål - Formidling Sørge for at forskning og forskningsresultater kommer samfunnet til gode gjennom målrettet formidling i åpne, digitale og allment tilgjengelige kanaler Være en tydelig premissleverandør for offentlig debatt og samfunnsutvikling gjennom å identifisere, definere og formidle kunnskap om, og løsninger på, samfunnsmessige utfordringer Synliggjøre kvaliteten og relevansen i fakultetets utdanningstilbud for potensielle søkere og arbeidsgivere Styrke formidlingskompetanse blant ansatte og ph.d.-studenter

Strategiske utviklingsmål – Internasjonalisering Etablere strategiske partnerskap med utvalgte institusjoner globalt Øke utnyttelsen av EUs virkemidler for forskning, innovasjon og utdanning Styrke rekrutteringen av fremragende forskere internasjonalt og øke den internasjonale mobiliteten for ansatte og studenter Bidra til realisering av FNs bærekraftsmål

Strategiske utviklingsmål – Tverrfaglig samhandling Delta aktivt i tverrfaglige satsinger av høy kvalitet som støtter opp under NTNUs samfunnsoppdrag Bidra til tverrfagligheten i NTNUs studieprogrammer med samfunns- og utdanningsvitenskapelige perspektiver Synliggjøre en tydelig NTNU-profil i egne studieprogrammer Utvikle kompetanse som støtter opp under tverrfaglig samhandling i praksisfeltet

Strategiske utviklingsmål – Organisasjon og ressurser Ivareta alle ansatte gjennom systematisk dialog om utviklingsmål og kompetanseheving Aktivt bruke strategisk personalplan og profesjonelle rekrutteringsprosesser for å fremme faglige utviklingsmål og mangfold Utvikle organisasjon, ledelse og arbeidsmiljø for å underbygge faglige mål og sikre legitimitet i endringsprosesser Ta i bruk teknologiske muligheter og aktivt forenkle og forbedre våre arbeidsprosesser for å sikre effektiv drift Ha ressursstyring som bidrar til økt produktivitet, og sikrer handlingsrom for strategiske prioriteringer og fornyelse, både på institutt- og fakultetsnivå