Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
ELEVMEDVIRKNING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Skolebasert kompetanseutvikling
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
IKT for læring Mattias Øhra.
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Om å være lærer i (lærerutdanning for) ungdomsskolen
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Kunnskap om dagens ungdom
PRAKSISMØTE.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole
Utskrift av presentasjonen:

Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ) mattias øhra

Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den didaktisk sterke læreren som er i stand til å tilrettelegge sin undervisning ut i fra varierte arbeidsmåter som er tilpasset den enkelte elev Utvikle den sosialt kompetente læreren som har en grunnleggende innsikt i norske ungdommers oppvekstvilkår og som er i stand til å administrerer en balanse mellom tydelig lærings/klasseledelse og inkluderende og motiverende læringsfellesskap ”Norske 15-åringer gjør det stadig dårligere på skolen, og ligger langt under OECD-gjennomsnittet i matte og naturfag. De rapporterer om mer bråk, uro og sløsing med tid enn samtlige OECD-land” (Forskning .no). Mattias Øhra 07 mattias øhra

Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den endrings- og utviklingskompetente læreren som er i stand til å utvikle skolen og læringsfellesskapet i et komplekst samfunn Utvikle den yrkesetiske beviste læreren som er i stand til å opprette dialog med ungdom basert på profesjonsetiske prinsipper. Utvikle den læreren som ivaretar et profesjonsperspektiv, og som er i stand til å avlese ungdomskulturen og videre beherske de kulturteknikker som ungdom i dag benytter. Utvikle den læreren som aktivt trekker inn lokale institusjoner og organisasjoner i læringsfellesskapet ”Norske elever har en urealistisk selvoppfatning. De tror de er flinke, men presterer dårlig. Kan det skyldes lave krav? Elevene arbeider mye på egen hånd, og lite tid brukes på at læreren forklarer.” (Aftenposten 05) Mattias Øhra 07

Profesjonskompetansen har følgende mål: Den enkelte student skal i samarbeid med øvingslærer og faglærere kunne dokumentere forholdet mellom egne teoretiske ferdigheter og evnen til å operasjonalisere disse i samtlige praksisperioder i studiet Studenten må kunne utvikle og analysere forholdet mellom det å kunne et fag, og det og kunne lære bort faget til andre. Evnen til å kunne reflektere over forholdet mellom fag og profesjon, mellom teori og praksis, vil derfor være avgjørende. Den enkelte student skal kunne benytte IKT i undervisningen og som et sentralt verktøy for differensiering ”Vi gir like mye lekser som andre, men har langt mindre kontroll av hjemmearbeidet. I andre land blir lekser rettet, og elevene får tilbakemelding.” (Aftenposten 05) Mattias Øhra 07

Profesjonskompetansen har følgende mål: Studentene må kunne benytte alle de ulike digitale verktøyene som muliggjør multimodalitet og som fordrer at studenten selv kan språkliggjøre sin egen tilpasset opplæring og de arbeidsmåter som hun selv opplever best for sitt eget studiearbeid. Studenten må derfor være i stand til å benytte varierte multimedia og publiseringsverktøy Gjennom bruk av digitale mapper skal den enkelte student kunne iaktta og reflektere over sin egen og andre medstudenters læringsprosess Mattias Øhra 07

Profesjonskompetansen har følgende mål: Den enkelte student skal utvikle og reflektere over egne lærings strategier Studenten skal i sin mappe redegjøre for arbeidsmåter, pensum, IKT verktøy osv som hun benytter. Videre skal hun redegjøre for tidsbruk og grad av utholdenhet i sitt skolearbeid. Hun skal lage en profil av egen læringsstrategi som skal drøftes med lærere og medstudenter minst fire ganger i året Mattias Øhra 07

Ungdomskultur/populærkultur Ungdomsreligiøsitet Musikk Dataspill Film IKT Moderne identitet