§ 1-1. Formålet med opplæringa

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Menighetsutvikling – hva og hvordan?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Religioner og livssyn i dag
Bønn Uke 42.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Diakoni og trosopplæring
Religioner og livssyn i dag
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Tekster om tro og livssyn
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
I samme verden Revidert 2013 Bilde inn. Tre integrerende grep Det religiøse livet som inngang til det sentrale Etikk framhevet som et gjennomgående.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Kommunestyremøte - skolestruktur
Livssynshumanismen.
Velkommen til FAU - møte
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
BIBELEN.
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Livssynshumanismen.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Livssynshumanismen.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
DET HEILAGE, RESPEKT OG TOLERANSE..
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

§ 1-1. Formålet med opplæringa Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

2012 - Ideer til nytt læreverk i RLE Bygge på kjerneelement i faget - fortellingen Gå bort fra spiralprinsippet for å skape mer tid til fordyping Skrive prosatekst tilpasset aldersgruppen

Store spørsmål – utviklet parallelt med forarbeid til ny læreplan: NOU 2014:7 Elevenes læring i framtidens skole NOU 2015:8 Fremtidens skole (RLE -> KRLE) 2015-2016 Stortingsmelding 28 Fag – Fordyping – Forståelse 05.10.16 Innstilling 19 S til Stortinget fra Kirke- utdannings- og forskningskomiteen

«Komiteen mener at en av skolens oppgaver er å forvalte en nasjonal kulturell arv som alle barn og unge skal få del i. Det dreier seg om å bygge opp og videreutvikle en felles kulturell identitet, samtidig som man viser åpenhet og toleranse overfor ulike kulturelle og religiøse grupper og individer. Komiteen mener det er behov for at videreutviklingen av Kunnskapsløftet understøttes gjennom et verdiløft i skolen. Viktigheten av skolens formålsparagraf må i sterkere grad løftes frem på alle plan i skolehverdagen.»

Føringer for ny læreplan «Læringsprosesser som fremmer dybdelæring, kjennetegnes ved at elevene får jobbe med lærestoffet over tid,..» (Ludvigsenutvalget) «.. fagfornyelse basert på å definere fagenes kjerneelementer og bærende ideer, slik at eleven over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.» (St.meld 28)

«Regjeringen går inn for en fornyelse av de nasjonale læreplanene ved at omfanget reduseres og at kompetansemålene blir færre og tydeligere» (05.10.16)

8. trinn I begynnelsen var fortellingen Hinduismen Det gamle testamentet Jødedommen Etikk og dialog 9. trinn Buddhismen Jesus og evangeliene Islam Kristendommens historie Etikk og filosofi 10. trinn Humanismen Kristendommen Etikk og filosofi Religiøst mangfold Fem verdensreligioner

Å begynne med begynnelsen - alle skal med

Fagartikkel om myter Kriterier: Innledning om myter Hoveddel med gjenfortelling av en myte Avslutning med egne refleksjoner om innholdet i myten Gjennomføring: Lage tankekart med kun enkeltord, alle hjelpemidler, gjerne samarbeid med andre (45 min) Skriveøkt, kun tankekartet som hjelpemiddel (45 min) (Senere på høsten tilsvarende oppgave om hinduismen. Velge tankekart eller styrkenotat. Flere kriterier hentet fra norskboka. Dobbelt så lang skriveøkt, eventuelt vurdering med karakter.)

Utdrag fra elevtekster - grunnlag for diskusjon «En filosof fortalte at det ikke alltid var to kjønn, men at før i tiden var det tre. Dette er jo selvfølgelig bare en myte. En myte er noe som skal gi et budskap, men den er ikke sann. Det er ikke sant at det før i tiden var tre kjønn. Det var bare noe man trodde før i tiden.» «…En dag bestemte menneskene at de hadde lyst til å bli guder. Det var ikke bare Zevs og de andre gudene som fikk sitte med makta. De skulle storme Olympus og bli guder selv. Derfor tok de å stablet fjell på fjell for å komme opp til Olympus. De begynte å yppe seg mot gudene…» «…Gudene hadde en plan B i tilfelle menneskene skulle begynne å yppe seg igjen. Da skulle de kutte dem i to på nytt. I så fall måtte de hinke rundt med ett halvt ansikt, en arm, ett øye, en lunge, et halvt sett med kjønnsorganer…» «…Denne fortellingen er bare oppdiktet. Men den sender et budskap, og den gir et svar…» «…Fortellingen sier at den du elsker er den andre halvdelen din fra før menneskene yppet seg mot gudene. ..» «…Det er ikke like vanlig å lage myter nå om dagen som før, men det er sikkert noen som fortsatt lager myter for å sende et budskap…»