Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2008 FAGFORBUNDET TRONDHEIM FORHANDLINGSUTVALGET LOKALE FORHANDLINGER 2010 Omfatter ansatte etter HTA kap. 4, pkt. 4.A.1 Føringer Krav og prioriteringer.
Advertisements

Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
1 -GJENNOMGANG -AV -AVTALEVERKET -I KS-OMRÅDET. Oversikt over avtaleverket Hovedavtalen Hovedtariffavtalen SGS (sentrale generelle særavtaler): 1001 Reiseregulativet.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Forberedelse lokale lønnsforhandlinger 2014 Tema på Fagforbundet, Nord-Trøndelag fylkeskommunale fagforenings studietur september 2014.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Lønnsstatistikk – presentasjon av FBF´s prosjekt.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Holdninger til helseforsikring
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Kommunereformen – status
Lokale forhandlinger i staten
Kick Off bøsseaksjonen
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Omorganisering / endringer i styringslinje
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
Hjelp til barnehagelærere
Evaluering av ”Fritt Fram”
Samarbeid og medbestemmelse
Belønning av effektivitet og kvalitet i kommunal sektor
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Hva er et tariffoppgjør?
Bedriftsundersøkelsen 2017
Rekruttering og deltakelse i korps
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Valgfag innsats for andre
Klimamål i et kommuneperspektiv Status og utvikling i kommunalt klimaarbeidet Aggregering til klimamål og tiltakspotensial for et samlet kommune-Norge?
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Presentasjon på KS-nettverk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7
Forberedelser til drøftingsmøte og forhandlinger
Langsiktig påvirkningsarbeid og lokal lønnspolitikk
Avtalebestemmelser og lokalt lønnspolitisk arbeid
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Kritikerundersøkelsen 2017
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Evaluering av Hovedavtalen
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Troms-regionens potensial
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen, gjennomført for KS og forhandlingssammenslutningene 2007-2008. Hovedfunn. Åsmund Arup Seip Fafo

Om undersøkelsen Spørreundersøkelse til kommuner/fylker 406 e-postinvitasjoner, 227 besvarte, 56 prosent svar Besvart av personalsjef/-kontor eller rådmann, og representerer dermed arbeidsgivers syn/vurdering God representativitet med hensyn til størrelse på kommune Caseundersøkelse av 10 kommuner og 2 fylkes-kommuner Intervju med representant for arbeidsgiver og tillitsvalgte, til sammen 48 personer Casekommuner valgt i samarbeid med oppdragsgiver, intervjuobjekter valgt av Fafo

Lønnspolitikk for ledere i HTAs kapittel 3 En egen skriftlig lønnspolitikk for ledere finnes i 35 prosent av kommunene/fylkeskommunene. Lederavtaler er tatt i bruk i flere tonivåkommuner (69 prosent) enn andre kommuner (40 prosent). Sannsynligheten for å ta i bruk lederavtaler øker betydelig med størrelsen på kommunene/fylkeskommunene. Oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål er det viktigste kriteriet for vurdering av lederlønninger både i 3.4.1- og i 3.4.2-forhandlingene. Sammen med utøvelse av lederskap har nærmere 70 prosent av kommunene/fylkeskommunene valgt et av disse to kriteriene som det viktigste.

Omfaget av lederlønnsforhandlinger Spørsmål om omfanget av kapittel 3.4.1 eller 3.4.2 har behandlet i over 60 prosent av kommunene/fylkes-kommunene i løpet av de siste to årene. Det er registrert uenighet om omfang i 22 kommuner. 57 prosent av kommunene/fylkeskommunene regner seg som tonivåorganisert. Det finnes anslagsvis 2500 ledere i kapittel 3.4.1 i alle landets kommuner/fylkeskommuner. Det finnes anslagsvis 8700 ledere i kapittel 4.3.2 i alle landets kommuner/fylkeskommuner. (Iflg. KS har PAI-registeret registrert 9600 i hele kap. 3.)

Gjennomføring av lederlønnsforhandlinger I 32 prosent av kommunene/fylkeskommunene gjennomføres det ikke forhandlinger med organisasjonene innenfor kapittel 3.4.1. Tallmateriale som viser lønnsnivå og lønnsutvikling, ble lagt fram i 62 prosent (3.4.1) og 81 prosent (3.4.2) av kommunene/fylkeskommunene i forbindelse med forhandlingene. Medarbeidersamtaler/lønnssamtaler benyttes som del av lønnsfastsettelsesprosessen i 39 prosent av kommunene/fylkeskommunene i både kapittel 3.4.1 og 3.4.2. 50 prosent benytter ikke en slik samtale. som del av lønnsfastsettelsesprosessen.

Gjennomføring av lederlønnsforhandlinger. Tidspunkter 64 prosent av kommunene/fylkeskommunene har valgt å gjennomføre 3.4.1- og 3.4.2-forhandlingene innenfor samme måned. 83 prosent av kommunene/fylkeskommunene gjennomfører 3.4.2-forhandlingen samtidig med eller etter forhandlingene i kapittel 5.2. Virkningstidspunk er satt til 01.05 i 81 prosent av 3.4.2-forhandlingene og i 68 prosent av 3.4.1-forhandlingene.

Tvister Bruk av pendelvoldgift innenfor kapittel 3.4.2 ble avtalt i 18 prosent av kommunene/fylkes-kommunene. Brudd i forhandlingene oppsto i 1 prosent av kommunene/fylkeskommunene innenfor kapittel 3.4.1 og i 10 prosent av kommunene/fylkes-kommunene innenfor kapittel 3.4.2. Fagforbundet, NITO og Utdanningsforbundet har vært involvert i flere brudd enn de andre organisasjonene.

Erfaringer fra casekommuner I enkelte kommuner/fylkeskommuner kan det skape utfordringer at forhandlingsbestemmelsene er knyttet så tett opp til organisasjonsstruktur. Noen kommuner/fylkeskommuner har særskilte rammer og en annen praksis rundt lederlønnsforhandlingene. For eksempel: forhandlinger blir lagt til et annet tidspunkt, bruk av særskilte kriterier, aktiv bruk av lederavtaler. Mangel på statistisk materiale og lønnsoversikter oppleves som et problem av mange tillitsvalgte. Noen kommuner har valgt å gjennomføre lønnsforhandlinger i stor åpenhet, og har gode erfaringer med det.