Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUnn Gabrielsen Endret for 6 år siden
1
Belønning av effektivitet og kvalitet i kommunal sektor
ECON-rapport 37/02 Intervjuer i seks kommunale virksomheter Spørreskjemaundersøkelse med svar fra 69 kommuner/fylkeskommuner
2
Hovedkonklusjon Effektivitet og kvalitet belønnes i liten grad
Effektivitet belønnes i mindre grad enn kvalitet Store forskjeller mellom de ansatte i hvor godt oppgavene utføres Mer systematisk evaluering av resultater er mulig Mer resultatorienterte systemer for betaling for arbeid kan styrke effektiviteten og kvaliteten
3
Effektivitet og kvalitet
Prestasjon Resultat Anstrengelse Anvendt kompetanse Effektivitet. Hvor mange oppgaver som ble utført per tidsenhet Kvalitet. Hvor godt oppgavene ble utført Utførelse av oppgave
4
Belønning for arbeid . . Lønn Belønning Personalgoder Skuffelser
Fast timelønn Ros Resultatlønn Belønning Selvrespekt Prestasjonstillegg Anerkjennelse Personalgoder Utbrenthet Faste goder
5
Hovedkomponenter i betalingen
Grunnbetaling. Alle (fylkes-)kommuner. Blir i stor grad bestemt ut fra stillingens egenskaper, men også for prestasjoner. Prestasjoner evalueres imidlertid i liten grad regelmessig og systematisk Resultatbetaling. Eksempler på resultatlønn i 14 prosent av (fylkes-)kommunene Tilfeldig betaling. Eksempler på tilfeldig lønn i 27 % av (fylkes-)kommunene
6
Komponenter i et resultatorientert kommunalt lønnssystem
Lønnskomponenter Forhandlingsnivå Funksjon Hovedkomponenter Midlertidige markedstillegg Lokalt Attraktivitet. Indirekte styrke effektivitet og kvalitet Tilfeldig lønn Resultatavhengige tilfeldige tillegg Motivere for effektivitet og kvalitet Resultatavhengige midlertidige tillegg Resultatlønn Resultatavhengige permanente tillegg Grunnlønn Stillingstillegg Betaling for stillingens egenskaper og for deltagelse Sikker komponent, viktig for attraktivitet Stillingsvurdert minstelønn, ikke ansiennitetsbestemt Sentralt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.