Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kunnskapen er tilgjengelig - den må bare omsettes til handling!
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Ansvar og prosesser i skolen
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
eksempler på HMS-faktorer:
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Kommunens tilsyn med skadedyrbekjempere
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Byggherreforskriften
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Styrermøte 21.mars 2013.
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Samarbeid mellom skole og hjem
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Retten til et godt skolemiljø
Gullkorn fra barnemunn
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Styrking av miljørettet helsevern i skolen Hva kan kommunen gjøre – egenkontrollen og godkjenningen Prosessen i Skedsmo kommune Hans Petter Buvik, Helseavdelingen.
FYSISK MILJØ I SKOLEN Hva kan vi gjøre for å oppfylle dagens krav? Oslo 21. Oktober 2014 Norsk Forum for Bedre Innemiljø for Barn (NFBIB) v/Tore Andersen,
Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Retten til et godt skolemiljø
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Kvalitet, risiko og avvik
Nye føringer – nye muligheter
Miljørettet helsevern
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
"5 filmer om inneklima i skolen
Mobbeombudet i Stavanger
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ved fylkeslege Petter Schou
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg
Utskrift av presentasjonen:

Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager Status av ledernes egenrapportering – høsten 2017 Klaus Melf, kommuneoverlege

ULIKT SKOLEMILJØ – GIR ULIK HELSE OG LÆRING 3

GODT INNEKLIMA BETYR God luftkvalitet Lavt radonnivå Riktig temperatur God belysning Gode lydforhold God sanitærhygiene Godt renhold Dette er jo enkle og selvfølgelige miljøkrav!

Innemiljø - aktuelt samarbeidstema Kommunen Folkehelse-loven Fylkesmannen Arbeidstilsynet Opplærings-loven Arbeidsmiljø-loven Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler Kap 9A Arbeidsplassforskriften Innemiljø i skolen/barnehagen

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler • Formålet er å bidra til at miljøet i barnehager og skoler fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade. • Generelt krav – Virksomheter som omfattes av forskriften skal være helsemessig tilfredsstillende. – Virksomhetene skal planlegges, bygges, tilrettelegges og drives slik at forskriftens bestemmelser om trivsels-, helse-, hygiene- og sikkerhetsmessige forhold oppfylles på en allment akseptert måte.

Veileder for konkretisering og utdyping av krav i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler IS-2072 IS-2073 Primær målgruppe: Barnehage-/skoleeiere, -ledere, ansatte, elever, foresatte, … og andre med ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold. Økt kunnskap hos virksomhetene Mer enhetlig etterlevelse av regelverkets krav «God praksis forutsetter….»

Plikt til internkontroll § 4 Virksomhetens plikt til egenkontroll og dokumentasjon på hvordan regelverket etterleves på en systematisk måte. Eier har plikt til å etablere et internkontrollsystem Leder skal påse at IK-systemet følges opp, og gi relevant informasjon til elever og foresatte

Inneklima - luft, lys, lyd §§ 19-21

Ventilasjonssystem §§ 13 og 19

Radon § 19

Mangler: Radonmåling trinn 2 Beregnet gjennomsnittlig radonnivå i rommets brukstid: < 200 Bq/m3

Informasjons- og opplysningsplikt § 5 Leders plikt til å fremlegge nødvendige opplysninger Leder skal uoppfordret gi relevant informasjon til elever/foresatte om forhold som kan ha negativ innvirkning på elevenes helse. Rutiner som sikrer og viser hvordan bestemmelsen etterleves. Sammenfallende bestemmelser i mhv-forskriften § 5, folkehelseloven § 12 og opplæringsloven §§ 9a-2 og 9a-3.

Rengjøring og vedlikehold § 13

Hvem har ansvar for områder der renholderen ikke kommer til?

NOEN PARADOKSER Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å utbedre barns miljø (jfr. GIN/ECON (Knut Kjær) Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å vedlikeholde, drifte og rehabilitere våre bygg Det er enkle og greie krav til elevenes arbeidsmiljø- som ellers løses greit for voksne kontorplasser Det fysiske skolemiljøet må nå bli tatt seriøst i kommunene!

Spørsmål for gruppedrøfting Inneklima er lite integrert i barnehagens/skolens internkontrollsystem. Stemmer dette bilde? Hva er årsak til det? Inneklimautfordringer og vedlikeholdsbehov blir ikkje tilstrekkelig fulgt opp. Samhandling mellom styrer/rektor og teknisk drift om barnas fysiske innemiljø er mangelfull. Folkehelseseminar – Fusa kommune 09.11.2017